De fem P:na - Marknadsföring

68197 visningar
uppladdat: 2017-02-10
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

De fem P:na - Marknadsföring
Andersson m.fl. (2005) uttrycker i ”M2000 Compact, Marknadsföring” att inom massmarknadsföring är konkurrensmedlet produkt (vara/tjänst) är den själva utgångspunkten.[1] Produkten står i centrum men för att åstadkomma den effekt man vill med försäljningen måste man få med de andra aspekterna såsom pris, plats samt personal. Marknadsföringsmix är den blandning av konkurrensmedel som ett företag använder i sin marknadsföring. Man utgår från fem olika områden i marknadsföringsmixen och dessa är produkt, pris, plats samt personal. Genom att kombinera dem så att de stöder varandra kan man uppnå en högre effekt inom en viss kostnadsram. [2] Denna metod beskriver den strategiska positionen av en produkt på marknaden.

De fem P:na
Marga Dickmann skriver i examensarbetet ”Svenska Turistföreningens marknadsföring” att Philip Kotler definierar marknadsföring som ett sätt att tillgodose människors behov på det mest vinstgivande sättet. Kotler är en av de större forskarna när det kommer det till modern marknadsföring. Det han är mest känd för är hans modell om marknadsföringsmixen som består av de fyra p:na, pris, plats, produkt och påverkan. [3] Det första P:et handlar om produkten/tjänsten det kan vara en unik produkt som sticker ut på marknaden eller en produkt som redan finns men har en extra finess eller ett bättre pris vilket kan göra att den skiljer sig mot de andra. Man ska aldrig sträva efter att skilja sig från sina konkurrenter på ett bra sätt. Man vill att konsumenten ska fastna just den produkt man säljer och det gör man genom att utveckla den till en speciell produkt.

Priset
Detta område är en del av de fem P:na. Priset kan påverka statusen på produkten och man ska som företag välja ut vilken målgrupp man vill nå och därefter välja pris utifrån det. Om man har ett högre pris kan produkten få mer status medan ett lägre pris sänker statusen men kan istället nå en större målgrupp. Ett lägre pris kan även göra att kunden känner sig mer nöjd efter köpet gentemot ett högre pris. Man får först välja pris utifrån den lönsamhet man vill få i framtiden, sedan får man anpassa den utifrån kvalité och målgrupp. Om man vill få bilden av en mer exklusive produkt kan man använda sig av ett högre pris som ett exempel. [4] Man kan jämföra varumärket HM och Gant, HM har en mycket bredd kundgrupp och uttrycker en billigare standard på de kläder de säljer medan Gant vill uttrycka exklusivare kläder med en bättre kvalité med hjälp av ett högre pris. Deras tillverkningskostnader skiljer sig nog däremot också vilket resulterar i olika prisklasser där av når de olika marknader.

Plats (utveckla den här delen när du är klar med Place Branding)
handlar om var och hur försäljningen sker. Man måste anpassa sig till de geografiska, de beskriver hur enkelt det är för kunden att konsumera tjänsten. [5] Man måste även tänka på ifall om man måste ha ett tillkommande lager i närheten och sedan lokalisera sig efter det.

Påverkan omfattar den marknadsföring ett företag för fram som sedan ska påverka konsumenten på det sättet företaget strävar efter. 

Personal är en väldigt viktig pelare för att kunden i fortsättningen ska konsumera av företaget. Trevlig personal = Nöjda kunder, om kunden är nöjd kommer den oftast tillbaka till just det företaget och kommer fortsatt känna sig speciella inom det företaget. Medan en otrevlig personal påverkar konsumenten på ett mycket dåligt sätt vilket resulterar att konsumenten får ett mycket negativt intryck till företaget vilket kan göra att konsumenten byter företag till en konkurrent. Ursprunget kommer från Philips Kotlers princip angående de fyra P:na, jag har lagt till ett ytterligare P vilket är personal eftersom de har ansiktet utåt till kunderna, alltså har de en väldigt stor påverkan därför har jag till detta.

Ett lyckat företag måste ha alla dessa aspekter för att nå långt. Om man endast har en genial produkt medan man har ett dåligt pris gentemot marknaden kommer det leda till att produkten säljer dåligt och man kommer inte nå de målsättningarna man har i företaget. Det viktigaste skulle jag säga är att ta reda på efterfrågan till produkten och därefter anpassa de andra områdena utifrån det. Man måste ta reda på målgruppen för att kunna lokalisera sig till konsumenterna. Sedan måste man även vara väldigt service inriktad (service-minded) för att kunden ska återkomma till just sitt egna företag.

 



[1] Bergsten och Landmér (2005) s. 127

[2] Kursnavet.se – Marknadsmix (2016) http://www.kursnavet.se/ hämtad 2016-08-24

[3] Diva-portal.se – Svenska Turistföreningsens marknadsföring, Marga Dickmann (2016)  http://www.diva-portal.se

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: De fem P:na - Marknadsföring

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2017-02-10]   De fem P:na - Marknadsföring
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=60008 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×