Svenska för invandrare SFI
uppladdat: 2009-04-06
Inactive member
Sammanfattning:
Vi lever idag i ett mångkulturellt samhälle där ett samarbete mellan olika nationaliteter är nödvändigt för att få det att fungera. Det skrivs mycket om invandrares svårigheter att klara SFI studier vilket gör det svårare för dem att komma in i samhället och på arbetsmarknaden. Detta problem förknippas med många olika orsaker. Det kan bero på allt från kulturkrockar, att vissa av dem kommer från krig, och framför allt behovet av professionella lärare i SFI-klasserna. Genom detta arbete vill jag försöka förstå hur kommunen i Härnösand har lyckats med att utveckla SFI samt hur det fungerar för dess elever. Jag har gjort en litteraturstudie och genomfört tio intervjuer med elever som studerar på SFI, varav fyra av dem har hög utbildning från sitt hemland. Det var svårt att hitta litteratur som gick djupare in på det område jag har valt att studera. Jag bestämde mig för att göra intervjuer med elever och även lärare som har undervisat på SFI. Genom mina intervjuer med elever har jag fått fram vad som kan förbättras för SFI-undervisningen ska bli mer effektiv. En bra SFI- undervisning lägger grunden för god språkinlärning som i sin tur, om den är effektiv bidrar till en större möjlighet att komma vidare på ett eller annat sätt. Jag kom fram till att Härnösands kommun behöver en mer inriktade SFI-utbildning som utgår från individens anpassande förmåga. T.ex. genom att lägga upp individuella studieplaner där praktik är ett viktigt inslag. För att invandrare ska kunna lära sig snabbare svenska, så är det bra att vara medlem i idrottsföreningar. Jag är medveten om de olika problem som finns hos invandrare, som t.ex. konstruktionsproblem, vilket kan bero på många orsaker, t.ex. krig och att vissa inte kan läsa och skriva sedan tidigare. För att klara sig på dagens snabbt utvecklande arbetsmarknad krävs bra utbildning samt att kunna utrycka sig väl i det svenska språket. Min förhoppning är att mitt arbete kan ge inspiration och tankar kring möjligheter och strategier, samt hur man kan överbrygga de hinder som uppstår för invandrare och deras studier.
1. Inledning
Jag har valt att arbeta med SFI, svenska för invandrare, samt mottagning av invandrare i Härnösand. Jag har inte arbetat med detta tidigare, därför skall det förhoppningsvis bli ett intressant och lärorikt arbete. Jag hoppas att jag kommer att ge en bra och korrekt bild av SFI-undervisningen, såväl för mig som för läsaren.
1.2 1.2 Problemprecisering
Jag har valt att skriva om SFI, eftersom jag anser att det är viktigt att se om vårt system med SFI-undervisningar fungerar i skolan. Och även se vad som behövs förbättras.
1.3 1.3 Metod och material
För att få så konkret fakta som möjligt har jag använt mig utav många källor. Min information kommer därför från många olika böcker och tidningar. Jag har genomfört tio intervjuer med elever som studerar på SFI, och jag har även intervjuat lärare som har undervisat på SFI.
1.4 1.4 Syfte och frågeställningar
Syftet är att försöka förstå vilka hinder som kan föreligga och vad som kan vara orsak till att den enskilde individen inom SFI har svårigheter att lära sig grunderna i svenska. Jag vill också ta reda på hur Härnösands kommun har löst detta problem.
Nedan följer de frågor jag ställde under intervjuerna:
2. Bakgrund och fakta
Det är kommunens ansvar att bistå nyanlända flyktingar med etablering i samhället. De nyanlända erbjuds introduktionsprogram i form av undervisning i svenska för invandrare. Målet är att de så snart som möjligt ska lära sig svenska och kunna försörja sig själva. Härnösands kommun tar emot ca 80 nya medborgare med utländsk bakgrund varje år. Människor med kompetens och erfarenhet flödar in i kommunen från hela världen. Idag har Härnösands kommun ca 80 ungdomar med utländsk bakgrund i åldern 18-25 år.
3. Resultat
Jag har intervjuat tio personer som studerar på SFI, varav fem var män och fem kvinnor, alla med olika bakgrund. Fyra av dem har hög utbildning och några har bara gått gymnasium. De trivs bra i sitt nya hemland och vill fortsätta med sina studier och några vill jobba efter att de klarat av SFI. Tyvärr finns det elever som inte är nöjda med SFI-undervisningen och som tycker att tiden är bortkastad. Många av dem tror att de kommer att kunna försörja sig själva. Eftersom jag märkte att en del elever inte var nöjda med SFI-undervisningen, så bestämde jag mig för att även intervjua lärare som har undervisat på SFI, för att undersöka vad som var fel. Dessa frågor ställde jag till läraren och detta var de svar jag fick:
- Nio år som grundskolelärare och tre år som SFI lärare.
- Fyra lärare och 150 elever.
- Ja, det var bara svenska och samhällsinformation.
- De flesta tror jag, några var inte det.
- Ja, absolut; skolverkets läroplan för svenska för invandrare.
- Jag har många idéer, såsom t.ex. "yrkesgrupp SFI" där elever ska lära sig svenska och ett yrke som man kanske har med sig från sitt hemland.
Jag anser att för att ge stöd måste man veta orsaken till varför SFI inte fungerar som det ska. Jag tror att det krävs särskilda kompetenser hos lärare som ska undervisa på SFI. Som jag nämnde sedan tidigare behövs det en individinriktad SFI som utgår från individens förmåga.
4. Diskussion
Jag tror att varje individ som kommer till Sverige vill förverkliga sina drömmar om ett ...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Intervjuer med elever och lärare www.Harnosand.se
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
Källhänvisning
Inactive member [2009-04-06] Svenska för invandrare SFIMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=58085 [2024-05-16]