Schindler’s ''FILMEN OCH VERKLIGHETEN''

2 röster
4969 visningar
uppladdat: 2018-03-25
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

Moment 1: Förintelsen.
Schindler’s list: UPPGIFT
FILMEN OCH VERKLIGHETEN

DEL 1: KÄLLKRITIK

1. Vad fick du för intryck av filmen? Är den trovärdig i dina ögon? Varför/varför inte?
Finns det någon specifik scen där du upplever att trovärdigheten går att ifrågasätta?
Svar:
Mina första intryck från filmen var wow. Jag har gång på gång hört hur judarna och de
andra icke arierna behandlades under andra världskriget och jag har gång på gång visualiserat
förintelsen.
Jag kommer ihåg hur jag läste pojken i den randiga pyjamasen och ibland fick ta avstånd från
läsandet, för att låta vissa bilder klarna upp i huvudet. Jag har alltid betingat förintelsen som
något väldigt hemskt och väldigt omänskligt, men jag skulle aldrig kunna skapa bilden som
filmen Skapade.
Filmen är fint filmad och ser ganska trovärdig ut, men jag tog fortfarande allt jag såg med en
nypa salt. Man ska komma ihåg att filmen inte är någon dokumentär eller docudrama, utan
den är verklighetsbaserad på en roman skriven av Thomas Keneally. Man skulle dock kunna
säga att filmen är baserad på riktiga historiska event. Grejen är att en film som följde hur det
egentligen gick skulle vara omöjlig. Mannen bakom allt detta berättade aldrig hur han
egentligen tänkte utan man skulle få gissa. Detta kan ju fortfarande göra filmen trovärdig. Det
som sjönk trovärdigheten i mina ögon var början och slutet, det var ett typiskt Hollywood
början & slut.
Det är ganska tydligt att de hade en bra ide genom att skapa filmen men Hollywood aspekten
kom i kapp film skaparna. Man kan märka att de flesta filmscenerna är dramatiserade och
överdrivna. Det är nästan lite självklart att filmen inte är identisk till verkligheten men det
förstör inte budskapet. En scen där jag tänkte till lite extra är när en judisk kvinna försöker
varna de andra för gas-duscharna. Jag tänkte hur Förintelsen skedde i skuggan av andra
världskriget och när det egentligen var man kom på vad det egentligen var som hände i
koncentrationslägren. En till sak var hur Lätt Oskar Schindler mutade de flesta nazisterna, jag
tror att de flesta var rädda för att bli dömda för förräderi. Jag tror att det var mycket mindre

som behövde mutas egentligen. Sist men inte minst så skrev Keneally själv att Schindler först
anställde polacker men att Stern med tiden anställde flera judar (Keneally, 1982: 49–52). I
filmen så börjar de anställa judar direkt eftersom att de jobbade gratis.
Saker som dessa får trovärdigheten att sjunka men samtidigt så finns det saker som t.ex.
sanningen i hur de behandlades som får allting att klarna upp och samtidigt get filmen
trovärdighet. Man skulle kunna see på detta som en dragkamp mellan källkritik och en bra
dirigerat film.



2. Hur skulle man med källkritiska ögon kunna se på ovan ”misstag” i filmen? Är
filmen trovärdig? Är den beroende av andra källor och finns det viss tendens i filmen?
Hur kan man koppla tid och äkthets principen till filmen? Utgå från kriterierna som
finns i boken.

Jag kan tycka att det är helt okej att förenkla och förtydliga en som komplicerad händelse
som i detta fall handlar om ett folkmord på ungefär 6 000 000 judar. Det visar i filmen att
detta är baserat på verkliga händelser som direkt öppnar upp ens källkritiska sidor. Filmen
verkar på ytan vara ganska ärlig och väldigt verklig.
När man börjar tänka på vissa saker som t. ex att Karaktären Itzhak Stern som var en
sammanslagning av alla Schindlers administratörer. Om det skulle ha varit verkligt skulle
filmen ändras ganska mycket. Alla scener där man inte vet om Itzhak Stern kommer att
dödas, eller om han kommer att räddas av Schindler förstörs. Själv blir jag istället mycket
mer nyfiken, hur var det egentligen? Förlorade några av hans administratörer livet? Levde
Schindlers administratörer i lyx eller fick de leva med de andra judarna som i filmen?
En annan oklar sak var hur och varför Schindler började bry sig on judarna. Jag tycker att det
saknas ett stycke i filmen som förklarar detta. Schindler går först från att inte bry sig om dem
till att sedan riskera livet för dem.
När filmen avslutades hade jag många frågor som jag aldrig hade tänkt på förr.

Schindlers ark eller Schindler's list är en verklighetsbaserad roman som filmen följer. Boken
är skriven av Thomas Keneally som

Filmen är baserad på en roman skriven av Thomas Keneally Schindlers ark som han skrivit
med hjälp av 50 vittnen från själva förintelsen. Vissa påstod också att det var på Schindlers
lista.
Vittnena sägs vara äkta men om man tänker på att boken gavs ut år 1982 och att andra
världskriget varade mellan 1939 till 1945 så ser man att det gick ett par år innan man skrev
boken. Det skulle vara bättre om boken hade skrivits tidigare, man kan ju inte bara helt säker
på de 50 vittnen då människor lätt glömmer bort saker, omarbetar minnen, tränger undan
vissa detaljer och påverkas av nutida normer etc. Thomas Keneally använde sig även av
dokument och dagböcker från Schindler för att skriva boken vilket gör den mer trovärdig.
När Keneally förhörde vittnena så kan man tänka att de var mycket tendensiösa det var ju
självklart emot nazisterna. Motivet är också att berätta sanningen men det är svårt att
acceptera att de 50 vittnena var helt opartiska. När det gäller beroende så är källorna
förstahandskällor vilket gör dem mer trovärdiga.
Det finns självklart flera scener där nazisterna målas upp till att vara värre än vad de
egentligen var. Det går dock inte att göra en film om förintelsen och överdriva på grund av
hur allting egentligen gick till. Ett exempel är Amon Goeth som i filmen driver ett av de
arbetsläger som judarna är tvingade till. I filmen så brukade han vakna upp och gå ut på
balkongen som hade en utsikt över en stor del av lägret. Han brukade vakna upp och kolla
på lata arbetare och skjuta dem från sin balkong med ett gevär (en sniper). Men i Schindlers
arc beskriver Thomas Keneally att han brukade gå ned till lägret och skjuta dem med en
pistol.
Små detaljer som detta och vem/vilka som administrerade för Schindlers får filmen att igen
tappa kredibilitet.
Ska jag tro på detta? Kan jag tro på resten av filmen?
Jag tycker att man kan koppla tid och äkthets principen med hela filmen egentligen. Filmen
utspelar sig i rätt tid och allting känns ganska äkta. Källorna var nästan en fullträff lite små fel
här och där som faktiskt kan berätta mycket när det gäller hur filmskaparna tänkte. Samt hur
tendensiös filmen egentligen är.
DEL 2: HISTORIEBRUK




3. Hur formas vår bild av det förflutna genom en film som Schindler’s List? Diskutera
innebörden och avsikten med de tekniker som används i filmen: att filma i autentiska
miljöer, det svartvita fotot, den rörliga handkameran. Hur påverkas vi av att filmen är
gjord som en fiktiv spelfilm? Läs gärna om historiebruk i boken.

En film som Schindlers list spelar stor roll på hur folket, tittarna kommer att tänka under
en lång tid när de tänker på andra världskriget. Förr så kunde man inte riktigt skapa en
bild i huvudet om hur det faktiskt var. Hur Judarna hade det under t.ex. kristallnatten går
att föreställa men det blir aldrig så verkligt som i Schindlers list. Detta gör att de varsamt
måste visualisera hur det egentligen var med hjälp av legitima källor. Bilen som filmen
skapas kommer påverka världen på ett speciellt sätt. De blodiga scenerna från filmen
kommer sitta kvar och påverka tittarna under en längre period. Allvarliga och verkliga
filmer som Schindlers list ger oss en dålig bild av det förflutna.
Men samtidigt så påminner en film som Schindlers list oss om våran historia och att vi
inte ska falla tillbaks ditt. Genom att filma i autentiska miljöer så skapas det en autentisk
känsla som förmedlas till tittarna. Det visar både allvaret i denna film men hjälper även
skådespelarna att gå in i rollen.
De svartvita fotona samt scenerna i filmer get ut en typ av känsla. I moderna filmer som
denna så skulle man kunna tycka att det är dåligt eller kanske lite dumt att filma i
svartvitt. Men jag tycker att det betonar betydelsen som Schindlers faktiskt har. Det får
verkligen scener som t.ex. kristallnatten och kriget att verka mer i liv och verkligt. Filmen
börjar t. ex med färg i den första scenen som sedan mjuknar ut till en svartvitt ton som
sedan följer med resten av filmen. Denna scen får verkligen tittarna att stänga av det år
de tror de lever i och psykiskt åka tillbaks till 1930 talet. Det är något litet men mycket
symboliskt. De flesta har säkert sätt bilder från andra världs kriget, men de var i svart
och vitt detta hjälper verkligen en att åka tillbaks i tiden. Nu för tiden så skulle svartvita
filmer verka lite konstiga och gamla. Men när en film som Schindlers list som faktiskt
utspelar sig en par år tillbaks så får detta en omvänd effekt. Trots att filmen byter till
svar och vitt blir den mer levande och det konstiga och gamla blir helt plötsligt
verklighet. Den rörliga handkameran får en att verkligen komma in i filmen. Efter ett par
minuter så känns det verkligen som att man är där på plats. Detta hjälper filmens narrativ.

Filmen är lätt att förstå på grund av att den är gjord som en fiktiv spelfilm. Det bidrar till att
b.la ungdomar får lättare förståelse för historien. Det engagerar och underhåller tittarna
mycket mer än en vanligt fiktiv eller en vanlig dokumentär film.

Hur påverkas vi av att filmen är gjord som en fiktiv spelfilm? Läs gärna om
historiebruk i boken.

4. På sidan 81 i boken (perspektiv på historien 23) belyser författarna de eviga
frågorna kopplat till historiska frågeställningar. Vilken av d

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Schindler’s ''FILMEN OCH VERKLIGHETEN''

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Kristian Rz [2018-03-25]   Schindler’s ''FILMEN OCH VERKLIGHETEN''
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=60272 [2024-03-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×