Bilens historia

10 röster
17635 visningar
uppladdat: 2006-01-23
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

1800-talets början
Richard Trevethick var den första som gjorde en s.k. bil i början av 1800-talet. Den kunde pressas upp till 14 km/h. Tjugo år senare hade det utvecklats en del trafik av omnibussar, som drevs med ånga. En av nackdelarna med ångbilarna var att de inte kunde starta direkt efter ett längre uppehåll. Fransmannen Léon Serpollet uppfann därför Richard Trevethicks ångbil
”snabbpannan” som gradvis pumpade in vatten i en spiral av glödande järnrör så att ånga bildades, därför kunde bilen startas nästan direkt. Fordonen var dessutom tunga och svåra att styra och de kunde uppnå 20 km/h, så det var som gjort för olyckor. Olyckorna inträffade också; främst i möten med de gammaldags hästekipagen. Därför infördes en lag 1844, lokomotivvakten, som va att varje motorfordon var tvungen att ha en man som höll upp en röd flagga. Lagen upphävdes först 1896.


Förbränningsmotorn
Fransmannen Jean Joseph Étienne Lenoir tog patent på en förbränningsmotor 1860, som drevs med lysgas. Motorn passades in i ett anpassat och många gånger förbättrat utförande i en fungerande bil 1861. Året innan hade han prövat en annan bil, driven av en motor med flytande bränsle som först förgasades och sedan antändes, vilket inte blev någon bra lösning.
Leneoirs förbränningsmotor

Fyrtaktsmotorn
År 1862 patenterade en fransk tekniker, Alphonse Eugéne Beau de Rochas, fyrtaktsmotorn. Bränsleblandningen komprimerades innan antändningen. Patentet gick ut och fyrtaktsmotorn introducerades av tyskarna Nikolas August Otto och Eugen Langen 1878.
Två versioner av motorer kom under året 1885. Den ena kom från Daimler och den andra kom från Carl Benz, varav Benz bil anses som världens första egentliga bil. Beau de Rochas fyrtaktsmotorn


1800-talets slut
Strax efter Benz första fyrhjuliga bil som byggdes 1893, kom hans kända Velo. Bilarna var förhållandevis lätta och inte så svåra att manövra. Det tillverkades totalt 135 stycken av den sorten.
René Panhard och Émile Levassor beslöt sig för att göra en mer vagnliknande sort. De byggde 1890 en bil med kuggväxel och kedjedrev. Motorn var tvåcylindrig och placerad framtill i bilen, vilket gjorde den säkrare att svänga i kurvorna.
Carl Benz första bil: Velo
Eftersom toppfarten i fordonen ständigt ökade började man fundera på nya styrsystem istället för den spak som man dittills använt. 1898 introducerades ratten i en av Panhards modeller. Hjulen kläddes med gummi, som också snart fylldes med luft.


Den första biltävlingen
Bilindustrin var störst i Frankrike och det var även där den första biltävlingen arrangerades. Det var Paristidningen ”Le petit journal” som anordnade biltävlingen 1894. 21 olika fordonskonstruktioner deltog, men den vinnande vagnen diskvalificerades p.g.a. brott mot tävlingsreglerna angående konstruktionsvillkoren. Vagnen var driven med ånga. Istället vann de två efterkommande bilarna, en Peugeot och en Panhard, som kom i mål efter den 126 km långa färden på 5 timmar och 40 minuter.
en av Panhards bilar

Mercedes
Mercedes är ett av historiens mer tvivelaktiga milmärken. Emil Jelinek höll i ett försäljningskontor för Daimlers räkning och specialinriktade sig för att passa rika kunde. Jelinek uppkallade bilen efter sin dotter och bilarna såldes ofta i samband med mutor och andra skumma affärer. Ofta kom pengarna på olaglig väg.


Henry Ford
Under 1900-talet började bilarna få mjuka former, tumbromsar med bromsbackarna inuti trumman, skivbromsar och Spyken, framhjulsdrift. Många påstår att bilens historia egentligen börjar med Henry Ford och hans bilar. Man hade tillverkat bilar i hans regi sedan 1903 och i oktober 1908 började T-forden att säljas. Denna bil konkurrerade ut alla andra modeller genom sitt seriella tillverkningssätt, sin höga tillförlitlighet, de därmed förbundna tekniska lösningarna plus att priset var så att alla kunde köpa den. Henry Fords T-ford är till för alla
Henry Fords grundtanke vad att bygga en billig och enkel bil som även folk med vanlig inkomst kunde köpa. 1924 kostade T-forden som minst 290 dollar. Fram till 1927 tillverkades och såldes 15 miljoner exemplar. Var tionde tillverkad och såld bil var då en Ford. 1919 kom även en T-ford med kupé, därefter ersattes T-forden av en ny konstruktion, Model A. Ford sänkte även arbetstiderna till åtta timmar om dagen samtidigt som han höjde arbetarlönerna. Genom att han införde treskift i fabrikerna kunde Henry Fords Model A han utnyttja maskinerna hela dygnet.


Sveriges bilar
Den första svenska bilen med förbränningsmotor byggdes av Gustaf Erikson i Surahammar 1897. Den första industriellt byggda bilen var en Peugeot som visades på en lantbruksutställning i Göteborg 1891 utan att väcka något större intresse, därför importerades endast ett tiotal bilar till Sverige fram till sekelskiftet. 1902, på en bilutställning i Stockholm, ökade intresset för bilar. Snart därefter började biltillverkningen i många svenska företag.

Assar Gabrielsson och Gustaf Larsson hade båda, på var sitt håll, funderat att starta en svensk billtillverkning. De möttes av en slump 1924 och det blev starten till det som senare skulle utveckla sig till Volvo, Sveriges största industriföretag. En fabrik på Hisingen i Göteborg startades med finansiering av SKF. En grundidé var att bygga bilarna på delar som var byggda på andra ställen och sedan fraktats till Göteborg.
Den absolut första Volvobilen lämnade fabriken 1927. Det tillverkades mindre än 1000 exemplar, men gav inte företaget Gustaf Larsson, Assar Gabrielson
någon vinst. En senare, större modell, lyckades bättre, då den fick stor användning som taxibil. Snart tillverkades även lastbilar, bussar och traktorer där. Under andra världskriget producerade Volvo bilar till försvaret, men projekterade även på en ny bilmodell för civilt bruk.




Den första svenska
Volvobilen
av
Assar Gabrielson
och
Gustaf Larsson


Egna tankar: Jag tycker att bilen var en smart uppfinning. Det är lättare och snabbare att ta...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Bilens historia

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2008-01-24

    ej intressant

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-23]   Bilens historia
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=5585 [2024-05-23]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×