Kategorisk eller relationell specialpedagogik?  En sociologisk undersökning av specialpedagogiken

2 röster
15330 visningar
uppladdat: 2004-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Inom specialpedagogiken har traditionen varit att man utgår från ett medicinskt- psykologiskt (kategoriskt) perspektiv när man bedömer den specialpedagogiska situationen. Inom det medicinsk- psykologiska perspektivet riktar man fokus mot eleven som problembärare. Det sociologiska (relationella) perspektivet riktar fokus mot hela undervisningssituationen som eleven befinner sig i. Trots att det finns intentioner i styrdokumenten att man ska se på specialpedagogiken ur ett mer sociologiskt perspektiv så finns det indikationer på att man i praktiken fortfarande utgår från det medicinskt- psykologiska. Jag vill med denna undersökning rikta mer fokus mot det sociologiska perspektivet.  Syftet med min uppsats är att undersöka ämnet specialpedagogik och dess utveckling. Eftersom klasslärare är delaktiga i den specialpedagogiska verksamheten är målet att undersöka hur de betraktar specialpedagogiken. Jag vill se om man kan urskilja ett relationellt eller kategoriskt synsätt hos klasslärarna och vilka faktorer som har betydelse för utformningen av specialpedagogiken.  Jag har genomfört 7 tematiserade samtalsintervjuer med klasslärare i årskurserna 1-6 för att försöka hitta gemensamma kategorier gällande deras syn på specialpedagogik. Mina teoretiska preferenser har jag hämtat från systemteorins grundläggande tankar vilka har varit genomgående under hela min undersökning.  Genom denna undersökning visar det sig att den specialpedagogiska praktiken fortfarande är kategorisk i många avseenden men att några klasslärare ändå arbetar mot ett relationellt perspektiv. Det finns dock intressen inom skolan som system som förhindrar en relationell utveckling. Klasslärarna, specialpedagogerna, ledningen, styrdokumenten, skolkulturen och historien, den fysiska miljön och den övriga barngruppen är faktorer som enligt klasslärarna påverkar specialpedagogiken. Det visar sig att relationen mellan dessa faktorer är av betydelse för uppfattningen och utformningen av special...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kategorisk eller relationell specialpedagogik?  En sociologisk undersökning av specialpedagogiken

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2004-01-01]   Kategorisk eller relationell specialpedagogik?  En sociologisk undersökning av specialpedagogiken
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=53106 [2024-03-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×