Utvecklingen av annonser i medier

3739 visningar
uppladdat: 2019-11-05
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

Det råder inga tvivel om att mediebranschen har förändrats mycket under åren. Inte minst efter att internet tillkom och information blev tillgängligt i en betydligt större grad. Innan vi tittar på vår nutid backar vi bandet och kikar på hur annonser har fungerat som affärsmodell innan den digitala eran vi lever i idag.

 

Sedan de första kommersiella tidningarna etablerades under 1800-talet har affärsmodellen utgjorts av följande kombination: försäljning av tidningar till läsare och annonsintäkter. Ofta har intäkterna från annonser varit större än de från prenumerationer och lösnummerförsäljning.

 

Kommersiella radiostationer och TV-kanaler har historiskt haft sina största intäkter från den reklam som sänds mellan program – och den som bryter mitt i programmen. Utöver denna inkomstkälla har det de senaste årtiondena tillkommit intäkter från prenumeranter på TV-kanaler och POD-radios.

 

Under de första tjugo åren av internets närvaro var annonsering den absolut vanligaste finansieringsformen, men nu har prenumerationer vuxit fram som en viktig del av finansieringen även på nätet. Internets framväxt är den enskilt största förändringen i medielandskapets historia. Det har stöpt om branschen i grunden.

Hur internet påverkat annonseringen i media

Internet har haft en fundamental påverkan på annonseringsmarknaden för framförallt tidningar. Inte minst har nyheter blivit enklare att få tag på gratis, vilket orsakat att många som prenumererat på papperstidningar sagt upp sina prenumerationer.

 

Bristen på prenumeranter har lett till stora tapp i intäkter för tidningarna i fråga och gällande annonser, i form av banners och videoklipp på hemsidor, vänder sig många redaktioner till spelbolagen, som betalar väldigt bra för att få synas. Sedan den nya spellagen infördes den 1 januari 2019 har över hundra stycken spelbolag beviljats svensk spellicens, vilket innebär att de bland annat får göra reklam på sociala medier. Mängden spelbolag har sprängt upp en ny marknad med jämförelsesajter som delar med sig om vilket onlinecasino som är bäst just nu. Exempelvis jämför de aktörernas spelutbud, rapporterar om vilka bonuserbjudanden de har och bedömer deras användarvänlighet.

 

Intäkter från exempelvis livsmedelshandeln, annan detaljhandel, resebranschen och numera från spelbranschen utgör en fundamental del av de intäkter som nätmedier får. Men det är fortfarande inte tillräckligt för att kunna kompensera tappet av intäkter från prenumerationer och lösnummer.

Sociala medier – en viktig spelare

Under en tid då redaktion efter redaktion fick lägga ner sin verksamhet på grund av tappade intäkter, skulle sociala medier dyka upp som en livboj. Mängder av tidningar är uppkopplade på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube där de har möjlighet att tjäna pengar på annonsering. Också kan de marknadsföra sin tjänst betydligt mer.

 

På sociala medier ser vi inlägg från olika tidningar som lockar till läsning. Ofta är det dessutom många interaktioner på inlägget, med kommentarer, gillamarkeringar och dylikt. Detta triggar oss till att vilja gå in och läsa artikeln som berör så många. Och skulle den då ligga bakom en så kallad betalningsvägg, är de som inte kommer åt artikelns innehåll benägna att skaffa den prenumerationen som krävs för att låsa upp allt material.

Kvalitativ journalistik efterfrågas

För några år sedan kom det en kraftig våg med “click-bait”-artiklar på nätet. En rubrik kunde vara “Han skulle bara ut och fiska – sen gjorde han den här otroliga upptäckten”, vilket då fick de flesta att klicka in på artikeln. Men innehållet i sig behövde inte alls vara särskilt spektakulärt. Ibland till och med tvärtom – i den grad att läsarna kunde känna sig lurade. En svensk nyhetssajt som fortsätter att arbeta flitigt med klick-bete är Nyheter 24, som därför fått ryktet att vara en oseriös tidning.

 

Numera har vi läsare blivit tränade på att känna igen artiklar som desperat vill locka läsare, och kan enklare motstå att klicka in på dem. Mängden “bluff-artiklar” har lett till ett större efterfrågan på kvalitativ journalistik, där läsare slipper känna sig lurade.

 

Fortfarande en kamp för de mindre aktörerna

Prenumerationer har blivit allt mer sällsynta, samtidigt som sociala medier tillkommit som en källa för tillväxt. Vad gäller de mindre aktörerna som vill bedriva annonsverksamhet är det svårt att få till bra samarbeten. Det är

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Utvecklingen av annonser i medier

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Johan Henriksson [2019-11-05]   Utvecklingen av annonser i medier
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=60579 [2024-04-24]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×