När företag ska implementera processorientering finns det ett antal
kritiska faktorer som de måste beakta. På grund av att företag inte tar
hänsyn till de kritiska faktorerna i den utsträckning de borde, har många
inte lyckats implementera processorientering på ett framgångsrikt sätt.
Examensarbetets syfte är att uppnå en djupare förståelse angående de
kritiska faktorer som påverkar implementeringen av processorientering i en
organisation.
För att uppnå vårt syfte har vi identifierat de kritiska faktorerna som rör
implementering av processorientering. Detta genom att studera litteratur
kring processorientering men även inom förändringsarbete allmänt. Sedan
identifierade vi kritiska faktorer som ett fallstudieföretag upplever i
sitt arbete med att implementera processorientering. De empiriskt
dentifierade kritiska faktorerna jämförde vi med de teoretiskt
identifierade.
Vårt resultat visar att de kritiska faktorer som beskrivs i teorin kring
processorientering och förändringsarbete är faktorer som ett verkligt
företag upplever som kritiska i sin implementering av processorientering.
Dessa är att veta vad processorientering är och att veta dess syfte och
mål, överbrygga förändringsmotstånd, utse roller, välja rätt processer att
processorientera, anpassa stödjande system, undvika funktionella murar i
processen, anpassa mätsystem, ha en fungerande dokumentation,
processorienteringens omfattning och att uppnå ständiga förbättringar.
Ur vår fallstudie framkommer inga nya kritiska faktorer. Vissa kritiska
faktorer upplevs dock inte som problem då fallstudieföretaget vidtagit
åtgärder eller gjort val som innebär att den kritiska faktorn tagits hänsyn
till. De kritiska faktorernas betydelse och påverkan är därmed företags-
och situationsspecifika. Vi kan inte utifrån vår studie dra generella
slutsatser som gäller andra organisationer än just vårt fallstudieföretag
och dess specifika implementering av processorientering. Det akademiska
bidra...