Resedagboken

Annica Hansson

Malmö 20130117 Söderkullaskolan Malmö

12 juli

Jag är i Göteborg nu, har packat färdigt min väska och ska ta bussen till stena line där tar jag färjan över till Kiel. Res tiden är 12 timmar, ska ta en snabb dusch, sen ska jag gå ner till lobbyn och äta lite. Mmm vad gott det var med varmrökt lax och rostad potatis. Snart är jag framme i Kiel. Jag är i staden Kiel, inne i Kiel tar jag en buss som ska köra mig till Berlin där jag har bokat ett singel rum på ett 5-stjärningt hotell vid namn Hotell Palace för 122 euro. Med buss tar det 22 minuter att komma dit. Hela resan tog ca 12 timmar och det var ganska ansträngande att gå med packningen, så jag är helt slut och funderar på att gå ner till hotellets pol för ett kvälls dopp. Känns så skönt att slippa och vara hemma.

13 juli

God morgon! Nu ska jag gå ner till resturangen för att äta frukost. Frukosten var mycket god dom serverade småfranska med korv, ost, marmelad samt honung och müsli. Till detta fick man dricka te eller kaffe. Nu när det är ljust ute kan jag ta en närmare titt på rummet och det är mycket fint, lyxigt och bekvämt en fin utsikt. Jag gör i ordning mig för att ta bussen till Berlin muren där jag ska ta lite kort. sitter i busen och väntar på att komma fram till Berlin muren det är mycket trafik. Vi har fasnat i trafiken och ska tillbaka till hotellet, fick inte se muren men det kan jag göra imorgon. Hoppas jag!

14 juli

God morgon! Ohh vad fint väder det är idag, det är jätte soligt då får jag passa på för att se Berlin muren. Men först ska jag gå ner och äta frukost. Ska stiga in i bussen nu, äntligen är jag framme, nu ska jag ta fram min kamera för att ta bilder. Ojjj kameran har jag glömt i rummet!! Men jag får använda mobilen för att ta bilder. Efter att jag vart och tittat på Berlin muren beslutade jag mig för att bara gå runt och titta på folk, fika och bara ta de lugnt Det var mycket trevligt. är på väg mot Berliner dom. Det är sååååå skönt att se den. Jag är jätte trött och ska ta bussen tillbaka till hotellet.

15 juli

Nu åker jag vidare till Österrike via buss, det blir en lång resa med många fik pauser. Väl inne i Österrike har jag bokat ett fint 4-stjärnigt hotell som heter Das Park Hotel. Det är ett mycket speciellt hotell där man sover i rör som vanligtvis används för vatten. Man får själv bestämma ett rimligt pris för en natt eller fler, jag betalade 20 euro för en natt. När vi har kommit in i Österrike stannar bussen vid en terminal och jag måste byta, det går inte några bussar dit jag ska åka, så jag får ta en taxi till hotellet. Det tog runt 30 min att åka från terminalen och dit. Nu är klockan 20.00 och jag hade tänkt gå ut och äta lite innan jag går och lägger mig. Jag är mycket stolt och nöjd över hotellet jag hittade, det var en kul upplevelse att bo i ett rör.

16 juli

God morgon! På morgonen fick man vanlig svenskt frukost d.v.s. små franska ost mm man fick också äta en riktig Österrikisk frukost där det var Gulaschsoppa med kalvlungor i, för min del var det inget jag valde. Nu ska jag gå och göra i ordning mig för en dag uppe i Alperna. Eftersom Hotellet ligger i Wien så måste jag ta taxi till terminalen och sedan en buss till Tyrol. När jag kommit fram så till Tyrol ser jag direkt kabinbanan och blir mycket glad och uppspelt över vilken upplevelse det kommer bli, men jag ser också hur långt upp man är och de skrämmer mig eftersom jag är väldigt höjdrädd. När jag sedan satte mig i kabinen blev jag ganska lugnt, men jag var mycket stel och vågade nästan inte röra mig.

17 juli

Efter att jag har varit i Österrike och prövat på nya saker beger jag mig vidare till Schweiz. Jag tar en nu en gång bussen, när jag fortsätter min resa. Jag åker i ett par timmar tills bussen stannar och en avlång ruta visar namnet Schweiz. Jag tittar ut det ser mycket bra ut varmt och skönt. Väl inne i Schweiz ska jag ta mig till ett hotell jag bokat i förväg. Ett 4-stjärnigt hotell för 123 € per natt, hotellet heter Ambassador Hotell. Jag kliver ur bussen för att få sträck på benen och känna den Schweiziska värmen. Det är skönt inte för varmt men verkligen inte kalt. Det blåser lite smått men det är bara svalkande. Chauffören har sagt att han kan köra mig till Berne men sen måste han vända om. Vi åker ett tag tills dörrarna genast öppnas och bussen stannar. Jag antar att vi är framme. Jag ser direkt en taxi, jag tackar chauffören och springer fram till taxin som sett mig vinka. Åker en ganska lång väg innan vi äntligen kommer fram. Det tog nog runt 45 min att komma till hotellet. Jag är ganska pigg nu och går ut lite. Jag går runt i affärer och tittar lite, sedan går jag och äter. Ohhhh så härlig lång dag, är jätte trött och har ont om benen och ska till hotellet nu.

18 juli

God morgon! Jag är på väg mot resturangen för att äta frukost. Frukosten på Hotellet var inget att skryta om. Ett vanligt hotell frukost d.v.s. små franska mm. Idag har jag beslutat mig för att besöka Bärengraben som är vad dom kallar Zoo/Djurpark/Akvarium, dom har massa fina björnar där inne som man kan titta på. Efter att vart hela dagen inne i parken går jag till hotellet och tar ett bad i polen sedan sätter jag mig på rummet och läser.

19 juli

Nu ska jag åka vidare till det sista landet på min resa, Italien. Jag har bokat ett hotell som ligger mitt inne i Venedig, hotellet heter Basilea och har ett fint utsikt över vattnet där de åker gondoler. Efter som jag reser mitt på sommaren så är det mycket varmt och jag känner hur värmen inne i bussen stiger. Jag tar en titt ut och ser massa fina blommor. När bussen åker upp för dom branta backarna kan jag se kors som sitter fast i marken vid vägkanterna man får lite rysningar i kroppen när man tänker på vad som kan ha hänt just där, kanske en buss som tappat kontrollen. Men jag slutar snabbt att tänka på vad som kan hända och mycket snart är vi ute på en rak fin väg. När jag kommer fram till hotellet så är klockan 18.00 men det känns som den är mitt på dagen. Jag går till en restaurang som ligger bredvid hotellet. På menyn stod det t.ex. olika sorters pasta och pizza som är känt i Italien, jag valde att prova på pastan som hade blåmusslor och räkor på det var ett mycket bra val. Jag är mätt och går tillbaka till hotellet, på detta hotell är det tillåtet att ha hundar. Så inne i receptionen springer det runt lösa hundar och leker. Det inget jag har något emot. Jag sätter mig på rummets balkong och bara sitter och tittar, ibland kommer det hundar förbi springande vissa tigger mat och vissa bara leker. Jag kan se gondoler som flyter fram på vattnet, allt är så tyst det ända man hör är syrsorna, hundarna som ibland skäller till och någon enstaka man som sjunger i gondolen. Sedan går jag och lägger mig.

20 juli

God morgon! Har precis ätit frukost det var mycket god och annorlunda, den bestod av kakor med olika fyllningar i och kaffe eller någon slags saft till dricka. Jag valde att testa lite av varje så jag tog en kaka med torkade och rivna apelsin bitar i, en med lite olika torkade frukter i och en utan något i. Jag kan säga att den godaste var den med massa frukter i det blev en god och söt smak. Jag har planerat in en massa saker jag ska göra nu när jag är i Italien, jag ska börja med att besöka det största torget i Venedig där man mata duvor som sätter sig på en och man kan gå och titta på dom olika stånden...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Resedagboken

Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×