Debattartikel: Alkohol i blodet - låt bilen stå!
uppladdat: 2017-05-28
Inactive member
Alkohol i blodet - låt bilen stå!
Att alkohol och droger inte riktigt passar in i trafiken skulle nog de flesta hålla med om. Ändå sker det, enligt mhf.se, 525 onyktra resor - varje timme, dygnet runt - i Sverige. Det blir alltså 4,6 miljoner fyllekörningar om året som orsakar att det varje år skadas mer än 1000 människor, varav 75 dör.
Tyvärr är det mycket svårare att upptäcka denna sortens brott eftersom att det nästan bara upptäcks genom antingen spaning (nykterhetskontroller), kameror eller anmälan från allmänheten till skillnad från inbrott eller rån som nästan uteslutande sker genom anmälan.
På nationell nivå genomfördes 2009 sammanlagt 2,7 miljoner utandningsprov, och 2014 hade antalet sjunkit till bara 1,9 miljoner vilket förvånar mig då det innebär en sänkning med 30%. Denna förändringen betyder mycket mer än man tror. Innebär det att någon lär få sätta livet till på grund av en rattfyllerist som faktiskt hade kunnat stoppas om man lagt ner lite mer resurser på det? Att lägga denna typen av brott åt sidan gör mig mörkrädd. Hur kan det komma sig att man väljer att slopa resurserna på ett brott som skulle kunna drabba vem som helst, och dessutom med relativt stor sannolikhet? Det är väldigt uppenbart att det skrivs mer - och oftare - om stora brott då de har mer aktualitet, främst för att de anses vara lite ovanligare och därför lite intressantare att läsa om. Anser man då också att de brott som förekommer oftare och därmed är vanligare är mindre värda? Att de 75 människorna som mister livet varje år tack vare rattfylleri betyder mindre än de 62 som, enligt DN, mördades under ett år?
Saken är den att man löper större risk att mista livet på grund av rattfylleri och det är mer sannolikt att behöva sätta livet till denna typen av brott än att bli mördad. De allra flesta människor; kvinnor som män, barn som vuxna, befinner sig i trafiken på ett eller annat sätt flera gånger dagligen. Att befinna sig i trafiken betyder att man alltid riskerar att drabbas av rattfylleri på ett eller annat sätt - oavsett om man sitter i en bil eller går över ett övergångsställe. Det spelar alltså ingen roll om man själv kör och beter sig lagenligt då man ändå skulle kunna drabbas. Som om inte det vore nog är sannolikheten stor att föraren även kör ihjäl sig själv, och om hen överlever tvingas hen leva med att veta att man gjort en - eller flera - illa.
Somliga anser kanske att chansen är ganska liten att man faktiskt tar fast någon vid nykterhetskontroller, och det stämmer kanske till viss del. En särskild rattfyllerist kanske kör på en helt annan väg än där poliserna står. Faktum är dock att bara trafikpoliser är ute och gör utandningsprov avhåller människor från att sätta sig i bilen med alkohol i blodet. Chansen att stoppa rattfyllerister ökar naturligtvis desto fler kontroller som görs.
Vissa tycker även att det finns viktigare saker att lägga pengar på. Eftersom att rattfylleri är ett brott som är så vanligt och kan drabba vem som helst tycker jag definitivt att det är en prioritering ändå. Ett liv räddat är ändå ett liv räddat, och att mista 75 personer årligen är en alldeles ...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
Källhänvisning
Inactive member [2017-05-28] Debattartikel: Alkohol i blodet - låt bilen stå!Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=60138 [2024-04-25]