Supermarine Spitfire
5674 visningar
uppladdat: 2006-04-25
uppladdat: 2006-04-25
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
TILLVERKNING
De sex år som Spitfire tillverkades ökade motoreffekten till 100%, vikten med 40%, topphastigheten 35% och så stighastigheten 80%.
Och de flygplan som byggdes totalt var 29 huvud varianter och 21000 flygplan. Spitfire vart representerad på följande platser under wwII:
Italien, Malta, Indien, Australien, Europa, New zealand, Mellan östern.
Följande flygvapen har använt Spitfires: Frankrike, Polen, Norge, Holland, Jugoslavien, Belgien, Ryssland, USA, Sverige och England.
De Spitfires som gavs till USA var 700 stycken enligt lend & Lease avtalet efter kriget.
Supermarine Aviation Works LTD den utbildades år 1912 med ett mål att bygga sjöflygplan.
I ett område där Supermarine hade skapat sig ett namn genom att vinna The Schneider Trophy Contest totalt 4 gånger.
Den första gången var år 1922 i Nepal där Supermarines Sealion MkII vann med en hög snitthastighet på 146 m.p.h.
Tredje gången var år 1929 slog man världsrekordet i högsta topphastighet och samt rekordet på 50 respektive 100 km.
Flygplanet var s 6 och topphastigheten var på 357.7 m.p.h.
Samma flygplanstyp höjde senare världsrekordet upp till 407,5 m.p.h. dock med en nyare motor.
Supermarine Spitfire
År 1928 tog Vicker Aviation LTD över Supermarine, år 1938 slogs Vickers Aviation ihop med en vid namn Armstrong LTD och Vickers Armstrong LTD bildades. Dock var hela förblev Supermarine ett fristående dotterbolag till V-A LTD.
Supermarine fakta
Tillverkare: Supermarine Aviation Works (Vickers) LTD.
Typ: Ensitsigt jaktflygplan, jakt/bombflygplan eller spaningsflygplan.
Historia: Det flög första gången (prototypen) 5 mars år 1936 (den är serietillverkad typ) i juli år 1938.
Den sista leverans (typ 24) oktober år 1947.
Totalt tillverkat antal 20334 stycken varav typ v 6464 stycken. Användes av: Australien, Egypten, Frankrike, Holland, Italien, Jugoslavien, Kanada, Norge, Polen, Portugal, Sovjetunionen, Storbritannien, Sydafrika, Turkiet och USA.
Supermarine Spitfire
Det förnämsta flygplan som någonsin byggts enligt många.
Motor: Rolls Royce på 1470 hk. Den är beväpnad med: två 20 mm automatkanoner, fyra 12 mm kulsprutor.
Den högsta hastighet i planflykt är: 600km/h.
Den normala räckvidd är 755km/h. Längden är 9 m. spännvidd: 11,1 m.
Spitfire, ett brittiskt jaktflygplan, delvis baserat på tävlingsflygplanet s. 6b.s konstruerad av Reginald J. Mitchell, tillverkare var Supermarine.
Och så flög det för första gången år 1936.
Tillverkade totalt nära 23000 exemplar det är inklusive marinversionen Seafire. En spaningsversion anskaffades år 1948 till det svenska flygvapnet med beteckningen s 31.
Ett utmärkande för s. var att den elliptiska vingformen som bjöd ett lågt luftmotstånd.
Spitfire utanför den engelska kusten år 1940. s. är fortfarande i ett stående inslag på väldigt många flyguppvisningar och flygmuseer.
I RAF användes de efter det andra världskriget bland annat för många metrologiska mätflygningar och som togs ur tjänst först år 1957.
Supermarine Spitfire
Det var ett av världens bästa jaktplan rån en tid under andra världskriget.
Spitfire var inspirerat av sin design av alla racerplan som Supermarine tillverkat tidigare.
Spitfire har två vackra elliptiska vingar, som tyvärr var väldigt svåra att tillverka, det sinkade produktionen i början av andra världskriget.
Den allra första versionen av Spitfire hette mk 1 och hade en topphastighet på 587km/h, den allra sista versionen hette Mk 24.
Spitfire Mk 1 hade två träpropellrar till att börja med, men antalet propellrar ökades upp till fem blad på de senare versionerna.
Orimligt nog hade även dom sista Spitfiremodeller träpropellrar.
Anledningen till att det var träpropellrar, det var för att den vart så framtung och att det vart billigare att ersätta träpropellrar än en stål.
Beväpningen bestod av kulsprutor i början och senare ersattes automatkanoner.
Spitfire hade en vändradie som var kort och den användes på ett förtjänstfullt sätt av de skickligaste piloterna i det brittiska flygvapnet Royal Air Force, (RAF).
Det svenska flygvapnet använde 50 stycken PR Mk x1x Spitfire som spaningsflygplan i flygvapnet som det fanns ett antal Supermarine Spitfire, vilka man benämnde S 31.
Då de var placerade på F 11 Nyköping där alla de fanns i aktiv tjänst fram till år 1955 då som det ersattes av S 29c Tunnan.
Vickers Armstrong Spitfire PR Mk x1x
Efter krigsslutet år 1945 kasserades många kvarvarande s 16 Caproni och som ersättare planerades en spaningversion B 18B.
Leveransen till denna skulle dock ej kunna ske förrän väldigt långt senare.
Redan år 1944 slopades S18B och i stället tillverkades B 18A om till S 18A.
Krigsslutet öppnade en massa möjligheter att köpa in flera olika flygplanstyper ur olika överskottslager.
Från Storbritannien anskaffades nattjaktplanet J 30 Moquito och fotospaningsplanet S 31 Spitfire.
Det nyaste spaningsplanet var helt obeväpnat men kunde ha en stor kamerautrustning.
De kameraalternativ som kunde komma med var: två lodmonterade Ska 11 alternativ två lodmonterade och en snedmonterad Ska 12 alternativ en lodmonterad Ska 10 och en lod- samt en snedmonterad Ska 12.
En höjd på 14000 meter samt en maximal flygningstid på 3 timmar.
De 50 stycken flygexemplar som tillfördes till flygvapnet hade ringa flygtid och var i nyskick när de tog en översyn vid Supermarine – fabriken i Southampton flögs till Sverige.
Flygplanen levererades komplett m...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
-
Inactive member 2006-05-05
bra arbete
Liknande arbeten
-
Inactive member
Källhänvisning
Inactive member [2006-04-25] Supermarine SpitfireMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=6039 [2024-12-12]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera