Utvecklingpsykologi

2 röster
22817 visningar
uppladdat: 2005-12-13
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Psykologi tenta 2

Utveckling ur ett Behavioristiskt perspektiv

- miljöpåverkan i utvecklingen
- omgivningen som barn spelar in
- De beteende som vi lär oss
- passiv lerklump som kan formas
- Användandet av positiv och negativ förstärkning


Utvecklingen ur ett biologiskt perspektiv

- utvecklingen bestäms av arvet
- allt finns med från början
- lerklumpen är aktiv
- miljön är oväsentlig
- allting tar sin tid
- fri uppfostran

Utvecklingen ur ett psykodynamiskt perspektiv

- mest känd av Freud
- allt handlar om driftlivet libidon
- medfött
- driftlivets konflikt med människans psyke
- barndomen är nyckeln
- Arvet miljön = hur vi handskas med dem
- demokratisk uppfostran
- lerklumpen formbar

Utvecklingen ur ett kognitivt perspektiv

- tankemässig utveckling från barndomen
- anpassning av hjärnan till omgivningen
- arv och miljö formar individen
- Dialog mellan barnet o den vuxna = uppfostran



Freud och psykoanalysen
- första systematiska teorin
- detet - driften libidon aggressivitet
- överjaget – samvetet moral
- jaget – sinnet förnuftiga delen
- det medvetna – tillfälliga nuet
- det förmedvetna – det som finns tillgängligt
- det undermedvetna – censur delen. Trauman kommer fram i kritiska situationer.

Freuds teori om utvecklingen
- 5 olika faser
- Orala fasen 0-1,5 år munnen den erogena zonen
- Anala fasen 1,5-3 år ändtarm och urinöppning den erogena zonen omnipotent= allsmäktig
- Tidiga genitala fasen 3-6 år kärleken till den andra föräldern samt sin egen könsidentitet
- Latensen 7-12år lugn period
- Genitala fasen 13-19 år vuxensexualiteten utvecklas sen ingen mer utveckling.




















Erik H Erikssons utvecklingsteori
- bygger på Freuds teorier men inte sexualiteten
- psykosocial utveckling (individen <-> sociala miljön)
- människans åtta åldrar
- Kris som är positiv/negativ
- Pussel= livet
- Tar med sig erfarenhet till nästa ålder
De åtta åldrarna
Spädbarnsåldern 0-1,5 år
- enkla behov primära
- tillfredsställelse = tillit
- otillfredsställelse = misstro
Småbarnsåldern 1,5-3 år
- utvecklar självständighet
- trotsåldern testar
- Överbeskyddande snäva gränser eller ej lyhördhet = tvivel o skam
Förskoleåldern 3-6 år
- intensiv lekperiod
- rollekar
- svårt att skilja på verklighet o fantasi
- får utvecklas = initiativförmåga
- Hämmas = skuldkänslor passivitet rädsla för att göra fel
Tidiga skolåldern 7-12 år
- skolstart
- Startar nya relationer med vuxna och barn
- börjar arbeta
- uppmuntran = verksamhetslust
- hånas = underlägsenhet
Tonårsåldern 13-19 år
- hittar sin identitet
- roller kläder frisyr m.m.
- positiv utveckling = hel person identitet
- negativ utveckling = identitetsförvirring
Den tidiga vuxenåldern 20-40 år
- nära relationer
- bildar familj yrkesroll vänner
- positivt = närhet
- negativt = känslomässig isolering
Medelåldern 40-60 år
- börjar tankar om ålderdomen
- barnen vuxna
- vägleder yngre generationen
- halva livet framför sig
- positiv utveckling = produktivitet
- Negativ utveckling = stillastående tycker att livet är nästan över
Den sena vuxen åldern 65 ---à
- döden hägrar
- summerar livet
- ålderskrämpor
- Positiv = integritet Negativ = förtvivlan bitterhet svårt att acceptera döden
Piaget och den kognitiva utvecklingen
- tänkande
- anpassning assimilationen (ta efter) och ackommodationen (anpassa sig)
- organisationen erfarenhet och upplevelser
- 4 perioder i utvecklingen

1 perioden SENSOMOTORISKA ( sinnen rörelser) 0-2 ÅR
- handling = verkan (skrik-mat-sällskap)
- medfödda behoven dominerar
- lever i nuet
- ej här = finns inte

2 perioden PREOPERTIONELLA förberedande) 2-6 ÅR
- förstår att spegelbilden är jag
- förstår inte symboler som foto
- förstår att det finns olika djur
- förstår inte klassinneslutningar att man kan bo i Tågarp och Skåne
- förstår inte konstansbegrepp som olika textstilar R r
- har ett magiskt tänkande orsak/verkan
- animistiskt tänkande ( allt är levande)
- artificialism allt är ersättningsbart<...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Utvecklingpsykologi

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-12-13]   Utvecklingpsykologi
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=5236 [2024-04-25]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×