Öresundsbron

16 röster
14828 visningar
uppladdat: 2010-04-08
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

Öresundsbron är en 7,845km lång snedkabelbro som går mellan Limhamn(Sverige) och Amager. (Danmark) En snedkabelbro är en sorts hängbro med skillnaden att bärkablarna inte hänger lodrätt från huvudbärkablarna. De är istället snett spända från pylonerna. (De bärande pelarna) Öresundsbron är världens längsta snedkabelbro. Den första snedkabelbron som byggdes är Strömsundsbron i Jämtland.

Konstruktion och andra Installationer

Öresundsbron består av två våningar, den övre med motorväg och den nedre med järnväg.

Bron har ett huvudspann (mitt i mellan två stödpunkter) på 490m och två extra sidospann på 160m vardera. Bron har en dubbelspårig järnvägs- och fyrfilig motorvägsbro. Varje brospann består av ett stort betongdäck som på motorvägs-delen är täckt med 7cm asfalt.

Bron är uppbyggd i tre delar:

  • Den östra anslutningsbron som är 3739m lång.
  • Högbron som är 1092m lång.
  • Den västra anslutningsbron som är 3014m lång.
  • Högbro-delen är med hjälp av dubbla snedkablar upphängd i fyra stycken 204m höga pyloner i betong. Varje snedkabel innehåller 511 stycken 5 millimeterstrådar som är fästa i förankringsbalkar vid brofästet. För att de långa vajrarna inte ska hamna i gungning så har man försett de med en sorts "svängningsdämpare".

    Bropelarna är gjutna på land och sedan fraktade till sin rätta plats. Varje pylon är försedd med en hiss så att tekniker lätt kan komma åt snedkabelfästen, flygvarningslampor mm. Den största kraftpåverkan är i vajrarna och trycket i pylonerna.

    Var 700:e meter kan man med hjälp av en trappa ta sig mellan de båda "våningarna". Samma trappor används även som nödutgångar från järvägsrälsen upp till motorvägen. Man har tagit många säkerhetsåtgärder i fall en brand eller annan olycka skulle inträffa. Det finns nödtelefoner vid alla trappor och gassläckningsanläggningar i alla pyloner.

    Varje 500meter finns det elektroniska skyltar som visar ändringar i hastighetsbegränsningen, information om olyckor, avstängda körfält mm.

    Fördelar och Nackdelar med konstruktionen

    Jag tycker att det här är en väldigt smart konstruktion och kan inte hitta någonting negativt. De ville bygga en smidig färdväg mellan Sverige och Danmark och jag tycker att de har lyckats strålande.

    Syfte med bron

    Syftet med bron är att få en snabb och smidig transportsträcka mellan Danmark och Sverige. Dels för privatpersoner men även en sträcka för att transportera varor på ett smidigt sätt.

    Ön och Tunneln

    På grund av flygplanstrafiken runt Kastrups flygplats så valde man av säkerhetsskäl att bygga en tunnel resten av vägen där järnvägen och motorvägen går upp bredvid varandra. Tunneln består av 20st element som väger sammanlagt 1'100'000ton. Varje element består i in tur av 8st sektioner som är 38,8m breda och 8,6m höga.

    För att få en bra övergång mellan bron och tunneln så byggde man en 4km lång "konstgjord ö", som heter Pepparholmen. För att bygga ön så krävdes 1,6 miljoner ton sten och 216 miljoner ton sand.

    Ekonomi

    Öresundsbron var inte direkt en billig affär. Den kostade tillsammans med anslutningar på land och påbyggnader som har tillkommit efter den ursprungliga konstruktionen drygt 40 miljarder kronor. EU har bidragit med 1,4 miljarder kronor.

    Eftersom att byggandet att bron var så dyrt så tar man ut en sorts avgift precis som vägtullarna i Stockholm. T ex Så kostar det 370 kronor att åka igenom med en personbil och om man åker tåg betalar varje resenär 98 kronor extra i avgift.

    Historik

    Öresundsbron är en relativt nybyggd bro. Arbetet påbörjades 18 Oktober 1995 och avslutades år 2000. Bron öppnade den 2 Juli 2000. När man skulle bygga bron hade man två platser att bygga den på. Antingen mellan Helsingborg-Helsingör eller Limhamn-Amager. Det sistnämda valdes dels eftersom att Helsingör i Danmark inte ville ha trafiken, och dels för att bron hade fått bli mycket längre om...

    ...läs fortsättningen genom att logga in dig.

    Medlemskap krävs

    För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
    Kontot skapar du endast via facebook.

    Källor för arbetet

    Saknas

    Kommentera arbetet: Öresundsbron

     
    Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
    Det verkar som att du glömde skriva något ×
    Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
    Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

    Kommentarer på arbetet

    Inga kommentarer än :(

    Källhänvisning

    Inactive member [2010-04-08]   Öresundsbron
    Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=58627 [2024-04-25]

    Rapportera det här arbetet

    Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
    Vad är problemet?



    Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
    Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
    Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
    Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
    Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
    Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×