Specialpedagogik
uppladdat: 2017-05-15
Thomas
Dr.
Specialpedagogik
2015
Vad är
en funktionsnedsättning?
En funktionsnedsättning
är en
psykiskt
eller
fysiskt
sjukdom
som gör
att man
har en
nedsatt
förmåga
att fungera
normalt.
Det kan
påverka
av olika
grad.
Ett fysisk
funktionshinder
kann
vara t.ex.
ryggmärksbråk
eller
CP - cerebral
pares.
Neuropsykiatriska
funktionsnedsättningar
är Autism
och ADHD.
Utvecklingsstörningar
är intellektuella
funktionsstörningar.
Vid Autism
och ADHD
hinner
man inte
med att
ta upp
sin omgivning.
Man har
även
lärstörningar
och ser
allt
med andra
ögon.
Hit hör
även
Aspergers
Syndrom.
Vid alla
tre funktionshinder
handlar
det om
att man
tolka
allt
på ett
annat
sätt.
Klassificering
I WHO:s
internationella
klassifikationer
klassificeras
hälsobetingelser
(sjuk-domar,
störningar,
skador
etc.)
huvudsakligen
enligt
ICD-10
(förkortning
för
International
Classification
of Diseases,
Tenth
Revision),
4 som
erbjuder
en etiologisk
referensram.
Funktionstillstånd
och funktionshinder
som sammanhänger
med
hälsoförhållanden
klassificeras
enligt
ICF.
ICD-10
och ICF
kompletterar
därför
varandra
5 och
användare
uppmuntras
att utnyttja
dessa
två internationella
klassifikationer
tillsammans.
ICD-10
ger diagnoser
på sjukdomar,
störningar
eller
andra
hälsobetingelser
och denna
information
berikas
av den
ytterligare
information
som ICF
erbjuder
när det
gäller
funktionstillstånd.
6 Information
om diagnos
ger
tillsammans
med information
om funktionstillstånd
en bredare
och mer
meningsfull
bild
av människors
eller
befolkningsgruppers
hälsa,
en bild
som kan
användas
som
grund
för beslutsfattande.
Funktionshindrad
enligt
lag är
personer
med utvecklingsstörning,
autism
eller
autismliknande
tillstånd,
med betydande
och bestående
begåvningsmässigt
funktionshinder
efter
hjärnskada
i
vuxen
ålder
föranledd
av yttre
våld
eller
kroppslig
sjukdom,
eller
med andra
varaktiga
fysiska
eller
psykiska
funktionshinder
som uppenbart
inte
beror
på normalt
åldrande,
om de
är stora
och förorsakar betydande
svårigheter
i den
dagliga
livsföringen
och därmed
ett omfattande
behov
av stöd
eller
service.
Tecken
på funktionshinder
Autism
är en
av de genomgripande
utvecklingsstörningar.
Tre områden
i livet
påverkas
av autism:
den sociala,
kommunikation
och beteende.
Autistic
bygga,
till
exempel
svåra
relationer
med sina
kolleger
män.
Deras
förmåga
att tala
är nedsatt
och
de beter
sig annorlunda
än andra
barn.
Hur hårt
de autismsymptom
uttalas,
är högst
individuellt.
Vissa
barn
utvecklar
bara
en liten
autism
( Asperger
), andra
är gravt
utvecklingsstörda.
Termen
"Autismspektrumstörning"
omfattar
alla
former
av
autism.
Vid fysiska
störningar
ser man
kroppshållningsproblem
eller
vid t.ex.
MS förlamning.
( 2 exempel
)
Källor:
net.doctor.de
vårdguiden
Normer
och avvikelser
Ickediskriminering,
lika
möjligheter,
tillgänglighet,
jämställdhet
och respekt
för
barnens
utvecklingsförmågor
och identitet.
Syftet
med FN´s
konventionen
ät att
personer
med funktionsnedsättning
ta del
av sina
mänskliga
rättigheter.
Sverige
har
ratificerat
konventionen
och anslutit
sig till
det frivilliga
protokollet,
vilket
innebär
att
man kan
klaga
till
en övervakningskommitté.
Konventionen
synliggör
vilka
rättigheter
som finns,
bland
annat
rätten
till
hälsa,
arbete,
fritid,
rättsväsendet,
utbildning
och
privatliv.
Tillgänglighet
till
information
och den
fysiska
miljön
är en
förutsättning
för
individens
möjlighet
till
delaktighet
inom
vård och
omsorg.
Ett bra
bemötande
bygger
på ett
humanistiskt
synsätt,
respekt
och allas
lika
värde
vilket
innebär
att personer
med funktionsnedsättning
har samma
rättigheter
och
skyldigheter
som övriga
i samhället.
Allvarligt
felaktigt
förfarande
eller
försummelse
inom
vården
av personer
med
funktionsnedsättningar
kan betraktas
som avvikelser
enligt
Lex Sarah
och ska
anmälas
till
Länsstyrelsen.
Enligt
socialtjänstlagen
har all
personal
som upptäcker
eller
blir
vittne
till
allvarliga
missförhållanden
och övergrepp
anmälningsskyldighet.
Om det
sker
ett allvarligt
fel inom
ramen
för hälso-
och sjukvårdslagen
ska det
inträffade
anmälas
till
Socialstyrelsen
enligt
Lex Maria.
Efter
den 1 juli
2011
har Lex
Sarah
fått
ett större
tillämpningsområde
och ska
tillämpas
inom
hela socialtjänsten
samt
i verksamhet
vid Statens
institutionsstyrelse
(SiS).
Bemötande
Vårt
sätt att
uppfatta
och beskriva
verkligheten
är alltid
styrt
av våra
personliga
värderingar,
erfarenheter
och behov
menar
Bergkvist
(1993),
beroende
på hur
vi
uppfattar
och tolkar
en människas
problem
föredrar
vi olika
lösningar.
Det är
viktigt
att vara
medveten
om vad
ens egen
människosyn
och samhällssyn
innehåller
för
föreställningar
och värderingar.
Särskilt
viktig
blir
den medvetenheten
när vi
kommer
i kontakt
med människor
som på
ett eller
annat
sätt
anses
avvikande.
Bergkvist
ser det
som att
det är
som om
dessa
människor
ställde
våra
värderingar
på sin
spets
och ofta
väcker
starka
känslor
hos oss,
både
positiva
och negativa.
Alla
medverkar
vi mer
eller
mindre
till
om människor
stöts
ut eller
finner
gemenskap
och solidaritet
och det
är
därför
våra
egna attityder
och vårt
eget
uppträdande
har så
stor
betydelse.
Källa:
Istitution
för vårdvetenskap
och sociologi
Gävle
Påverkan
av egen
individ
Skriven
som om
det var
jag
Den ena
kan räkna
ut snabbt
i huvudet,
den andra
är musikaliskt
begåvad
och den
nästa
kan inte
minnas
ansikten,
och ännu
en skriver
böcker.
De är
Aspergers
autistiska
människor
med en
särskild
form
av autism
som har
problem
med social
kontakt,
och anses
därför
att de
är konstigt
och tillbakadragen.
De har
bara
svårt
att uttrycka
sina
känslor
och att
erkänna
andras
känslor,
hur andra
människor
gör det.
Eftersom
Aspergers
autistiska
emotionella
signaler
ofta
kan vara
svåra
att tolka
och måste
träna
själva
beteenden,
som rynkar
pannan,
ler eller
enbart
höjning
av rösten.
Den gemensamma
resultat:
Mobbning
i skolan
eller
på jobbet.
Men
många
är inte
medvetna
om vad
som Aspergers
syndrom
är och
varför
människor
beter
sig annorlunda
med denna
störning
i utvecklingen.
Påverkad
prata
om livet
med Aspergers
syndrom
- och
hur de
klarar
vardagen.
"Vore
kul om
människor
hade
en nummer
i stället
för ett
namn"
Thomas
Dr. 57
år, Aspergers
autistisk,
student
"Aspergers
syndrom
har gjort
märkbar
sig i
min barndom:
Jag föredrog
att spela
ensam,
men på
de flesta
gånger
med killar
och jag
hade
särintressen
jag var
fascinerad
av uppslagsverk
när jag
var tio
och jag
läste
flera
månader
en tio-volyms
uppslagsverk
med ....och
jag klassificerade
delvis
moln
för timmar
på sin
storlek,
slag
och
egenskaper.
Denna
originalitet,
vad jag
kallar
sjukdomen
har lett
dels
till det
faktum
att jag
kan
uppfatta
detaljer
väldigt
väl och
jag minns
väl och
har en
mycket
bra känsla
för
siffror.
Jag kan
lätt
räkna
5690
ggr. 337
i huvudet.
Jag har
kommit
ihag
fler tabeller
för matematik.
För min
studie
är dessa
färdigheter
användbara:
Jag studerar
matematik.
Det är
dock
mycket
svårt
för mig
att kom
ihag
ansikten.
Ibland
händer
det,
till
exempel
att jag
inte
vet vem
mina
kamrater
på foton
är. Ofta
önskar
jag att
folk
skulle
vara
numrerade.
Det skulle
göra
många
saker
lättare
för mig.
Ett problem
för mig
är att
tolka
ansiktsuttryck
och gester.
När jag
tänker
på
studiekamrater
eller
professorn
är resultaten
av mitt
arbete
att jag
tycker
att det
är
svårt
att ifrågasätta
eller
tänka
kritiskt.
Att inse
ansiktsuttryck
tar styrka
Jag skulle
vara
pinsamt
om andra
visste,
att jag
kan inte
saker
som andra
är
medfödda.Medan
andra
människor
ställer
automatiskt,
till
exempel,
en rynkad
panna
eller
höja
sina röster,
jag var
tvungen
att träna
detta
i många
år. Ibland
händer
det att
jag har
en helt
monoton
och neutral
look
eller
att säger
"Det
var den
mest
fantastiska
upplevelsen
i år!"
Många
människor
är irriterad
om jag
inte
ser dem
i ögonen
under
ett samtal,
men i
stället
i hela
ansiktet.
Jag har
mycket
energi
som fastna
i tolkningen
av
ansiktsuttryck
, särskilt
i livliga
diskussioner
med flera
personer.
Det är
därför
att
jag behöver
ofta
tid att
vara
ensam
för mig
till
återhämtning.
En absolut
viktigtjämn
daglig
rutin.
Spontan
möte
med bekanta
är inte
möjligt
för mig.
Aspergers
autistiska
människor
faller
( vara
untan
kontroll
) inte
ofta
Egentligen
falla
vi inte
så mycket
som andra,
mer oroade
autistiska.
Bara ibland
sviker
vi oss
ofta
på ett
mycket
formellt
sätt
att tala,
en ovanlig
övergång
eller
en
konstig
humor.
Men trots
mina
ansträngningar
att inte
väcka
uppmärksamhet,
ansåg
jag att
allt
på universitetet
som udda.
Aspergers
autistiska
människor
är oftast
väldigt
självcentrerad
och envis.
Det tar
en hel
del styrka,
inte
vara så,
och jag
kan inte
alltid
vara
avstängd.
Och jag
har lika
många
andra
känslor,
även
om man
inte
ser detta
hos mig.
Jag
kanske
känner
annorlunda.
Men till
exempel,
kan jag
känna
mig fullkomligt,
trots
att
myten
om att
människor
med autism
inte
kunde
detta.
http://www.lul.se/sv/Kampanjwebbar/Infoteket/Funktionsnedsattningar/Lattlasta-
faktablad/Vad-ar-autism---Lattlast/
http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Autism/
www.derstern.de
www.youtube.com
Integration
i Samhälle
Genom
att man
skapa
arbetsplatser
som t.ex.
Samhall
eller
Mika.
Där kan
individen
jobbar
och tjäna
pengar.
Arbetsgivare
får bidra
med sysselsättning.
På Samhall
erbjuds
olika
job som
städning,
tvättning,
äldreservice
m.m.
Samhall
är statlig
medan
Mika
är kommunalt.
Mica
menar
att alla
människor
har lika
värde.Varje
människa
är unik
eller
värdefull
på sitt
sätt.Vi
försöker
se hela
människan
- både
hennes
svårigheter
och
möjligheter.På
så sätt
kan vi
hjälpa
människor
att känna
trygghet.
Då kan
människor
få ett
självständigt
liv -ett
liv som
de styr
över
själva.När
vi berättar
om vår
verksamhet
använder
vi ofta
ordet
brukare.Brukare
är de
människor
som får
hjälp
hos Mica
att få
arbete.
Källa:
http://www.ostersund.se/stodomsorgvard/funktionsnedsattning/dagligverksamhetmica
.4.d2f419d11980d4177980002334.html
http://www.samhall.se/Tjanster/Tjansteomraden/Tjanster-oversikt/
https://www.centerpartiet.se/var-politik/alla-fragor/vard-och-
omsorg/funktionsnedsattningar/
Förutsättningar
och ansvar
Mica
arbetar
efter
två viktiga
lagar.Det
är Lagen
om stöd
och service
för vissa
funktionshindrade
- LSS och
Socialtjänstlagen
- SOL.
Lagen
I diskrimineringslagen
står:
Med funktionshinder
avses
varaktiga
fysiska,
psykiska
eller
begåvningsmässiga
begränsningar
av en
persons
funktionsförmåga
som till
följd
av en
skada
eller
en sjukdom
fanns
vid födelsen,
har uppstått
därefter
eller
kan förväntas
uppstå.
Begreppet
varaktig
ska tolkas
i relation
till
begreppen
tillfällig
och bestående.
Det behöver
inte
röra sig
om en
bestående
funktionsnedsättning
men snabbt
övergående
skador
eller
tillstånd
omfattas
inte,
till
exempel
ett armbrott.
I linje
med bland
andra
Diskrimineringsombudsmannen
och Handisam
används
här begreppet
funktionsnedsättning
för att
beskriva
begränsningar
av en
persons
funktionsförmåga.
Hinder
kan uppstå
i en miljö
som är
otillgänglig.
Arbete
för ökad
tillgänglighet
är det
viktigt
att se
till
människors
skilda
behov
i olika
studiesituationer.
Källa:
http://www.unitolk.su.se/polopoly_fs/1.154173.1383556173!/menu/standard/file/St
%C3%B6d%20studenter%20med%20funktionsneds%C3%A4ttning%20-%20en
%20guide%20f%C3%B6r%20universitetspersonal.pdf
Specialpedagogiska
insatser
Skolor
Specialpedagogiskt
stöd
SPSM
( Specialpedagogiska
skolmyndigheten
) ger
specialpedagogiskt
stöd
i frågor
som rör
pedagogiska
konsekvenser
av funktionsnedsättningar.
Vi ger
stöd
i form
av
specialpedagogisk
rådgivning,
specialpedagogisk
utredning,
information
och
utbildning.
Stödet
erbjuds
till
personal
inom
det offentliga
skolväsendet
friskolor
som
står
under
statlig
tillsyn
internationella
skolor
enligt
24 kapitlet,
skollagen
utbildning
vid särskilda
ungdomshem
enligt
24 kapitlet,
skollagen
annan
pedagogisk
verksamhet
enligt
25 kapitlet,
skollagen
2 § Kommunen
ska sträva
efter
att i
stället
för förskola
eller
fritidshem
erbjuda
ett barn
pedagogisk
omsorg
om
barnets
vårdnadshavare
önskar
det.
Kommunen
ska ta
skälig
hänsyn
till
vårdnadshavarnas
önskemål
om verksamhetsform.
Sådan
omsorg
som avses
i första
stycket
ska genom
pedagogisk
verksamhet
stimulera
barns
utveckling
och lärande.
Barn som
av fysiska,
psykiska
eller
andra
skäl
behöver
särskilt
stöd
i sin utveckling
ska ges
den omsorg
som deras
speciella
behov
kräver.
Verksamheten
ska utformas
så att
den
förbereder
barnen
för fortsatt
lärande.
Källa
:
http://www.spsm.se/
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-
Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/#K25
Arbete
Hörapparater,
rullstol,
rollator,
anpassad
verktyg (
Samhall
), kruckor,
elrullstol,teckenspråk,
bilndenskrift,
synhjälpmedel,
optiska
hjälpmedel,
larmarmband,
Fritid
Larmarmband,
tolk,
förflyttningshjälp,
rollator,
rullstål,
http://www.hi.se/
Vem bevilja
stöd
till insatser?
LSS -
I LSS beskrivs
vilka
personer
som omfattas
av lagen
och de
delas
in i så
kallade
personkretsar.
Det finns
tre personkretsar
med olika
bedömningsgrunder
eller
kriterier
som ska
vara
uppfyllda
för att
man ska
få stöd
enligt
LSS:
1 personer
som har
utvecklingsstörning,
autism
eller
autismliknande
tillstånd
2 personer
med stora
begåvningsmässiga
funktionsnedsättningar
som inte
går över
efter
en hjärnskada
i vuxen
ålder
3 personer
med andra
fysiska
eller
psykiska
funktionsnedsättningar
som inte
beror
på
normalt
åldrande
och som
finns
kvar
under
lång
tid.
http://www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Lagen-om-stod-och-service-till-
vissa-funktionshindrade---LSS/
och
Vård,
insatser
och stöd
till
personer
med funktionsnedsättning
Socialstyrelsen
http://www.socialstyrelsen.se/
Begrepsförklaring
Normalitet
- Avvikelse
Normalitet
beskriver
att standarden
är lämplig
konsistens
i det
normala
eller
vanliga
och förväntade
tillståndet.
Normal
är vad
som accepteras
av de
flesta
och kommer
även
göras
av dig.
Därför,
med förbehåll
för "normalitet"
förändringen
inom
ett
samhälle
och i
olika
samhällen,
det finns
många
olika
former
av normalitet.
Det börjar
med kroppsspråk
och täcker
alla
områden
i livet.
Även
inom ett
samhälle
finns
olika
grupper
och var
och en
av er
finns
de olika
normaliteter.
Kostym
och slips
tillhör
till
många
områden
i affärslivet,
om man
bär det
på idrottsförening
då blir
ett skratt
och
kanske
sluta
med psykiatern.
Eller:
Vad som
ses som
normalt
eller
avvikelse
beror
på sammanhanget.
Dessa
begrepp
förutsätter
att det
finns
något
att jämföra
med.
Vår samhällssyn
eller
den miljö
vi
lever
i reglerar
vad vi
anser
vara
normalt
eller
avvikande.
http://www.psychologieforum.de/
Specialpedagogik2
- Sonja
Svensson
Höstfeldt
- Sanoma
utbildning
Ur socialpedagogist
sikt:
Socialpedagoger
utgår
från
normer
och värderingar
ur livet
och försöker
att skapa
sammanhang
och mening
( Kasam
- Känsla
av sammanhang
) i brukarens
vardagsliv.
Dessa
normer
kommmer
till
uttryck
som pedagogernas
förväntningar
om bestämda
typer
av realationer
med brukarna.
Relationerna
präglas
av närhet,
närvaro,
inlevelse,
nära
kontakt,
känslomässig
involvering,
ömsesidigt
respekt,
trovärdighet,
tillit
och
humor.
Dessa
normalitetsvörväntningar
kommer
först
och främst
till
synes
när det
inträffa
olika
brytningar
( avvikelser
) i relationerna
och de
förväntningar
plötslig
inte
infrias.
Relationerna
blir
omedelbara
när denna
vardagens
normalitet
angrips
eller
direkt
bryts.
Med avvikelser
menas
förbrytelse,
kriminalitet,
omoral,
missanpassning
och otillräknelighet
( Cohen
1997
).
Normalisering
är ett
begrepp
som används
för att
beskriva
de formella
målsättning
i
såväl
socialpolitik
som utbildningspolitik,
arbetsmarknadspolitik
och hälsopolitik.
Man antar
att det
normala
livet
är det
önskvärda
livet.
Det statistiska
normalitetsbegreppet
bygga
på en
kavntitativ
bestämmning
av normaliteten.
Källa:
Socialpedagokik,
Integration
och inklusion
i det
moderna
samhället
Bent Madsen
- Studentlitteratur.
Diagnos:
Syftet
med en
diagnos
är att
få termer
förmedlar
väsentlg
information.
En diagnos
som ska
rymmas
i en smal
kollum
kan alldrig
ge annat
än en
antydan
och måste
ses
som den
starkaste
koncentratet
av anamnes
och staus.
Det gällande
av WHO
sanktionerade
klassifikationssystemet
( International
Classifikation
of Diseases
ICD -
10 ) ger
alltid
information
om det
psykopatologiska
syndromet
art men
endast
undantagesvis
övriga
relevanta
data.
En amerikansk
klassifikationssystem
"
Diagnostik
and Statistical
Manual
of Mental
Disorders
" ( DSM
IV ) är
multiaxialt
med fem
oberoende
axlar
eller
kategorieer:
syndrom,
personlighet,
somatisk
sjukdom,
psykosocialer
stressorer
och funktionsnivåer.
- Psykopatologi
( deskriptiv
diagnos
)
- sammanfattning
av de
psykiska
sumtom
som framkommit
av anamnes
( upplevelser
och status
beteende
)
- Orsaker
( etiologisk
diagnos
)
Det är
möjligt
att fastställa
ett orsaksmönster
i de breda
kategorierna
samatogen,
psykogen
eller
endogen
där alla
kategorier
samverkar
i ett
multifunktionella
genes.
- Förlopp
Observation
i låntidperspektiv
brukar
emellertid
visa
att förändringar
kan ske
även
hos de
senare,
varför
en klar
distinktion
är svår
att upprätthålla.
- Realitetsvärdering
och sjukdomsinsikt
Tecken
på störd
realivitetsvärdering
är frånvaro
av sjukdomsinsikt,
dvs att
inte
inse
att man
har en
psykisk
störning
trots
att tecken
härpå
är uppenbara
för omgivningen.
Källa:
Jan Otto
Ottosson
- Psykiatri
- Almqvist
och Wiksell
International
Classification
of Funktions,
ICF
WHO´s
diagnossystem
är ICD.
ICF bygger
vidare
på ICD
men utgår
inte
från symtom
(som
i sin tur
leder
till
en diagnos)
utan
från funktionshinder.
ICF är
en vägledning
till
människor
som vill
komma
i kontakt
med människor
med
funktionsnedsättning.
ICF hjälpa
till
att fokusera
på funktionsnedsättning
istället
på
diagnosen.
Den list
de funktioner
som fungerar
och dem
används
som underlag
för
bedömmning
av huvudpersonens
resurser.
Diagnosen
kan bidra
till
att förståelsen
för människan
kan ökar.
Källa:
Specialpedagogik
- Sonja
Svensson
- Snoma
Utbildning
Inkludering
exludering:
Niklas
Luhmann
(* 8.
Dezember
1927
in Lüneburg;
† 6. November
1998
in
Oerlinghausen)
var en
tysk
soziolog
och samhällsteoretiker.
Han användade
begreppet
inklusion
som uttryck
för att
delta
i kommunikationen
i
sociala
system,
medan
exklusion
innebär
att man
är irrelevant
för den
kommunikation
som äger
rum.
För att
vara
inkluderat
ska man
ha kännedom
om systemets
medier
och koder
samt
uppträda
i bestämda
roller,
så att
man blir
synlig
i förhållande
till
de
teman
och perspektiv
som omfattas
av systemets
koder.
Med begreppen
social
inklusion
och exklusion
beskriver
Luhmann
en social
ordning
som framträder
i en inne
/ ute
- dimension.
Att vara
inkluderad
i ett
samhället
är
detsamma
som att
befinner
sig innanför
som deltagare
i kommunikation
i ett
bestämd
system,
där det
är möjligt
att handlar
som person.
Att vara
exkluderad
är att
befinner
sig utanför
som icke
- deltagare;
att vara
irrelevant.
Att skaffa
sig en
roll
som person
förutsätter
att man
är inkluderad.
Men då
människors
liv generellt
karaktiseras
av att
de på
en och
samma
gång
både är
deltagare
och icke
- deltagare
i olika
system,
kan
man befinner
sig utanför
vissa
system
och samtidigt
vara
innanför
i andra.
Källa:
Socialpedagogik,
Integration
och inklusion
i det
mederna
samhället
- Bent
Madsen
-
Studentlitteratur
Integrering
betyder
att huvudpersonen
ingår
i samma
sammanhang
eller
gemenskap
som alla
andra
och på
samma
villkor.
Exludering
är motsatsen,
det vill
säga
att
huvudpersonen
inte
tillåts
att ingå
i samma
sammanhang
som andra.
Inkludering
innebär
att huvudpersonen
räknas
som en
fullvärdig
medborgare
som
deltar
i samhällslivet
på samma
villkor
som alla
andra
medborgare.
Specialpedagogik
- Sonja
Svensson
- Snoma
Utbildning
Tillgänglighet
Tillgänglighet
är ett
begrepp
som används
för att
beskriva
hur exempelvis
en
verksamhet,
en plats
eller
en lokal,
fungerar
för människor
som använder
dem.
Tillgänglighet
gäller
för alla
människor.
Det övergripande
målet
för
tillgänglighetsarbetet
är att
skapa
förutsättningar
så att
alla
som vill
ska kunna
delta
i
samhället
på lika
villkor.
Generellt
kan man
säga
att cirka
en femtedel
av landets
befolkning
har någon
form
av
funktionsnedsättning.
En funktionsnedsättning
är en
nedsättning
av fysisk,
psykisk
eller
intellektuell
funktionsförmåga.
För dessa
personer
är det
extra
viktigt
med ett
tillgängligt
samhälle.
Om omgivningen
inte
är tillgänglig
kan funktionsnedsättningen
bli ett
hinder.
Ett funktionshinder
definieras
som den
begränsning
som en
funktionsnedsättning
innebär
för en
person
i relation
till
omgivningens
utformning.
Vad det
innebär
för
olika
funktionsnedsättningar
varierar.
Tillgänglighet
används
som ett
samlingsbegrepp
för både
tillgänglighet
och
användbarhet.
Tillgänglighetsarbete
kan alltså
bland
annat
handla
om fysisk
tillgänglighet,
om tillgång
till
utbildning
och information
eller
om ett
bra bemötande.
För att
lyckas
behöver
arbetet
riktas
båda
inåt organisationen
och utåt
mot
medborgarna
och övriga
samhällsaktörer.
Tillgänglighet
är en
omfattande
helhet,
som innebär
alla
medborgares
flexibla
deltagande
i samhällets
olika
funktioner,
arbetsliv,
studier,
fritidsintressen
och kultur.
Tillgänglighet
innebär
också
funktionellt
boende,
tillgång
till
service
och hjälpmedel,
förståelse
av information,
attitydförändringar
och möjligheter
att delta
i
beslutsfattande
som gäller
en själv.
Tillgänglighet
ger funktionshindrade
människor
möjligheter
att själva
uträtta
ärenden
och ökar
deras
självständighet
och likvärdighet.
I ett
tillgängligt
samhälle
kan alla
verka
på lika
villkor.
Ju tillgängligare
ett samhälle
är, desto
mindre
är man
beroende
av speciallösningar
exempelvis
för människor
med
funktionsnedsättning.
Med tillgänglighet
har man
traditionellt
sett
avsett
en miljö
som är
byggd
på ett
funktionellt
sätt,
men tillgänglighetsbegreppet
har utvidgats
till
att gälla
all
samhällelig
verksamhet,
allt
från lätthanterliga
produkter
och tjänster
till
lättillgänglig
service
och information
ur alla
användares
perspektiv.
Vid sidan
av
tillgänglighet
talar
man också
om åtkomlighet.
Det traditionella
tillgänglighetsbegreppet
har fokuserat
på handikappgrupper.
Numera
omfattar
begreppet
tillgänglighet
alla
medborgare,
trots
att specialbehov
hos funktionshindrade
människor
är centrala
utgångspunkter
vid planeringen
av tillgängliga
miljöer.
Tillgänglighet
kan vara
fysisk,
psykisk,
social
eller
ekonomisk.
Attityderna
inverkar
även
på tillgängligheten
och attitydförändringar
är också
en viktig
del i
utvecklingen
och främjandet
av tillgänglighet.
Exempelvis
fördomar
mot funktionshindrade
människor
är fortfarande
ett hinder
för ett
flexibelt
liv i
vardagen
för dem.
Specialpedagogik
- Sonja
Svensson
- Snoma
Utbildning
http://papunet.net
Delaktighet
Delaktighet
handlar
om att
vara
en del
i en aktivitet,
till
exempel
ett sammanhang
eller
en relation.
I skolan
kan delaktighet
handla
om vara
del i
ett gemensamt
lärande
i en
undervisningssituation
eller
att ges
förutsättningar
att vara
delaktig
i
kamratgemenskapen.
Källa:
Specialpedagogiska
skolmyndigheten
Delaktighet
beskriver
en persons
engagemang
i sin
livssituation.
Det beskriver
hur en
person
engagerar
sig i
aktiviteterna.
Begräsad
delaktighet
har individen
där han
eller
hon har
t.ex.
svårt
att formulera
och
hantera
idéer
och begrepp.
Källa
Specialpedagogik
- Sonja
Svensson
- Snoma
Utbildning
Likvärdighet:
Alla
ska, oberoende
av geografisk
härkomst
och sociala
och ekonomiska
förhål-
landen,
ha lika
tillgång
till
utbildning
i skolväsendet
om inte
annat
följer
av
särskilda
bestämmelser
i denna
lag.
I diskrimineringslagen
(2008:567)
finns
bestämmelser
som har
till
ändamål
att motverka
diskriminering
och på
andra
sätt
främja
lika
rättigheter
och möjligheter
inom
utbildningsområdet
oavsett
kön,
könsöverskridande
identitet
eller
uttryck,
etnisk
tillhörighet,
religion
eller
annan
trosuppfattning,
funktionshinder,
sexuell
läggning
eller
ålder.
Källa:
(Skollag
2010:800,
Kapitel
1, 8 §)
Utbildningen
inom
skolväsendet
ska vara
likvärdig
inom
varje
skolform
och
inom
fritidshemmet
oavsett
var i
landet
den anordnas.
Källa:
(Skollag
2010:800,
Kapitel
1, 9 §)
Uppgift
9
Kommunikationssätt
Funktionshinder
/ nedsättning
En fungerande
kommunikation
är en
förutsättning
för lärande
och delaktighet.
Att kommunicera
är en
mänsklig
rättighet
- alla
kan inte
tala,
men alla
kan
kommunicera.
Barn,
elever
och vuxna
i behov
av kommunikativt
stöd
ska kunna
delta
i undervisningen
och ges
förutsättningar
att nå
målen.
Att kunna
kommunicera
innebär
att ha
möjlighet
att
uttrycka
sina
känslor
uttrycka
sina
behov
berätta
vad man
varit
med om
berätta
om framtiden
ställa
en fråga
välja
säga
nej
ropa
och påkalla
uppmärksamhet.
Pratar
med bilder
och symboler
Eleven
visar
på en
pekplatta
öskemål
och t.ex.
var han
bor.
Det är
ett lätt
sätt
att
kommunicera
med dövstumma.
Eleven
kan även
på lätt
sätt
räknar.
Det är
deras
språk
och det
tar tid
att lära
sig vad
symbolerna
står
för och
att använda
dem.
Hjälpmedel
för kommunikation
och information,
till
exempel
hörapparater,
synhjälpmedel,
datorer.
Källa:
http://www.spsm.se/sv/Stod-i-skolan/Inspirerande-exempel/Alla-forstar-med-hjalp-av-
tecken-och-bilder/
Alternativ
och kompletterande
kommunikation
Bilder,
symboler
och samtalsapparater
är exempel
på alternativa
och kompletterande
kommunikationsredskap
för personer
som har
svårt
att tala
och göra
sig förstådda.
Alternativ
telefoni
Text-
och bildtelefoni,
anpassad
programvara
för sms,
e-post
och chatt
är exempel
på
hur man
kan kommunicera
på distans
om man
inte
kan ringa
med vanlig
telefon.
Datorbaserade
skrivhjälpmedel
Alternativa
möss,
specialtangentbord
och olika
programvaror
kan ge
personer
med
stora
motoriska
problem
möjligheten
att använda
datorn
för att
skriva.
http://www2.lio.se/Startsida/Patientinformation/Hjalpmedel-och-
handikappservice/LINDAH---kommunikation/
Det finns
ett flertal
olika
kommunikationshjälpmedel,
till
exempel:
Talapparater
med konstgjord
röst
eller
inspelat
tal.
Apparaten
talar
när du
skriver
eller
trycker
på en
knapp.
Röstförstärkare
som hjälper
dig att
höras
om du
har svag
röst.
Datorprogram
som gör
att du
kan använda
datorn
för att
kommunicera,
till
exempel
talsyntes
och bild...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
Källhänvisning
Thomas Michael [2017-05-15] SpecialpedagogikMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=60130 [2023-09-21]