Makarna Arnolfinis bröllop - panofskyanalys

4 röster
12968 visningar
uppladdat: 2010-05-13
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

1: Primär betydelse-

I bilden finns två personer. Det är de som är huvudpunkten i bilden. Det är ett ungt par, en man och en kvinna. Mannen bär en brun pälskappa, svart skjorta, svarta skor och svart hatt. Kvinnan har på sig en väldigt lång klänning som släpas mot golvet, klänningen är grön med vita kanter, en blå underklänning med vita kanter, ett brunt skärp i midjan och på huvudet har hon en vit slags sjal/slöja. Kvinnan är gravid och håller sin ena hand på magen och den andra i mannens hand. 

I bakgrunden ser man en konvex spegel på väggen, över spegeln står det någonting med snirklig text, en ljuskrona, en hög stol med väldigt mycket detaljer och en soffa, framför soffan ligger ett par skor slängda på golvet och bredvid de en matta. På vänster sida finns ett fönster, på fönsterbrädan ligger ett äpple, under fönstret står en byrå med tre frukter på.  På höger sida finns en stor röd säng, det ser ut som sidenlakan.

Framför paret står en liten lurvig hund och framför de till vänster ligger ännu ett par skor slängda.

Bilden har ett lugn över sig.

2: Sekundär betydelse-

Det vi får veta av bilden är att paret skall gifta sig. Det finns många symboler i bilden, heliga aspekter.

Det här dubbelporträttet är en hyllning till tvåsamheten, målningen förklarar det sanna äktenskapets innebörd.. Sängen, det enda brinnande ljuset, hunden, skorna, avståndet mellan paret, som alltsammans förenas i spegelbilden, alla de detaljer är symboler för något större.

Det enda vaxljuset som brinner på dagen kan tolkas som ett bröllopsljus. Skyddshelgonet heliga Margareta (barnaföderskornas skyddshelgon), skyddar under förlossningen. Den snirkliga namnteckningen på väggen, det tolkas som att konstnären själv var bröllopsvittne eftersom det står: "Johannes de eyck fuit hic" (Jan van Eyck var närvarande).

Hunden är en symbol för trofasthet och kärle. Frukten på bordet står för fruktsamheten och människans syndafall. De avtagna skorna är ett tecken på att äktenskapet är heligt. Spegeln, den konvexa spegeln är försedd med tio infällda medaljonger som skildrar scener ur Jesu liv. Dessutom syns hela målningen i spegeln, i en miniatyr. Man ser dessutom det som är framför paret, som inte syns på själva målningen.. Mannen som står framför, troligtvis konstnären själv.

Både mannen och kvinnan ser väldigt allvarliga ut, det är väldigt vanligt för van Eyck.

Bilden tros vara ett slags "vigselattest". Den ger en väldigt vacker bild av äktenskapet, att äktenskapet innebär trofasthet, trygghet, ömhet och kärlek. Bilden ger ett positivt intryck.

3: Bildens egentliga mening-

Målningen jag valt att analysera heter "Makarna Arnolfinis bröllop". På den här bilden ska Giovanni Arnolfini och Giovanna Cenami ingå äktenskap.

Jan van Eyck var en flamländsk konstnär som levde under ca 1375-1441 (nuvarande Belgien). Makarna Arnolfinis bröllop är hans mest kända målning. Den är otroligt detaljrik. Ingen annan före honom har målat en tavla med så klara detaljer. Jan van Eyck är i mina ögon verkligen storartad då han i den här tavlan skapat mystik trots att den är "ren", detaljrik, klar och realistisk. Jag ville fundera på vad som fanns utanför tavlans "väggar", men någonting får mig att inte slita blicken från den. Jag blir nyfiken av bilden, jag vill veta vad som hände efter, före och under tiden när målningen målades.

Tavlan är målad år 1434 under renässansens tid. Renässansen var en bra tid.. Det var efter medeltidens hungersnöd och digerdöd, ekonomin ökade och det gjorde att folk vågade föröka sig. Tavlan är ett tecken på det, hon är gravid, när ekonomin blev bättre kunde paret skaffa barn. Efter renässansen var folket mycket lyckligare än vad de varit under medeltidens hårda period. Det syntes i målningarna som skapades då. Målningarna blev "mjukare", mer harmoniska och allt i bilden hörde på något sätt ihop med varandra. Innan var det mer raka streck med hårda konturer.

Van Eyck målade tredimensionellt, det gjorde att det blev ett djup i bilden och att den såg mer levande ut. Jag tycker att den här tavlan är fantastisk! Det finns så mycket att fundera över i bilden och det är det konstnären försöker förmedla, mystik.

Tavlan är ett bevis på makarna Arnolfinis äktenskap, det är ett bevis på det löfte de svurit tillsammans, att älska varandra tills döden skiljer de åt.

Det är väldigt svårt att beskriva vad bildens egentliga mening är.. Det finns inte så mycket att gå på. Dåtidens konstnärer var fantastiska och jag tror inte att någon i dagens samhälle skulle kunna framst&au...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Makarna Arnolfinis bröllop - panofskyanalys

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2010-05-13]   Makarna Arnolfinis bröllop - panofskyanalys
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=58663 [2024-05-13]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×