Den världsvida marknaden för lyxklockor
uppladdat: 2019-09-17
Klockan kan enligt de flesta klassas som en av världshistoriens viktigaste uppfinningar. Genom att kunna se vad klockan är kan vi stämma träff, affärerna kan hålla bestämda öppettider, vi vet hur mycket tid vi lägger på olika saker och kommer i säng i tid och upp igen på morgonen. Klockan är verkligen en viktig nyckel till produktivitet i samhället!
Men klockor har blivit så mycket mer än bara ett redskap för att mäta tiden. Den kan vara en modeaccessoar och en statussymbol, särskilt om man talar om lyxklockor. Men hur ser egentligen marknaden för lyxklockor ut 2019? Svaret är att det går utomordentligt bra för de dyra klockmakarna. Folk vill handla och vill gärna ha något unikt att sätta på handleden!
Omsätter 6,9 miljarder dollar
2018 värderades det totala marknadsvärdet för lyxklockor till 6,9 miljarder dollar. Detta beror till stor del på att det har blivit en statussymbol för unga att bära en dyr klocka, vilket gör att efterfrågan ökat dramatiskt. Andra positiva influenser på marknaden inkluderar nya releaser från Titan, Sonata och Rolex, vilka kommer bidra till en ytterligare ökning enligt prognoserna.
Dessutom erbjuder många företag så kallade limited edition-klockor som har olika utseende och finesser och som bara finns tillgängliga i begränsad upplaga under en kort tid. Några exempel på dessa är Louis Moinet Singapore Edition, Bovet 1822, Panerai Mare Nostrum Acciaio, Avantist Martina Navratilova Wimbledon 1987 och Audemars Piguet Royal Oak Chronograph.
Dessa ger en boost till andrahandsmarknaden också, eftersom många vill lägga vantarna på en av dessa sällsynta klockorna, trots att de inte säljs i butikerna längre.
Damklockor, en ökande trend
Efterfrågan på lyxklockor för damer ökar också med betydande fart. Man har lagt märke till att kvinnor har blivit alltmer intresserade av att uppgradera deras armbandsur jämfört med män, vilket gör att företagen har börjat öka sitt utbud av damklockor. Exemple på lyxklockor för kvinnor som nyligen har släppts är Tiffany & Co and Patek Philippe Twenty, Bulgari Serpenti Incatati och A. Lange & Shone Saxonia Thin.
En trend som kommer starkt är att man rör sig bort från traditionella klockor mot guld och diamant-klockor, vilket gör att fler är intresserade av att köpa klockor då de har blivit en tuff konkurrens till smyckesmarknaden. Många kvinnor väljer hellre att bära en klocka med guld och diamanter än dyra smycken. Detta kan både ha att göra med statussymbolen som klockor har blivit, men även det uppenbara: funktionen. Ett armbandsur är inte bara vackert utan det är också väldigt praktiskt att alltid kunna se vad klockan är.
Fortsatt tillväxt
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
Källhänvisning
Johan Nilsson [2019-09-17] Den världsvida marknaden för lyxklockorMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=60552 [2024-04-25]