Barn och Idrott

3 röster
10297 visningar
uppladdat: 2006-02-08
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Inledning:
Barn behöver, precis som vuxna, röra på sig för att orka och för att må bra.
Men det är viktigt att också tänka på att det är just barn som idrottar och att dom inte är utvecklade till fullo ännu. Barnens behov av att röra på sig är ännu större än vad vuxnas är eftersom att dom behöver bygga upp en bra och stark grund för både muskler och skelett. En bra kommunikation med barnen är också viktig för att dom ska förstå och kunna utföra uppgiften. Det är inte bara musklerna och skelettet som utvecklas utan sinnen och hjärnan utvecklas också väldigt mycket under barnens utvecklingsperioder. Motoriken är under en stor utvecklingsperiod och det är viktigt att man har aktiviteter som utvecklar motoriken. Jag tänker ta upp några av dom viktigaste område hos barns utveckling genom idrott i åldern ungefär när dom går i förskolan och lågstadiet. Områdena jag tänker ta upp är Barnens behov, Motoriken och Kommunikation.

Barnens Behov

Barnens rörelsebehov är väldigt stort under den tiden som dom utvecklas i förskoleåldern. Det är därför viktigt att man försöker tillgodose det med olika motoriska aktiviteter. Som t.ex. Tillgång till lekplatser, klätterställningar m.m. i deras närmiljö. Det är också viktigt att man som ledare eller förälder tänker på att barn har stort behov av beröm och uppskattning. Berömmet stärker deras jaguppfattning, självkänsla och motivation till att fortsätta och våga försöka med nya aktiviteter.
Barnens behov styrs också av den miljö som dom växer upp i och har tillgång till.
Som t.ex. skulle ett barn som vuxit upp i Kina inte ha samma behov som ett svenskt överklassbarn eftersom barnet i Kina har anpassat sig till vad den får och inte är van vid att det finns klätterställningar och lekplatser där han bor. Den amerikanska psykologen Abraham Marlow har graderat de sociogenetiska, det vill säga de medfödda behoven hos barnen, enligt följande:
1. Behovet av ömhet, omvårdnad och mänsklig kontakt
2. Behovet av uppskattning både från det egna jaget och från andra
3. Behovet av aktivitet, skicklighet, självförverkligande, av något som tillfredställer de egna innersta ambitionen






Barns Motorik


Motorisk utveckling innebär behärskning av kropp och rörelse. Motoriken omfattar rörelseutvecklingen. Både grovmotorik så som kroppshållning, förflyttning m.m. Samt finmotoriken som omfattar handens, ögats och talorganens rörelse. Lek och träning har stor betydelse för den fysiska utvecklingen. Den motoriska utvecklingen främjas genom den träning barnet får. De kraftiga rörelserna under t.ex. utelek, gymnastikundervisning och olika idrotter. Det är viktigt med träning och inlärning men det är också mycket viktigt att ledaren har god kännedom om barnens utveckling och mognad. Så att man inte ställer för höga krav eller för låga krav på barnet. Ledaren skall vara en god förebild och föregå med gott exempel. Att ha en positiv attityd är viktigt när man arbetar med barn.



Kommunikation

Det är av stor betydelse hur man talar med och till barnen. Språk är inte bara ord och symboler utan också kroppsspråk, gester, tonfall mm. Ibland säger man en sak men avslöjar med tonfall och gester att man menar något annat. Sådant lägger barnen märke till. Det är viktigt att prata på en nivå som barnen har utvecklingsmässiga förutsättningar att förstå. Enkla, tydliga och korta meningar är lättare för barn att förstå. Så man inte ”dränker” barnen o för mycket ord eller pratar på en nivå som de inte förstår någonting av. När man är en ledare för en grupp med barn är det bra att tänka på följande: Börja enkelt, instruktionerna ska vara korta och lätta att förstå och alla måste kunna vara med. Inte hålla på för länge men gärna återkomma med samma aktivitet så att barnen verkligen får möjlighet att lära sig den. Ledaren har ansvar för att alla barnen är med i gruppen så att inte något barn faller utanför. Försök att motivera, stimulera och arbeta aktivt för att få...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Barn och Idrott

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-02-08]   Barn och Idrott
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=5652 [2024-04-24]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×