Dialog som pedagogisk metod i skapande verksamhet

1869 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund Dialogen är värdefull i arbetet med barn/elever, därför vill vi skaffa oss verktyg för att kunna kommunicera väl i vår framtida yrkesroll. Under vår utbildning har vi insett vikten av att behärska dialog och kommunikation. Syfte Syfte med undersökningen är att ta reda på hur några pedagoger, som är verksamma inom skapande ämnen, arbetar med dialogen som medveten, pedagogisk metod. Metod och material Vi har använt oss av en kvalitativ undersökning. För att samla in material har vi använt oss av intervjuer. Materialet består också av litteratur som behandlar vårt ämnesval. Resultat Alla pedagoger arbetar mer eller mindre medvetet med dialog som pedagogisk metod i sina verksamheter. Pedagogerna anser att de i första hand har blivit medvetna om detta genom erfarenheter. De pedagoger som deltagit i intervjuerna är eniga om vikten av dialog. De menar att dialog och samtal är ett bra sätt att få eleverna att reflektera över sitt lärande. De betonar också hur viktigt det är att man som pedagog inte sitter inne med alla svar och att det är bättre att tillsammans med barnen/eleverna diskutera sig fram till olika lösningar. Det är viktigt att våga testa nya arbetssätt och inte vara rädd att misslyckas. Pedagogerna är någorlunda överens om att det finns en risk att hämma barns/elevers kreativitet genom det man säger, men det råder delade meningar om vilka begrepp och ord man bör använda och inte. Alla tänker sig emellertid att intresse och engagemang från läraren trots allt är det viktiga...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Dialog som pedagogisk metod i skapande verksamhet

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Dialog som pedagogisk metod i skapande verksamhet
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=52903 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×