Hur spelindustrin har förändrats under åren

1249 visningar
uppladdat: 2019-10-09
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

Spelindustrin har genomgått stora förändringar under de senaste decennierna. Vissa av dessa beror på direkta förändringar i branschen. Andra beror på uppsvinget av internet, tillgången till smartphones och tillväxten inom teknik över hela världen.

Grafik

Oavsett hur länge sedan det är du först spelade ett datorspel, om det är 10 år eller 40 år sedan, finns det en sak som vi alla kan relatera till. Förbättringen av grafik i spel. När hårdvaran har blivit bättre, har möjligheten att förbättra grafikens kvalitet ökat massivt.

Idag kan vi spela spel med oerhört bra grafik, även på våra smartphones. De flesta som spelar i mobilen väljer dock att spela mindre spel, spel som går snabbt. Man kanske bara har några minuter på sig när man har rast, eller när man väntar på något. Då är spel som Tetris, Bejeweled eller casinospel på mariacasino.se bra. De är snygga, snabba och roliga.

Utgivare

För de som ger ut spel handlar det om affärer och vinst. Så har det varit sedan de allra första spelen, och det kommer aldrig att förändras. Hur de som ger ut spel tjänar sina pengar har dock förändrats.

Under spelens tidiga dagar kunde man som spelare antingen gå till en arkadhall och lägga i mynt för att få spela. Så småningom avvecklades lokalerna, eftersom man kunde köpa en spelkonsol samt ett spel och spela hemma. Sedan i början av 90-talet, när internet blev mer utbrett och spelindustrin hade vuxit, började vissa spelutgivare att släppa expansionspaket till existerande spel.

På 2000-talet fasades expansionspaketen ut till förmån för nedladdningsbart innehåll. Tio år senare hade alla större spelutvecklare nedladdningsbara paket till sina spel för att öka sina intäkter ytterligare. Utvecklare började långsamt att inkludera ytterligare innehåll i sina spel. Detta innehåll kunde köpas via lootbox-system; hemliga lådor som kunde innehålla kosmetiska eller strategiska färdigheter eller bekvämligheter i spelet.

När det gäller mobilspel är de flesta av oss vana vid Freemium-modellen. Spelet är gratis att ladda ner och gratis att spela, men det kan finnas ytterligare banor som kan låsas upp om man betalar. Alternativt kan man köpa mynt eller annat som behövs i spelet för att kunna komma vidare.

Multiplayer-läge

Om du hade en spelkonsol förr i tiden fanns det bara ett sätt att spela med dina vänner: Sitt i samma rum och dela skärmen, eller turas om. Så småningom introducerades Xbox Live och PSN till PlayStation och Xbox. Onlinespel började långsamt dominera branschen. Idag har mycket få spel stöd för delad skärm, och nästan alla multiplayer-spel kräver att man möts och pratar online istället för att dela samma skärm personligen. Onlinespel ger dock en hel rad fördelar, som att man enkelt kan prata med vänner online.

Innan YouTube fanns det bara ett sätt att få reda på hur ett spel var innan du köpte det: Se det hemma hos någon annan. Om ingen av dina vänner hade spelet kund...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hur spelindustrin har förändrats under åren

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Johan Henriksson [2019-10-09]   Hur spelindustrin har förändrats under åren
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=60560 [2024-04-25]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×