AUGUST STRINDBERG 1849-1912 & FRÖKEN JULIE

3 röster
12772 visningar
uppladdat: 2009-11-05
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

AUGUST STRINDBERG 1849-1912 & FRÖKEN JULIE

Augus Johan Strindberg föddes 1849 i Stockholm. Hans far var köpman, och modern var, till en början, faderns tjänsteflicka. Hon var alltså gift med en man som klassades så mycket högre i samhället, än vad hon själv gjorde, vilket ledde till att hon alltid kände sig underlägsen i mannens sällskap.August fick själv känna på denna olikhet mellan föräldrarnas arbeten. Trots att han var son till en framgångsrik köpman, kände han sig mycket mer som en tjänsteflickas son. Titeln till hans självbiografi har fått namnet efter just detta. Boken heter:
"Tjänsteflickans son" August kom att bli känslig, blyg och orolig. Barndomen präglade honom hårt och han fortsatte att vara ömtålig även när han blev äldre. Detta påverkade August, och hans författarskap i hög grad.
Såhär skriver August om sig barndom i sin självbiografi:
" Gossen var ytterst känslig. Grät ofta, att han erhöll ett särskilt öknamn därför. Ömtålig för en liten anmärkning, i ständig oro att begå ett fel. Men vaksam på orättvisorm, och genom att ställa höga fordringar på sig själv noga vaktande över brödernas fel. Därför ansågs han avundsjuk.
Han drog sig tillbaka och blev bitter. Sedan blev han blyg och tillbakadragen." - Ur "Tjänsteflickans son" -August Strindberg   
August har alltid varit författare, även om han har jobbat, och provat på andra yrken i sin ungdom. Så som, journalist och tjänsteman vid Kungliga biblioteket.
Han lyckades med att försörja sig på sin penna och blev därmed Sveriges första, riktige yrkesförfattare.Som alla artister, av alla slag, debuterade August med sitt verk "Mäster Olof" 1872, men det som kom att bli han STORA genombrott var "Röda rummet" som kom 1879. Röda rummet betecknas som Sveriges första modena roman. Det var de första åren av 80: talet som August var som mest produktiv. Man kan med ganska stor säkerhet fastslå att det berodde på allt som hände i August liv just vid denna tid, påverkade honom, och gjorde att han fick mer idéer till att skriva nya verk.
August gifte sig, för första gången med skådespelerskan Siri von Essen.
De upplevde en lycklig tid tillsammans, några fina år. Strindberg kände kampen mellan könen, och det dröjde inte länge innan äktenskapet brast.
Strindberg tog alltid mannens parti och lät kvinnan, som hans barndom lärt, stå under mannen. Strindberg flydde utomlands efter att ha åtalats för tryckfrihetsbrott, pga. av hån mot nattvarden i ett av hans verk.
Han vistades i Berlin, Wien och Paris, och under dessa år var han oerhört produktiv. Trots att det stormade kring August i Sverige.

I slutet av 90: talet (1899) gick Strindberg in i en personlig kris, och sökte sig tillbaka till Sverige och Stockholm.
Han hade gift om sig, men äktenskapet tog slut lika fort som det kom till.
Han gifte sig för tredje gången några år senare, men inte heller det höll.1907 grundade August "Intima teatern" ihop med Axel Falck. Till denna teater skrev August sk. kammarspel, så som "Spöksonaten" och "Pelikanen". (Båda 1907)
Ett år senare, flyttar August in i "Blå tornet" på Drottninggatan, som idag är ett museum till hyllning av honom.
Han var ensam och tynade såsmånngom bort i magcancer. Cancern tog överhanden och dödade August Strindberg 1912.

Ett av August mest berömda och spelade verk är "Fröken Julie"I detta tragiska drama lyser August kvinnohat igenom. Det är mannen som dominerar, kvinnan är ganska maktlös.
Sceneriet är enkelt. Det utspelar sig i Grevens stora kök. Hela skådespeleriet, utspelar sig i samma rum under midsommarnatten.
Det är bara tre agerande, plus en kör som förekommer då och då, bland akterna.
Grevens två anställda, betjänten Jean och kokerskan Kristin, två av de tre rollerna, har ett förhållande redan i början av pjäsen.
Man förstår att de är mer än bara vänner.
När ridån dras upp kastas man in i köket och man hamnar mitt i en diskussion mellan Jean och Kristin. Man förstår att de pratar om Fröken Julie, som är dotter i huset, och att hon är en magnet hos män. Hon kan konsten att charma och få karlar på fall.
Jean inleder dramat med repliken "Hon är galen igen; komplett galen". Jeans sätt att prata om Fröken visar på förakt, när han förklarar henne omyndig och pratar om hennes skandalösa beteende, vilket som enligt honom, är beteenden som hon ärvt av sin mor.
Längre fram i skådespelet säger Fröken Julie:

 "Av henne hade jag lärt misstro och hat mot mannen, jag svor henne, att aldrig bli en mans slavinna".  - Strindberg

När fröken intar scenen är det en dominant kvinna som agerar, men samtidigt en väldigt motsägelsefull person. Hon vet hur hon ska bete sig för att få vad hon vill ha, men hon vet inte vad det är. Hon är vilsen och hittar inte sin plats mellan den nya kvinnorollen. (Just det var häftigt diskuterat under 1800-talet) och kvinnans gamla läge, dvs. Strindbergs bardomssyn på det hela.
Jean blir då farsinerad och ser sin chans att utnyttja Fröken. Han har alltid drömt om att resa och att en gång få köpa och driva ett eget hotell, med andra ord ville han komma upp i samhället. Han tror att Fröken kan hjälpa honom att uppfylla sin dröm och samtidigt bli en del av hans plan. Så han berättar om hans drömmar för Julie och hon hakar snabbt på.
Då blir det lätt för Jean att plocka fram sin allra mest dominanta sida och få Fröken att gå med på att utföra en sexakt, som de självklart ska hålla tyst om.
Detta medför drastiska förändringar i rollerna. Julie blir den svaga, förtvivlade och en maktlös kvinna. Det får Jean att känna överlägsenhet och självsäkerhet. Men det är känslor som sedan spårar ur, och han blir en respektlös och grym person mot Julie när han får veta att han inte kommer få tillgång till några pengar, eftersom hon inte har tillgång till hennes fars förmögenhet.
Dramat slutar med att Julie ber Jean att befalla henne att ta sitt eget liv.
När Fröken Julie tar Jeans rakkniv och går ut från scenen, sveper ridån av skådespelet, och det var det med Fröken Julie. "Kvinnohatare är varje sund man innerst i sitt hjärta; och kvinnodyrkare är alla förskruvade män."  - Strindberg

Mina funderingar kring Dramat och om August:Pjäsen har naturligtvis fått både positiv och negativ kritik, och förläggaren Bonnier ansåg att det var riskabelt att publicera dramat för allmänheten till en början.
Det dröjde 17 år innan dramat nådde den svenska scenen.
Om kvinnan trotsar "den naturliga kvinnan" som denna tid vill visa, (dvs. Gifter sig och ger mannen några barn) och börjar ett krig mot mannen, så måste hon besegras. Det är nog vad Strindberg ville säga med detta tragiska drama i korta drag.
Fröken strävade efter att komma högre upp i samhället och kunna stå bredvid mannen istället för bakom honom men Strindberg visade ingen nåd för kvinnofiguren denna gången heller och det är därför kvinnan inte fick någon chans. Författaren tog alla kvinnans styrkor, och vände de mot henne. Han tog alla svagheter och lät de ta överhanden. Det är lätt att förfina och förfula med ord.När man öppnar en bok av August Strindberg är det inte lätt att försöka läsa och förstå vad som står.
Det är nästan som att läsa ett annat språk. Ibland kan man faktiskt undra om vissa ord är svenska...
Att jag tycker att August sätt att skriva, nästintill är omöjligt att förstå, beror till stor del på min unga ålder. Jag hoppas att jag om 10 år kommer att förstå
75 % istället för 25 % av hans ordval och sätt att skriva.
Men att äldre hyser stor respekt och beundran över August författande är förståligt. Det råder inga tvivel om att Strindberg tillhör svenska författareliten.
Under 40 år provade August hela tiden nya uttrycks sätt och ståndpunkter. Hans språk var modernt och människorna, inte bara i nutid utan även då har många haft Strindberg som en stor förebild. Han har också betytt mycket för andra författare.
Efter all denna framgång och alla fantastiska verk August gjorde, är inte jag iallafall, förvånad över den stora folkmassa som följde honom till graven på Norra Kyrkogården i Stockholm 1912.Nästan allt August skrev, skrev han utifrån sig själv.
Jag tycker att det visar på stort mod. Att våga visa så mycket av sitt privatliv i sina verk. Jag skulle nog bli rädd för att tappa bort mig själv tillslut.
Det var nog det han gjorde, om man ska spekulera vidare.
Det sägs att August var mycket ensam när han dog, men om det var pga att han hade tappat bort sig själv mellan alla sina verk, det får vi aldrig veta.
Den hemligheten dog med Strindberg själv.

Under Strindbergs tid förändrades en del i samhället. Människor började läsa (läskunnigheten ökade) och i och med det skrev författarna alltmer för folket och inte för kunglig heter och adelsmän. Det var också ett år då industrialiseringen i Sverige tog fart, det var t.ex. då som motorer ersatte ångmaskinen.
Även fast Sverige var lite sena med det industriella, jämfört med andra länder i europa, "förvandlades"  Sverige från en fattig jordbruksekonomi, till ett industriland, med en tydlig förbättring, på ganska kort tid.
Inom det politiska var det den kvinnliga rösträtten som diskuterades.
En intressant sak är att Sverige faktiskt först blev svenskt på 1900 talet.

Jag har svårt att se hur August, i sina dramer, speglar Sverige och året som det var då. Visst märks det på språk och på det "modena", men mer än så kan jag faktiskt inte säga att jag tycker att jag hittar. Han var morden i sitt sätt att s...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: AUGUST STRINDBERG 1849-1912 & FRÖKEN JULIE

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2009-11-05]   AUGUST STRINDBERG 1849-1912 & FRÖKEN JULIE
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=58370 [2021-12-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×