Kontrolldokument

2164 visningar
uppladdat: 2007-01-14
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
• Mottagningskontroll
Syftet med denna kontrollen är att kontrollera att produkten lever upp till de krav företaget har.
Produkterna kontrolleras slumpmässigt per modell (t.ex. vart 100: e produkt)och sker vanligtvis genom två provtagningar. Om den första visar att felen är få är allt som det ska och en andra provtagning utförs enligt rutin. Om felen dock visar sig vara flera vid första eller andra provtagningen måste flera likadana produkter kontrolleras. Om felen visar sig vara många och alvarliga på även dessa produkter måste detta omedelbart rapporteras till ansvarig. Resultaten dokumenteras (oavsett om de är positiva eller negativa) med en samanställning per modell. Rapporterna lämnas in med regelbundna mellanrum.
Olika tester utförs på modellerna, på mer känsliga färger och material ska tvättestet utföras med jämna mellanrum efter första gången.
Emottagna varor får ej inrapporteras i lager av inköparna innan mottagningskontrollen är utförd!

Produkterna kontrolleras på tre olika sätt:
1. Skärpt kontroll – förekommer vid nya leverantörer.
2. Normal kontroll – förekommer då en leverantörs 2 första leveranser godkänts av företaget.
3. Reducerad kontroll – används alltid på stapelvaror.

Felklassificering: A fel: 0,0 fel
B fel: 0,5 fel
C fel: 1,0 fel

Bedömningsskala av felaktigheter vid mottagningskontroll:
 Små och dolda fel (t.ex. varierande sömsmån och en liten fläck på dold platts) är godtagbara och anses inte vara alvarliga.
 Större och fler fel (t.ex. måttfel, fläckar, sömrynkor, dålig avsyning, lösa knappar och plaggen är skrynkliga) så att kunden blir missnöjd sänds produkten omedelbart tillbaka.
 Om felen är alvarliga (t.ex. stora materialfel, hål i sömmar, blixtlås som inte håller och felen från ovanstående grupper mm) är plagget osäljbart och sänds tillbaka.



• Kvalitetsstyrning
Det är då de olika parterna samarbetar för att uppnå bästa möjliga kvalitet. Man fastställer kvaliteten och gör sedan sitt yttersta för att uppnå den.
På ett företags webbsida står det:

 Kundtillfredsställelse – Förse våra kunder - och deras kunder - med framstående logistiklösningar av stort värde.
 Medarbetarmotivation – Bygga på kunnande och stimulering av individuell potential i multikulturella team.
 Operationell excellence – Kontinuerliga förbättringar av processer och tjänster för att infria eller överträffa förväntningarna.
 Corporate citizenship – Agera som ansvarsfull corporate citizen i alla länder.
 Aktieägarebelöning – Utveckla en uthållig affärsverksamhet som ökar värdet för aktieägare.

Företagen sattsar på hög kvalitet just för att kunderna ska bli nöjda. En nöjd kund kommer alltid tillbaka till det den vet är bäst och kvalitetsstyrningen är den fastställda kvaliteten.



• Tillverkningskontroll
Tillverkningskontroll är då man själv är medveten om sitt arbetssätt. Att utföra ett så noggrant arbete som möjligt och lösa alla tänkbara problem om kan uppstå under arbetsgången.
Tillverkningskontrollen gäller alla inblandade. Från tillvärkarna av materialet till tillvärkarna (t.ex. designerna och skräddarna) till arkiverarna. Både kunder och försäljare och alla mellanhänder och anställda är hela tiden strängt medvetna om det arbete de utför och gör sitt yttersta...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kontrolldokument

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-14]   Kontrolldokument
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=7426 [2024-05-16]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×