Verklighetsflykt eller avkoppling
uppladdat: 2011-12-15
Inactive member
Alla vi har olika sätt
att resa bort från verkligheten. Hur många av oss står inte framför spegeln med hårfön i handen och låtsas att man sjunger på en stor scen i de galna New York
och är världsberömd? Eller använder förnan som pistol för att drömma om att man
är James Bond för sekunden. Eller att man är med i tv4:s direktsändning och tar
emot årets nobelpris av kungen för att ha hittat botningsmetod för cancern? Ja,
det kan vara allt ifrån en vacker sång som väcker något minne till datorspel.
Men vad händer om man fastnar där?
”Människan och världen är
numera beroende av teknik, speciellt ungdomar som är besatta av datorspel”. ”De
kan spela bort hela sina tonårsliv”. ”Dess beroende är nästan jämförbart med
drogmissbruk”. Det är inte så farligt som det låter. På stenåldern spelade
ungdomarna bort sitt tonår på att kasta sen eller jaga. Även om man nu skulle
få bort all dataspel, skulle ungdomarna hitta nya saker de kunde syssla med på
fritiden. Det har alltid varit en konkurens mellan skolan och elevers fritid.
En facebookgrupp som nu heter: ”Till och med att stirra in på en vägg är mer
intressant än att göra läxorna” har tusentals ungdomar som medlemmar, är ett
exempel på detta. Därför är upp till skolan att få lektionerna och läxorna mer
intressant, eller lika intressanta som datorspelen.
Det tillverkas spel för
alla åldrar, stora som unga, gamla som små, flickor och pojkar. Dessa spel uppfyller
alla våra behov och intressen. Ur det psykologiska perspektivet ses det vara ett sätt för
jaget att ge sig själv ett andrum innan man tar itu med sina problem. Dessutom
berättar Andres Mildgner (Svenska Dagbladet 6.4.2011) om Jane McGonigals nya
bok Reality is broken, där hans forskning visar att det har ägnats 5,93
miljoner år åt spelet World of Warcaraft, vilket är nästan lika lång tid som
människans existens. Detta beror på att spelarna strävar efter lyckan och de positiva
känslorna som de inte funnit i verkligheten, vilket tyder på att någonting är
fel. Det kan vara frågan om mobbning, konflikter eller ständiga motgånger. Men är det fel att sträva efter lycka?
Datorspel har också
positiva effekter. I texten Datorspel ger positiva hälsoeffekter (www.medieradet.se 2.9.2008) visar en
forskning på att datorspel har positiva effekter på reaktionstiden samt
spatiala förmågor, som betraktas vara en av de viktigaste delarna av vår
intelligens. Och Folkhälsoinstitutet har vid en undersökning kommit fram till
att barn som spelat våldsamma spel har oftast minskning av aggressiva tankar. Så
istället för att få en mördare mer ute i samhället kan de sitta inne och mörda
spelfigurerna. Men vad är verkligheten? Hur vet man att den virtuella världen
inte är den verkliga? Hur kommer samhället att se ut om alla nu spelade
datorspel? Och hur utvecklas vi som individ om vi bara strävar efter lycka? För
de motst&arin...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Från: Nationella texthäfte 2011 Anders Mildgren, SvD 6.4.2011 www.medieradet.se 2.9.2008
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
Källhänvisning
Inactive member [2011-12-15] Verklighetsflykt eller avkopplingMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=59050 [2024-04-19]