GTA V: Genus

1 röster
1163 visningar
uppladdat: 2019-04-15
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete


GTA V: Genus 

Sammanfattning:

I den här texten har jag skrivit om stereotyper i spelet GTA V samt hur skillnader mellan män
och kvinnor framförs. Jag kommer att nämna skillnader i form av fysiska och psykiska
attribut och varför jag tror det ser ut på det sättet. Jag kommer även framföra exempel på
hur man skulle kunna skapa en spelvärld mer tillgänglig för kvinnor.

Jag kommer dra mina slutsatser utifrån framförandet av könen generellt i spelet men
fokusera på två karaktärer, Michael De Santa och Amanda De Santa.




Inledning:

Många spel som till exempel GTA V har väldigt tydliga stereotyper och skillnader mellan hur
män och kvinnor framförs, hur kommer det sig? Varför är dom olika könen presenterade på
så annorlunda sätt?



Analys och resonemang:

Innan vi ens har börjat spela GTA V finns det redan stereotyper och sexualisering i
laddnings sekvenserna:

https://img.gta5-mods.com/q95/images/louder-pause-menu-loading-themes/9095fe-maxresdefault.jpg
https://i.ytimg.com/vi/9_YJnor4XH4/maxresdefault.jpg
(Alla bilder hittas här: “​https://www.youtube.com/watch?v=9_YJnor4XH4​”)
Vi kan se redan här hur en kvinna står lättklädd i ett väldigt feminint framförande. I nästan
alla av bilderna i laddning sektionerna står kvinnorna lättklädda och har redan där
sexualiserats och förmedlats som sexuella objekt.
Mannen däremot står med pengar och ett mer “manligt” framförande. I många av laddnings
bilderna står män med vapen och pengar och framför då en våldsam bild av det manliga
könet.

Män och kvinnor:
I GTA V finns en tydlig skillnad mellan kvinnor och män. Männen presenteras som
våldsamma och stereotypiska där bland annat Franklin som är mörkhyad är inblandad i
gängkriminalitet. Micheal framförs som en stereotypisk vit man med fint hus, hemmafru och

en dålig familjerelation. Han är en lögnare, mördare och en hemsk pappa och make. Detta
är bara två av huvudkaraktärerna men stereotyperna hittas redan där. Kvinnorna i GTA V
framförs som sexuella objekt och inte mycket mer än det. Det finns endast ett fåtal kvinnliga
karaktärer som får en djupare story och presenterats oftast ytligt. Ett enkelt sätt att
sammanfatta hur kön framförs i GTA V är: “​Grand Theft Auto V is relentlessly misanthropic,
holding up a skewed mirror to our entertainment and industries and asking us to peer into
the ugly reflection. Nearly all the characters in Los Santos are portrayed as awful people,
women are shallow and sidelined, and the men front-and-centre are heartless, psychotic,
money-obsessed, philandering bastards.” skriver spelanalytikern Tom Hoggins i artikeln
“Grand Theft Auto V is designed deliberately to degrade women” (The Telegraph
https://www.telegraph.co.uk/women/womens-life/10355275/Grand-Theft-Auto-V-is-designed-
deliberately-to-degrade-women.html​ 04 Oct 2013)

Sättet som spelet utspelar sig påverkar hjärnan hos dom som spelar. Med dess våldsamma
scener, sättet man spelar och dom valen man väljer påverkar konsumentens tankegångar.
Forskaren Alessandro Gabbiadini på University of Milano Bicocca genomförde en studie
angående detta och skrev att män som spelat GTA V i 25 minuter sympatiserade väldigt lite
med en bild på en kvinna som blivit slagen av en man. Samma studie genomfördes med
Half-Life 2 vilket är ett spel som är mindre “sexistiskt våldsamt”. Om man jämförde resultaten
av studierna kunde man se att dom som spelat GTA V sympatiserade i snitt värdet 3 i en
skala från 1-7 till skillnad till dom som spelade Half-Life 2 sympatiserade i snitt med värdet 5
på samma skala. Forskarna drog slutsatsen att: Sexistiska spel förmodligen minskar killars
empati för kvinnliga offer. (The Journal PLOS ONE
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0152121​ April 13, 2016)

Då spelvärlden börjas göra tillgänglig för mer konsumenter inom olika grupper krävs det en
anpassning för framtidens spelutveckling. Den största frågan kring detta är hur spel ska
kunna göras mer tillgänglig och välkomnande för kvinnor inom branschen. Sättet GTA V
spelas kan vara svårt att ändra på då hela spelet går ut på att ha friheten att leva i
kriminalitetens värld och ha fria val. Däremot kan vissa sätt man framför karaktärerna och
valen man har kring karaktärerna ändras. Ett exempel på en lösning till karaktärs frågan, där
just nu det bara är män man kan spela som i GTA V, är att lösa det på ett liknande sätt som
till exempel Saints Row III (ett spel i samma spelkategori som GTA V) har gjort. Där har man
valt att ge konsumenten friheten att välja kön själv men även utseende och fysiska attribut.
Konsekvenserna med detta är att det är svårare att konstruera en bra och välfungerande
story på ett sånt sätt som GTA V gör med dess karaktärer i nuläget. Det skulle kunna att
göra som Saints Row III men storyn skulle förmodligen ta skada av detta. En annan lösning
som skulle ha mindre negativa konsekvenser skulle vara att faktiskt konstruera en story där
en eller flera av huvudkaraktärerna är kvinnor. Man skulle kunn använda sig av samma sorts
story som i nuläget med den enda skillnaden att karaktären skulle vara kvinna. Däremot
skulle det vara svårt att göra just GTA V tillgängligt för kvinnor på det sättet då en av
skaparna uttalade sig: "The concept of being masculine was so key to this story" i en intervju
i The Guardian
(​https://www.theguardian.com/technology/2013/sep/07/grand-theft-auto-dan-houser​ 7 Sep
2013)


 
 ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

https://www.forbes.com/sites/insertcoin/2013/09/26/on-gender-and-gta-5/#771f65098cf9 https://www.telegraph.co.uk/women/womens-life/10355275/Grand-Theft-Auto-V-is-designed- deliberately-to-degrade-women.html https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2016/04/15/what-happens-to-boys-who-kill- women-in-video-games/?noredirect=on&utm_term=.e35e5ae0f5d5 https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0152121 https://www.theguardian.com/technology/2013/sep/07/grand-theft-auto-dan-houser

Kommentera arbetet: GTA V: Genus

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Casper Forsman [2019-04-15]   GTA V: Genus
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=60512 [2024-04-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×