Corporate Social Responsibility – en studie av utvecklingen av H&M:s sociala ansvar

1785 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
The fact that the poor people in the world are sewing the clothes of the rich people was neglected for a long period of time, but in the middle of the 1990’s this phenomenon attracted a lot of attention in the USA. The term Corporate Social Responsibility (CSR) was used to label the issues of companies’ responsibility regarding human rights, environmental aspects, and social rights. A Swedish firm, which has received much attention in the CSR debate is the clothing company Hennes & Mauritz (H&M). The purpose of this thesis is to investigate how a firm, which has not previously been committed to CSR issues in a greater extent, develops a successful CSR engagement. By reviewing media coverage regarding H&M´s social responsibility, I have found several explanations for H&M´s successful development of CSR. The firm has appointed an internal CSR representative, who among other things implements CSR issues throughout the firm, and handles media communication. Another factor is proactive measures, which the firm uses to prevent criticism by taking action before harm is caused. H&M has also integrated a stakeholder perspective in the firm´s activities, by focusing on its different stakeholder groups. I have also concluded that the firm firstly should develop an ethical responsibility with focus on how the firm’s activities affect its surroundings, and secondly commit to philanthropic contributions. The ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Corporate Social Responsibility – en studie av utvecklingen av H&M:s sociala ansvar

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Corporate Social Responsibility – en studie av utvecklingen av H&M:s sociala ansvar
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=56675 [2024-03-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×