Online recensioners påverkan på varumärket

1 röster
1290 visningar
uppladdat: 2019-02-11
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

Aldrig någonsin har det varit så viktigt med service och kvalitet som idag, och för det kan vi tacka möjligheten att recensera online. 

Genom årens lopp har kritiker rest runt och skrivit om sina upplevelser på teatrar, restauranger och diverse resmål i olika guide-böcker eller i tidningar. Den intresserade har därför alltid haft möjlighet att göra sin research innan det är dags för det där efterlängtade restaurangbesöket. Det har dock varit svårare med många andra branscher där man som konsument ofta fått gå på någon form av hörsägen där sanningshalten sällan är att lita på. Men i dagens digitala värld finns det oändliga möjligheter att bara något klick bort få en bra bild av ett företags service eller hur bra en restaurang egentligen är. 

Samlingssajter styr

Idag finns det enorma mängder omdömen och recensioner att ta del av innan man fattar ett beslut om vilken vara man ska köpa eller service man ska anlita. Företagen har under senare år blivit väl medvetna om den avgörande effekten dessa omdömen kan ha för deras varumärke. Och över tid har dessa recensioner långsamt blivit en integrerad del av verksamheten på internet. 

Få verksamheter ligger lika långt fram på detta område som spelbranschen som varit snabba med att förstå vikten av deras kunders personliga åsikter. Parallellt med att den digitala spelindustrin exploderade och tog alltfler marknadsandelar utvecklades även portaler, samlingsplatser där spelexperter kunde dela med sig av sina erfarenheter av olika bolag och produkter. Idag är grundläggande recensioner som inte sällan går att finna på portaler under rubriker som Casino Online – Jämför Bäst Casino på Nätet – Betygen hittar du Här! därför en given plats för spelintresserade att besöka innan beslut tas om vilket spelbolag som ska besökas. I en bransch där konkurrensen är stenhård och personliga och privata upplevelser och åsikter blir alltmer viktiga så blir dessa samlingssajter och portaler ofta avgörande för bolagens varumärken samt de spel de lanserar. På samma sätt som en usel restaurangrecension kan sänka nya koncept i en hård storstadskonkurrens. 

Recensioner av privatpersoner

Recensioner och omdömen som konsumenterna kan göra på nätet blir numer oerhört avgörande i våra val som konsumenter. Alla företag måste därmed alltid vara på tå och svara upp mot kundernas önskemål och via sociala media också bemöta missnöje. Det finns inget utrymme för att någonsin släppa på servicenivån. Länge har även olika forum på nätet varit samlingspunkter för konsumentupplysning, där man i långa trådar som privatperson kan dela med sig av sina erfarenheter, något som är oerhört svårt att ducka för ett företag med en dålig tjänst eller service.

Minst en gång i veckan 

Enligt vissa undersökningar ska så många som 60 procent av alla konsumenter ta del av online recensioner minst en gång i veckan. Och hela 93 procent menar att det påverkar deras beslut. 68 procent menar dessutom att de skulle kunna tänka sig att betala 15 procent mer för en produkt eller tjänst om man får en bättre upplevelse, det vill säga hög nivå på service. Det sägs att 80 procent av alla som tar del av recensionerna från privatpersoner betraktar det i nivå med att en nära vän skulle ge sin syn på saken. Alltså starkare än en gammal hörsägen. 

Stor betydelse på lokal nivå

Andra undersökningar pekar på att konsumenterna är redo att spendera över 30 procent mer på produkter och tjänster som fått bra recensioner och särskilt på lokal nivå hänvisar 86 procent till recensionens betydelse. Som lokalt varumärke finns inget utrymme för dåliga recensioner på nätet.

Växande misstänksamhet

Samtidigt finns en växande misstänksamhet mot vad som skrivs på nätet, vilket i sig har sin grund i all den problematik som uppstått i samband med opinionsbildning och särskilt inför politiska val, där ”trollfabriker” producerar allehanda medvetet felaktiga rykten och nyheter. Men det tycks ändå inte hämma vårt förtroende för synpunkterna om ett företags service på nätet, särskilt inte eftersom man of...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Online recensioners påverkan på varumärket

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Johan Henriksson [2019-02-11]   Online recensioners påverkan på varumärket
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=60478 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×