Kunskapsspridning- En fallstudie av ett mindre konsultföretag

1407 visningar
uppladdat: 2001-06-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning Titel: Kunskapsspridning- En fallstudie av ett mindre konsultföretag Författare: Arletka Skurczynska, Ingemar Svantesson och Elisabeth Thorsén. Handledare: Ekonomie doktor Stein Kleppestø, institutionen för företagsekonomi vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Nyckelord: Kunskapsspridning, kunskap, strategi, human resource och konsultföretag Problemdiskussion: Den produkt som skapar intäkter i ett konsultföretag är den kunskap som säljs. För att kunna utveckla nya kunskapsprodukter så är det viktigt för ett sådant företag att känna till vad det är för kunskap som det har och är bra på. Det är också en förutsättning för att man kan sprida den inom företaget. Då måste man känna till hur kunskap sprids och vilka förutsättningar som krävs. Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera ett kunskapsföretags interna kunskapsspridning. Ur analysen vill vi sedan identifiera nyckel-faktorer som är kritiska för den interna kunskapsspridningen. Metod: Ett mindre konsultföretag med 12 anställda har varit föremål för fallstudien. Företaget är verksamt inom området human resource. Individuella intervjuer har genomförts. Med det som grund har vi sedan utifrån ett teoretiskt ramverk om kunskap, knowledge managemnt, organisation, startegi och framförallt kunskapsspridning, analyserat intervjuerna. Det har vidare utmynnat i nyckelfaktorer för spridningen av kunskap och därefter slutsatser. Slutsatser: Om ett mindre konsultföretag skall vara framgångsrikt så måste det vara medvetet om att organisationens medarbetare, kommunikationsförmåga och kompetensutveckling är viktiga faktorer. Individen i det mindre konsultföretag är viktigare än i ett större. Försvinner den framgångsrike individen eller blir en trång sektor så påverkas utvecklingen av företaget negativt. Därför gäller det att se till individens behov om den ska behållas och utvecklas i sin kompetens. Det är också viktigt att den har en god kommu-nikationsförmåga eftersom det är allt kunden får och relationen ska byggas på innan kunden har sett värdet av den kunskap som är köpt. För att minska företagets beroende av individen så är form-aliserade in...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kunskapsspridning- En fallstudie av ett mindre konsultföretag

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2001-06-01]   Kunskapsspridning- En fallstudie av ett mindre konsultföretag
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=52842 [2024-05-15]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×