Analys av "Att döda ett barn"
194895 visningar
uppladdat: 2006-02-15
uppladdat: 2006-02-15
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
Novellen handlar dels om hur lätt det kan vara att vara vårdslös i trafiken, och hur hemska konsekvenserna kan bli. Men också om hur de val vi gör, hur små de än må vara, kan vara skillnaden mellan liv och död.
Vilka är de två huvudpersonerna?
Barnet som blev påkörd, och mannen som kör på honom/henne.
Vilka associationer ger titeln dig? Vad kommer du att tänka på?
Jag tänker genast på en vuxen människa som iskallt mördar ett barn, inte en trafikolycka. Detta eftersom ”barn” är ett ord som för mig associeras med någonting som är rent och oskyldigt, någon som inte menar något ont, något vissa vuxna kan dra fördel av för att göra vissa brott.
Skriv av tre meningar där det framgår att ett barn ska dö. Citera!
”Flickan sätter sig i bilen och mannen som skall döda ett barn tar upp sin plånbok och säger..”
”När barnet sedan springer genom trädgården tänker det hela tiden på ån och på fiskarna som slår och ingen viskar till det, att det bara har åtta minuter kvar att leva och att båten skall ligga där den ligger hela den dagen och många andra dagar.”
”Han skulle inte göra en geting förnär, men ändå skall han snart döda ett barn.”
Under hur lång tid utspelas novellen?
Eftersom barnet i novellen ”får” åtta minuter kvar att leva när den springer efter sockret så tror jag att novellen utspelar sig under cirka tio minuter.
Vilka tidsangivelser förekommer i novellen & vilken effekt skapar den?
Den första tidsangivelsen man får är att det är morgon i början av novellen och i mitten får man veta när det är åtta minuter kvar tills barnet dör. Sist fokuserar novellens författare på den där sista minuten som kunde ha förändrat hans fortsatta liv, man förstår verkligen hur lätt en olycka kan hända, och att man aldrig kan förändra det som hänt. Det blir väldigt effektfullt att skriva som författaren har gjort, som läsare är man fångad i novellen och kan riktigt se klockan ticka och tiden rinna ut.
Vilken årstid är det? På vilket sätt kan det bidra till den kusliga stämningen?
Jag får känslan av att det är sommar. Den bidrar till den kusliga stämningen eftersom en varm sommardag är väldigt idyllisk, då händer ingenting hemskt utan alla mår bra. Genom att låta en hemsk händelse inträffa i en för de flesta behaglig och lycklig miljö gör att kontrasterna mellan liv/lycka och död/ånger blir ännu större.
Hur beskrivs olyckan? Varför?
Olyckan beskrivs inte alls, man hoppar in till tiden efter olyckan. Detta gör att man som läsare skapar sig olyckan, man får inte bilden serverad utan man skapar bilden själv, vilket kan vara hemskare då man då ofta plockar fram de hemskaste bilolycksscener man har i sitt minne från andra texter, filmer, nyhetsinslag osv. Han fokuserar även mycket på vad konsekvenserna av olyckan är, och mindre på själva olyckan – för det är ju det som förändrar allas liv egentligen, konsekvenserna av det hela (att barnet dör till exempel).
Har novellen någon slutpoäng? Hur skulle du i så fall beskriva den?
Novellen visar hur lätt en olyckshändelse kan förändra personers liv, och att man aldrig ändra på det som skett. Några sekunder kan förändra hela liv.
Beskriv de två scener som växlar i den här novellen.
Novellen börjar ett vanligt svenskt kök en söndagsmorgon. Allt är ljuvligt lugnt och normalt. Man får känslan av att det är lyckligt utan att bli överdrivet. Utan att man riktigt är beredd på det kastas man in i barnets öde, och får veta att barnet i köket ska dö samma dag.
Sedan ”hoppar” författaren plötsligt till en man som tankar sin bil. Mannen är på väg till havet med sin fru/flickvän. Även av dem får man känslan av lycka. De längtar tills de kommer fram till havet, där de tänkt låna en båt och ro lång, långt ut. Samtidigt vet man att de inte kommer att göra det, för ingen normal människa med ett samvete klarar av att vara tillåta sig vara lycklig efter en sådan händelse. Det krävs hjälp från psykologer och dylikt för att lära sig hantera händelsen och acceptera att även om han spenderar sitt liv som olycklig kommer han aldrig få tillbaka den där minuten.
Ge exempel på hur mannen uppfattar omgivningen när han åker hem efter olyckan!
Mannen uppfattar det som om all lycka dött ut, både solen och människorna vet om olyckan och sörjer, ingen är glad och den vackra dagen är inte längre vacker. Exempel:
”och i alla byar som de passerar ser de inte en enda glad människa. Alla skuggor är mycket mörka”
Vems fel var olyckan? Motivera din åsikt!
Det finns flera man kan kasta skuld på i detta scenario, både mamman som ber sitt barn springa över vägen, pappan som inte går själv/följer med, flickan som blundar och inte håller koll och föraren som faktiskt körde i en väldigt hög hastighet.
Man vet inte om det fanns hastighetsbegränsningar, men klart är att han körde mycket fort förbi flera hus och hade uppmärksamheten riktat på målet, havet, och sin flicka och inte på sin körning.
”Barn är ett folk och dom bor i ett främmande land”, detta citat ”Det gåtfulla folket” skriven av Beppe Wolgers tycker jag speglar barnets skuld i det hela, ett barn kan inte tänka på samma sätt som en vuxen, ett barn har inte utvecklat hjärnan till att förstå att det kan...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
-
Inactive member 2014-11-18
snopp
-
Inactive member 2016-04-17
bra
-
Inactive member 2017-07-02
Hej! Jag har en fråga! Vad är författarens närvaro i novellen att döda ett barn. Är författaren berättaren men gömmer sig eller? Kan du ge mig ett exempel. Tack!!
Liknande arbeten
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
Källhänvisning
Inactive member [2006-02-15] Analys av "Att döda ett barn"Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=5679 [2024-12-05]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera