Utvecklingspsykologi-Jämförelse mellan Erikson och Mahler
49594 visningar
uppladdat: 2005-12-14
uppladdat: 2005-12-14
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
Erikson utgick ifrån Freuds teorier, men skapade egna åsikter om vad det är som påverkar oss under vår uppväxt. Freud ansåg att det är främst den sexuella driften som driver oss genom livet och som formger oss, men Erikson tyckte att det var barnets sociala upplevelser och miljöer som påverkade det mest. Därav skillnaden i namnen på deras utvecklingsfaser: Freud kallade sina utvecklingsfaser för psykosexuella och Eriksons kallade sina för psykosociala.
Erikson kom ursprungligen ifrån Tyskland, men studerade under en tid barn- och ungdomspsykologi hos Freuds dotter Anna i Wien. Det var under denna tid som han fick lära sig om Freuds teorier och de psykosexuella utvecklingsfaserna. Efter att Erikson studerat en tid hos Anna så blev han professor i USA. Det var där han började intressera sig mer för hur samhället påverkar barn under deras uppväxt, och han skrev då en känd bok som heter ”Barnet och samhället”. Han började skapa sina egna utvecklingsfaser för att beskriva ett barns uppväxt och även hur den vuxna människan sedan påverkas utav den. Med hjälp av sina teorier delade han in livet i åtta faser. Faserna döpte han som sagt till de psykosociala utvecklingsfaserna. Inom varje av de här faserna ansåg han att man ställdes inför en ny uppgift som antingen kunde lösas på ett positivt eller negativt sätt, vilket sedan hade inverkan på hur barnet skulle bli som vuxen.
Margaret Mahler däremot studerade psykiskt störda barn och försökte komma på varför just de drabbats av psykiska störningar. Till en början studerade hon endast dessa barn, men hon insåg snart att hon var tvungen att förstå hur ”normala”, friska barn utvecklades först för att sedan kunna se vad som ”gick fel” för barnen som drabbats av olika typer av störningar. Hon började därmed studera barn i allmänhet och kom fram till en ny teori, den så kallade objektrelationsteorin. Denna teori handlar om barnets relation till ett objekt (i de flesta fall modern men i vissa fall en annan vårdare) och betonar att det är barnets nära relationer till andra som påverkar utvecklingen, alltså om den får en harmonisk utveckling eller inte. Här kopplar Mahler dessutom sina teorier till den psykoanalytiska traditionen som handlar om att plocka sönder ett problem i bitar för att lösa det. Mahlers utvecklingsteorier varar till skillnad mot Eriksons teori bara under barnets uppväxt från spädbarn till barn, det vill säga tills barnet är ca 3 år.
Andra skillnader mellan Eriksons och Mahlers teorier är att Mahler studerade hur barnets relation med modern eller vårdaren påverkade barnets beteende, Erikson däremot, studerade hur barnet påverkades av samhället och miljön som den vistas i. Hans teorier handlar för övrigt inte bara om hur barnet förhåller sig till andra människor, utan även hur det förhåller sig till sig själv. Mahlers teorier handlar mest om barnets relation till vårdaren och hur denna relation påverkar barnet.
Några saker som Erikson och Mahler hade gemensamt var att de delade upp sina teorier i faser och att de ansåg att alla barn behöver en bra vårdare. Båda ansåg också att eventuella problem som dyker upp senare i livet, beror på barnets ...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
-
Inactive member 2006-11-23
Detta var ett pararbete mellan
Liknande arbeten
Källhänvisning
Inactive member [2005-12-14] Utvecklingspsykologi-Jämförelse mellan Erikson och MahlerMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=5306 [2024-04-19]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera