LIA-rapport säkerhetssamordnare

9085 visningar
uppladdat: 2019-06-19
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

logga

LIA 1 - rapport


2019-06-02

SoT18-Malmö


Johan Månsson Christell


Sammanfattning

I denna rapporten beskrivs mina arbetsuppgifter under min praktik på
Staffanstorps kommun där jag fått arbeta med flera olika arbetsuppgifter inom
bla. framtagandet av hot och våldsutbildningar. Jag har dock i denna rapporten
valt att avgränsa mig till mitt arbete kring utformandet av Trygghetsdagarna för
alla årskurs sju elever i staffanstorp. På dessa dagarna får eleverna lära sig att
hantera olika kriser samt olyckor som kan ske i deras vardag. Vidare i rapporten
kan du läsa om hur jag utvecklat Trygghetsdagarna samt svårigheterna med
detta utifrån mina två olika frågeställningar. Här kommer du att få fördjupa dig
inom svårigheterna med att hitta rätt typ av aktörer samt mina lösningar på
detta. I rapporten omnämns även viktiga ekonomiska aspekter för utvecklingen
av Trygghetsdagarna där jag inte hade någon fastställd budget.

Inledning och bakgrund

Jag har arbetat med flera olika arbetsuppgifter där jag till största delen av tiden
jobbat med att ta fram rutiner för brand samt lokal säkerhet i form av
sjukvårdsrutiner samt hot och vålds rutiner, en utbildning i hot och våld för
kommunens socialtjänst samt undersköterskor samt att ta fram Trygghetsdagar
för alla elever i årskurs sju. Jag har dock valt att avgränsa min rapport till arbetet
med Staffanstorps Trygghetsdagar för årskurs sju. Under två dagar deltar
staffanstorp samtliga elever i årskurs sju. På dagarna deltar både statliga och
privata organisationer som jobbar med samhällets säkerhet på diverse sätt. På
dessa dagar får eleverna bla. Lära känna människan bakom uniformen samt
lära sig hantera olika kriser samt olyckor som kan ske i elevens vardag. Jag fick
i uppdrag att ta fram ett fungerande koncept samt logistisk för samtliga 328
sjundeklassare. Detta fallde naturligt för både mig samt min handledares del då
jag tagit fram liknande koncept i Höörs kommun.

Syfte, mål och metod

Syfte

Syftet med att anordna årliga Trygghetsdagar för årskurs sju har varit att
eleverna ska lära sig att hantera olika kriser samt olyckor som kan ske i elevens
vardag. Innan dagarna kommer eleverna även att förbereda sig på vad de kan
tänkas att möta på blåljus stationerna igenom ett arbetsmaterial i bla. form av
filmer som jag sammanställt till eleverna. Ett annat viktigt syfte är att eleverna
skall få ett intresse för samhällssäkerhet samtidigt som dessa lär känna
människan bakom uniformen. Med ett ökat intresse för samhällssäkerhet kan vi
öka elevernas civilkurage samt få fler att söka på MSBs SMO (skydd mot
olyckor) deltidsbrandmansutbildning samt polishögskolan. Utbildningar som
idag har svårt att rekrytera rätt typ av studenter. Syftet med detta arbetet och
rapporten kan även knytas till hur arbetet med Trygghetsdagarna har utvecklats
samt vilka svårigheter som jag stött på.  

Mål

Mitt mål med LIA- perioden har varit att öka mina kunskaper samt erfarenheter
inom arbetet som säkerhetskoordinator inom en kommunal verksamhet. Med
mina kunskaper från utbildningen och tidigare erfarenheter har jag lyckats att
vara en del av utvecklingen av Staffanstorps säkerhets- och trygghetsarbete.
Under min LIA-period har jag även breddat mitt kontaktnät. Ett annat mål har
varit att visa att även unga säkerhetsstuderande kan vara med och påverka
säkerhetsarbetet i en positiv riktning vilket är utmaning i en bransch med en
oftast högre medelålder än min egen. Detta har jag bla. gjort genom att driva
två säkerhetsprojekt som varit riktat mot både kommunal personal och
kommuninvånare. Där arbetet med Trygghetsdagarna har varit den största
delen där målet är att eleverna ska känna sig tryggare i sitt agerande i en
allvarligare händelse i form av en kris eller olycka.


Metod

Jag har använt mig utav flera olika metoder för att samla in information till min
rapport och projekt där den största delen har varit omvärldsbevakning. En
annan metod jag använt mig av är tidigare material från Trygghetsdagarna i
form av ett kompendium som var sammansatt av okänd tidigare
kommunanställd. Omvärldsbevakningen har omfattats av många
telefonintervjuer med tidigare aktörer samt deltagare. Jag har även haft möte
och personliga träffar med aktörerna.

Frågeställningar

●Hur utvecklade jag Trygghetsdagarna?

●Vilka utmaningar finns det med utvecklingen av Trygghetsdagarna?

LIA-placering

Säkerhetsenheten är en kommunal verksamhet i staffanstorps kommun. Dessa
jobbar med trygghets och säkerhetsfrågor i kommunen genom bla. deras
trygghetsvärdar som patrullerar i kommunen och jobbar uppsökande med
kommunens ungdomar samt hot spots. Enheten jobbar även med att utreda
olika säkerhetsfrågor som kan utveckla kommuninvånarnas säkerhet och
upplevda trygghet.

Arbetsbeskrivning LIA

Jag har mestadels jobbat med planeringen av Trygghetsdagarna för årskurs sju
där över 300 elever ska delta. Sedan har jag tagit fram en hot och
våldsutbildning för personalen på socialen samt hemtjänsten. Jag avslutade
under sista veckan att jobba med Folkuniversitetets/ Företagsuniversitetet
interna säkerhetsarbete.

Utbildningen/ kurser kopplade till LIA/frågeställningar

Detta är värt att undersöka utifrån kurserna Branchkunskap och omvärldsanalys
samt kursen brottsprevention och trygghetsskapande åtgärder. Detta då denna
typ av planering omfattar mycket av omvärldsbevakning samt
trygghetsskapande åtgärder. Jag har valt att arbeta med med att skapa
Trygghetsdagar för årskurs sju då man sett i kursen brottsprevention vikten av
att arbeta med barn och ungdomar i tidig ålder för att kunna minska problematik
i senare ålder. Detta minskar både lidandet för den enskilda samt samhället i
stort ur bla. Ett samhällsekonomiskt perspektiv. Enligt undersökningar har även
hälften av alla niondeklassare utsatts för brott under de senaste 12 månaderna.
( P. strandell föreläsning “Säkerhet och trygghet i skola och kollektivtrafiken”
19-04-08.) Med dessa dagar skapar vi även en större förståelse hos
ungdomarna för våra olika blåljusorganisationer samt andra aktörer som jobbar
för ett tryggare samhälle.


Ekonomi och hållbarhet

Jag har arbetat i en kommun som finansieras via kommunala skatter. Detta gör
att man måste tänka extra mycket på hur man förvaltar samt använder kommun
medborgarnas pengar. I mitt projekt med att ta fram Trygghetsdagar har
ekonomi varit en central del. Här har regelbundet kommit upp frågor som vilken
sektors budget som ska bekosta dagarna. Då det inte var budgeterat för
dagarna hade jag ett tydligt uppdrag att minimera kostnaderna så mycket som
möjligt. Detta lyckades jag bra med tack vare att jag fick med flera
samarbetspartners. Tidigare år hade kommunen betalat flera tusen för att få
använda församlingshemmets lokaler. I år fick jag dock till ett samarbete med
kyrkan genom att dessa fick delta under dagarna med en egen station
tillsammans med socionom i skolan. Tackvare mitt personliga kontaktnät på
Avarns hundenhet samt i HLR branschen lyckades jag att få ditt dessa utan
extra kostnader, vilket i vanligaste fall gått på flera tusen kr. Den största
kostnaden i projektet var bussarna som tog eleverna till och från
församlingshemmet vilket slutade på en kostnad på 5 000 kr. Värt att nämna ur
ett ekonomiskt perspektiv är att jag till en början försökte att ha dagarna på
deras egna skolor vilket tyvärr inte var möjligt av praktiska skäl. Detta hade
resulterat i att vi undkommit kostnader för bussresor.

Resultat kopplat till mina frågeställningar

En av de intervjuade var Marianne Kindberg på räddningstjänsten som varit
med och planerat tidigare dagar. Under denna intervjun fick jag veta vad som
fungerat tidigare år samt vilka stationer som behövde bytas ut. Ett problem som
man såg tidigare år var att en del stationerna inte gav önskat resultat hos
eleverna. Detta då instruktörerna på stationerna inte tog sitt uppdrag på allvar.
Medans andra stationer inte tilltala eleverna där ibland en diskobrandsövning.
Detta resulterade att vi satte in ett flertalet nya stationer. Omvärldsbevakningen
resulterade i att jag hittade nya aktörer. Många av dessa aktörer lyckades jag
nå via mitt eget nätverk. På de nya stationerna som jag lyckades nå via mitt
nätverk medverkar aktörer som AVARNS hundenhet, SOS-ALARM samt
Skånsk sjukvårdstjänst som bla. ska hålla en D-HLR (hjärt lungräddning med
defibrillator) utbildning för eleverna. Via kompendiet som tidigare okänd
kommunalanställd tagit fram kunde jag se hur man gjort tidigare. Detta låg till
grund för schema för dagarna även om dessa var fel från tidigare år.
Jag gjorde därför ett nytt kompendium som sedan skickades ut till lärarna och
elever med schema för alla klasser samt annan viktigt praktisk information som
busstider samt förberedande läromaterial för eleverna så att dessa ska vara väl
förberedda på stationerna. I kompendiet kunde lärarna tillsammans med
eleverna också läsa mer om vad de kunde förväntas att möta på de olika
dagarna.

Analys och reflektioner

Mycket arbete har gått åt till att hitta rätt typ av aktörer som kan leverera det
som vi önskar. Problem som jag stött på är att aktörer varit intresserade att
delta men sedan lämnat återbud av olika själ. Återbuden kunde främst kopplas
till ekonomiska skäl samt resursbrister i aktörernas verksamheter. Där har jag
använt mig av mina tidigare kontakter i branschen vilket har varit väldigt lyckat.
Återbuden har gjort att man hela tiden fått ta ett steg tillbaka vilket och andra
sidan gjort att man fått kontakta bättre aktörer och därmed fått ett större
kontaktnät. Andra sidan har detta gjort att man inte hunnit med så mycket andra
större arbetsuppgifter vilket skulle vara bra för den personliga utvecklingen.
Även annan logistik som mat bussar och lokaler har tagit mycket tid.

Efter många mail och telefonsamtal kunde vi sammanställa alla aktörer samt
boka ett möte. På detta möte träffades alla aktörer samt samarbetspartners och
diskuterade förutsättningarna för dagarna, vilket blev väldigt lyckat. Projekt har
varit lyckat men har tagit mycket mer tid än förväntat. Då jag jobbat med
dagarna fick jag förfrågan om att få en timanställning under dagarna vilket jag
tyvärr fick tacka nej till då vi har skola de aktuella dagarna. Hade jag gjort om
mitt arbete hade jag sett till att jag haft en budget samt att jag även kunnat delta
och sluföra projket då detta kan bli en svårighet då mina kollegor som nu tagit
över projekt inte varit med under hela projektet utan endast på en överlämning.
Dock har jag haft en tät kontakt med min handledare under hela projekt.

Slutsats

Slutsatsen av denna rapporten blir att utvecklingen av Trygghetsdagarna har
gått bra med flera nya spännande aktörer som alla deltar till ett try...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: LIA-rapport säkerhetssamordnare

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Johan Månsson Christell [2019-06-19]   LIA-rapport säkerhetssamordnare
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=60534 [2024-04-25]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×