Reklamation

3333 visningar
uppladdat: 2009-06-05
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

Jag var på Teknik magasinet i Jakobsberg. Där jag köpte ett headset till min dator. Efter 2 dagars andvänding så gick headset sönder varan saknade också en handbok på svenska. När jag gick tillbaka till affären på den 3 dagen så ville dem inte repera eller byta varan. Utan hänvisade till tillverkan som stog i avtalsvillkoren på baksidan av kvittot sa säljaren. Men det villkoret är ogiltigt eftersom en säljare englit konsumentköplagen, inte får smita från sitt ansvar. Jag vände mig till konsumentvägledaren i Spånga - Tensta som hade adressen KonsumentCentrum   BOX 6086  10232 STOCKHOLM. Han kontakde butiken och upplyste om konsumentköplagen. När butiken fofarande inte ville repera mitt headset. Så hänvisa han mig till ARN. Nämndens uppgift är Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet som har till huvudsaklig uppgift att opartiskt - och utan avgift för parterna - pröva konsumenttvister. Anmälan kan göras av en enskild konsument som har en tvist med en näringsidkare om köp av en vara, tjänst eller annan nyttighet. Jag tog till en opartisk besiktningsman som besiktade att varan inte hade gått sönder med min avsikt. Och att varan var sönder. Jag andvände mitt kvitto som bevis för att jag köpte varan vid den tidpunkten jag angav och i den butiken. Kostanden besiktningsmannen begärde jag att den ska ersättas av näringsidkaren jag hade också kvitto från beskitingsmannen att jag hade betalat honom. ARN prövade tvisten på de uppgifter som jag (köparen) och Teknik magasinet (Säljaren) hade presenterat. Och jag fick rätt, då beslutade sig Teknik magasinet för att laga mitt headsett och ge mig ersättning för besiktningsmannen.

Avtalsrätt och köprätt

Muntliga avtal och skrivliga avtal - Skillnaden är att i muntliga avtal är ett avtal köparen och säjaren kommer överens om muntligt. Men eftersom det är väldigt svårt att bevisa och kan vara otydligt är det bra om viktiga avtal är skrivliga avtal. Och då måste säljaren vara mycket mer tydlig och dem går att bevisa.

När och varför gäller inte öppet köp och bytesrätt?

Öppet köp är inte något butiken måste erbjuda,  det är mer en fråga om god service. Reglerna för öppet köp har vissa butiker vid en skylt vid kassan andra har dem på kvittot. Om butiken normalt inte har öppet köp men gör ett undantag ska du be säljaren skriva öppet köp på kvittot och datum när varan måste senaste vara tillbaka lämnad.

En del butiker erbjuder endast bytesrätt. Det innebär att du kan ångra ditt köp och byta till en annan vara eller få ett tillgodokvitto. Tillgodokvitton gäller i tio år om inget annat anges. Om du handlar för mer ä...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Reklamation

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2009-06-05]   Reklamation
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=58267 [2020-06-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×