Marknadsföring i offentliga kulturverksamheter : Hur uppfattas den?

1878 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Dagens samhälle genomsyras av marknadsföring, och i takt med att det förändras behövs nytänkande och nyskapande. Inom näringslivet har det länge varit självklart att marknadsföra sin verksamhet, medan det inom kulturområdet inte prioriterats då det ofta finns ett kulturpolitiskt ansvar som grund. Även om syftet inte är att generera vinst, har nästan alla kulturella verksamheter ett budskap att förmedla. Att de har sina speciella karakteristika påverkar marknadsföringens utformning och de verksammas uppfattning om den.Syftet med uppsatsen är att utifrån teori och empiri undersöka vilken uppfattning marknadsförare inom offentliga kulturverksamheter har om marknadsföring. För att uppnå detta syfte har vi tre delproblem; marknadsföringens acceptans, tillämpning och prioritet.I teorikapitlet har vi studerat både ekonomiska och kulturella teorier som underbyggt de empiriska studierna av marknadsföringen i kulturella verksamheter. Teorin har givit oss en bild av skillnaden mellan kommersiella och icke- kommersiella verksamheter, samt hur marknadsföring kan se ut och uppfattas inom kulturområdet.De empiriska studierna har gjorts utifrån intervjuer med de som ansvarar för marknadsföringen på två museum och en konsthall. För att få ett vidare perspektiv har även en författare med marknadsföringskompetens inom kulturområdet intervjuats. De likheter och skillnader som framkom i empirin analyserades sedan utifrån delproblemen tillsammans med det teoretiska materialetSlutsatserna av analysen visar att marknadsföring i offentliga kulturverksamheter inte uppfattas i sin helhet. Dessa verksamheters specifika egenskaper gör att de som ansvarar för marknadsföringen uppfattar den som information, snarare än som ett strategiskt verktyg. Deras insatser uppfattas dock till viss del innefatta strategisk planering, men vad som saknas är framhållandet av en vision. Detta resonemang visar att marknadsföring inte uppfattas i dess traditionella betydelse, vilket beror på att den...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Marknadsföring i offentliga kulturverksamheter : Hur uppfattas den?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Marknadsföring i offentliga kulturverksamheter : Hur uppfattas den?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=57709 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×