Sexistiska reklamer, rätt eller fel?

2 röster
4453 visningar
uppladdat: 2013-05-29
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

Sexistiska reklamer

Rätt eller fel?


Det har nu blivit en stor debatt angående sexistisk marknadsföring. Det blev en debatt för ett par veckor sen när reklamombudsmannen fick in ett antal anmälningar angående American Apparels reklam för deras unisex skjorta.

American Apparel är en amerikansk klädfirma. De säljer saker för både män, kvinnor och barn i deras butiker. De säljer bla. kläder, träningskläder, badkläder samt associarer som solglasögon, klockor och väskor.  

Debatten började ta fart när de började göra reklam för deras unisex skjorta. En skjorta som kan bäras av både män och kvinnor. Men marknadsföringen för denna skjorta fick många att öppna ögonen.

När männen visade skjortan var de fullt påklädda och såg ut sådär:



När man skulle kolla på hur samma skjorta såg ut på en kvinna fick många en chock.

För bilden på samma skjorta för kvinnor såg ut såhär:


En anledning till varför man använder sådan typer av reklamer kan vara för att provocera människor till att köpa varorna. Om man ser en bild på ett klädesplagg som bärs av en människa som lever upp till samhällets skönhetsideal, då kanske man tror att man kommer se ut så om jag köper samma kläder.

Min fråga är om det verkligen rätt att använda sig av sexistiska reklamer, även om det är det som kanske säljer mest?

Jag vet inte riktigt vad det finns för regler angående marknadsföring. Men jag tycker att man kan likna sexistiska reklamer lite med prostitution. Det är ju mycket som skiljer det åt men de har sina likheter. Man använder sex till att sälja varor. Modeller säljer ut sina kroppar för att sälja ett företags produkter. Och detta är ju olagligt enligt svensk lag.

Jag tycker även att det borde vara olagligt med tanke på att det kan uppfattas som kvinnoförtryck. Vissa upplever nog sig kränkta när de ser sådan reklam och det är ett till skäl varför det borde vara förbjudet.

Män och kvinnor ska behandlas lika, så om man marknadsför en skjorta med kvinnor som inte har några byxor borde även männen som marknadsför skjortan vara utan byxor.

Det finns ju vissa publicitetsregler som gäller för press och TV, men vet inte riktigt vad som gäller för marknadsföring.

Det hade vart intressant att se hur människor hade reagerat på denna typ av reklam i andra delar av världen där man har andra religioner. I Europa och USA är den här typen av reklam rätt så vanlig och det är inget vi lägger märket till speciellt mycket eftersom vi ser detta varje dag.

Men om man tänker att den här typen av reklam hade visats i tex Saudiarabien så hade det säkert blivit mer uppståndelse över det eftersom inom islam är man väldigt noga med hur man klär sig. Kvinnorna inom islam ska inte visa sin kropp på det sättet för allmänheten, så det hade förmodligen vart förbjudet med sådana reklamer på ställen som Sauidiarien.

Inom judendomen beror det nog mycket på vad man har för inrikting, de ortodoxa judarna är nog lite mer stränga när det gäller sånt här. I de ultraortodoxa judiska samhället i Jerusalem så är all kontakt mellan män och kvinnor på offentlig plats förbjuden. Så jag tror att det hade blivit stora debatter om det hade visats sådan reklam där.

Även om det är många personer som har reagerat på AAs reklam så finns det otroligt många som inte reagerar överhuvudtaget. Något man kan tänka på är hur tex muslimer i Sverige reagerar på denna sortens reklam. Jag tror att de flesta människor i Sverige inte tänker på hur det påverkar andra människor i sin omgivning.

En annan sak jag funderar på är varför man använder sig av sexistiska reklamer, vill man verkligen köpa en produkt vars reklam symboliserar sexism eller annan förtryckning?

Jag personligen får en känsla av att inte vilja köpa kläderna de marknadsför på det sättet. Jag blir lite äcklad av att man använder människor på det sättet för att sälja vissa varor.

Jag anser att sexistiska reklamer är fel. Jag tycker inte att man ska använda sig av framförallt kvinnokroppar till att sälja saker. Det gör att man får fel bild av människan.

Varje dag ser vi reklam, den finns överallt. Alla människor blir omedvetet påverkade av reklam. Det är lätt att säga att man inte blir påverkad, men sanningen är den att alla blir det.

När jag gick i nian så var det några på universitetet som kom och gjorde ett expriment på oss om hur man blir påverkade av reklam. Och alla var helt övertygade om att reklamen inte påverkade oss. Men när vi gjorde exprimentet så såg vi hur vi blir påverkade även fast vi inte tänker på det.

Om sexistiska reklamer förekommer i samhället är risken större att vi människor kommer bli sexistiska mot varandra. På lång sikt kan alltså människosynen förändras, vi kommer acceptera reklamer som kan uppfattas sexistiska och förtryckande.

Detta problemet kan växa och bli större. Om ingen sätter ner foten och säger att det inte är acceptabelt kommer det i framtiden inte ses som ett problem.

I framtiden om detta fortsätter kommer vi människor tycka att det är okej att sälja ut sin kropp. Detta påverkar alla men speciellt unga. Man kan redan nu se detta problem växa fram på sociala medier. Där framförallt unga tjejer lägger ut lättklädda bilder för att få bekräftelse och uppmärksamhet.

En annan följd av sexistiska reklamer kan vara att samhällets kroppideal blir större. Att man måste se ut som de på bilderna. Därför tycker jag att vi i reklam och media ska visa verkligheten. Alla har olika kroppstyper och idag så ser man mest modeller som är otroligt smala men som av samhället anses vara i ‘’normal’’ storlek. Därför bör vi ändra vilka vi väljer som ska visa upp kläderna vi ska köpa.

Även om det American Apparel gjorde kan ses som något negativ, kan jag bara se den positiva följden av det. Det har blivit en stor debatt om deras marknadsföring och detta har gjort att fallet uppmärksammats.

Det har fått upp mina ögon men även andras. Nu kan vi tänka på hur olika företag marknadsför sina produkter. När man har det i bakhuvudet så lägger man märke till reklamer som inte riktigt acceptabla.

Det finns mycket sexistiska reklamer som vi inte lägger märke till för det är sådant vi ser varje dag. Men genom AAs reklam ser vi att många reagerade och försöker sätta stopp för det.  

I artikeln ‘’Vårt hat mot sexism är själva strategin’’ i SvD, så berättar American Apparels marknadsföringschef Ryan Holiday att han följer en särskild marknadsföringsstategi. I Holidays bok ”Trust Me, I’m Lying: Confessions of a Media Manipulator” berättar han utförligt om denna.

Först skapar han annonser eller tv-reklamer med ett budskap eller motiv som är på gränsen att väcka anstöt. Sedan sprider han dessa, för att snabba på processen tipsar han bloggare och sociala medier så det snabbt sprids.

Att skapa starka reaktioner med mycket känslor är det han vill åt, för det är då förändring sker.


‘’Att vardagsnäthata mot allt som väcker anstöt och anta att det är resultatet av könsmaktsslentrian ligger oss i fatet om någon förändring ska bli av.’’

Skriver Robert Knutsson i artiklen.


Så med hjälp av reklamer kan man påverka och förändra och det är just det som de har gjort. Denna typen av reklam provocerar människor, många blir upprörda och försöker då förändra. Vi får upp ögonen för liknande problem som är mer dolda.

Även om alla inte är så insatta i detta så har de flesta ändå hört debatten om det. När man hört debatten så uppmärksammar man omedvetet liknande problem som är mer dolda.

Även om det var det American Apparel ville eller inte, så har ändå följderna blivit positiva. Så jag tycker att det AA gjorde var riktigt bra.

Jag tycker att vi ska uppmärksamma liknande problem för att i framtiden slippa se sexistiska reklamer. Vi behöver sprida kunskapen om hur man kan påverka stora företags reklam om man anser att den är kränkande. Det är vi människor som måste leva med alla reklamer, det är vi som påverkas, därför måste vi göra skillnad.

Jag tycker det är viktigt att göra detta för att förhindra att liknande problem uppstår och blir större. Om det kommer fortsätta synas sexistiska reklamer i samhället kommer alla bli påverkade. Framförallt barn, och barn blir mer påverkade än någon annan. Så för att förhindra att detta sprids till de yngre åldrarna behöver vi sätta stopp för detta nu.

Jag tror inte att alla ser på detta problem lika allvarligt som andra gör. Jag ska inte dra alla över samma kant men en del män och kvinnor ser inte detta som ett problem. Jag tror det är för att vi är så vana vid det, och det är ännu ett skäl att stoppa det.

Media spelar en stor roll hur vi ser på varandra och på oss själva, därför bör alla sätta ner foten och stå upp för vad som vi anser vara rätt.



...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

http://www.ur.se/Produkter/168739-Varlden-Kvinnor-langst-bak http://www.po.se/regler/30-etiska-regler-foer-press-tv-och-radio http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vart-hat-mot-sexism-ar-sjalva-strategin_8176684.svd http://enblommigtekopp.blogg.se/2013/may/de-ar-bra-pa-det-dar-med-unisex-de-dar-american-apparel-2.html http://www.youtube.com/watch?v=HaB2b1w52yE&oref=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DHaB2b1w52yE&has_verified=1

Kommentera arbetet: Sexistiska reklamer, rätt eller fel?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2013-05-29]   Sexistiska reklamer, rätt eller fel?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=59274 [2024-04-25]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×