Tema - Mat & Hälsa

3 röster
8823 visningar
uppladdat: 2007-05-11
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Diet metoder

Inledning

Jag har valt att arbeta med olika dieter som finns, hur man äter och varför man äter som man gör i just den metoden. Jag valde att fördjupa mig i detta för att lära mig mer om vad olika metoders läran om hur man ska äta. Under uppsatsens gång kommer du lära dig om GI metoden (Glykemiskt index) och andra dieter.

GI metoden

GI handlar inte bara om viktminskning med också om att äta rätt. Det är svårt att gå ner i vikt om man äter onyttigt och rör på sig. Men det är lättare att gå ner i vikt om man äter rätt och rör på sig. Man rangordnar livsmedel efter deras effekt på din blodsocker nivå efter en måltid. GI metoden ger dig en stabil blodsocker nivå. Man äter mat som är bra för blodsockret. Ju högre ett GI är desto snabbare går nedbrytningen i magen och det sliter på ditt hjärt- och kärlsystem och du får suget efter mer mat. Om du stabiliserar ditt blodsocker så känner du inte det där suget och tröttheten man får om man inte ger blodsockret det dem behöver. Inom GI metoden är lågt GI det som ligger under 60 g kolhydrater. Mellan högt är mellan 60-90 g kolhydrater och högt GI ligger över 90 g kolhydrater. GI metoden handlar om att man äter på ett hälsosamt sätt och det handlar bara om att byta ut livsmedel så att blodsockret håller sig på en jämn nivå. Att äta livsmedel med lågt GI ökar fettförbränningen men minskar inte energiintaget. Man håller sig mätt längre utan att för den skull gå upp i vikt. Kroppen kommer i balans vilket gör att man även blir piggare och gladare. En skillnad från exempelvis lågkaloridieterna är att denna metod är mer långsiktig. Man tar bort dem kolhydraterna som är onyttiga för kroppen. Man får inte äta potatis, pasta och jasmin ris. I GI metoden finns det 3 faser, fas 1 är mest för dem som vill byta ut sin kost och gå ner i vikt, fas 2 handlar om att fortfarande förlora lite vikt men man får börja äta lite mer kolhydrater. Fas 3 är den sista fasen som kommer vara tills du tröttnat på dieten som jag hoppas att ni inte gör. Där får man äta fullkornspasta, basmatiris, sötpotatis, bulgar, quinoa m.m. Man äter mycket kött, fisk, och fågel i GI metoden så du kommer inte sakna ditt kött. Ägg är också något som du äter mycket av. Pröva metoden, du måste ha viljan men det är inte svårt. Självklart får du synda också, men bestäm en dag där du äter något. Men det är inte förens fas 3, du kommer få massor med goda och nyttiga mellanmål på dem andra faserna. Lycka till!

Atkins

Atkinsmetoden handlar om att uppnå bättre hälsa och viktkontroll genom ett kontrollerat kolhydratintag. Det handlar om näringstäta kolhydrater, varierade proteiner och nyttiga fetter. Kolhydrater som har stor påverkan på blodsockernivån skall begränsas. Atkins är indelad i fyra olika faser: Man får max äta 20 g kolhydrater per dag. Under den pågående viktnedgången ska man öka kolhydratintaget till 25 g första veckan och till 30 g andra veckan osv. tills viktnedgången upphör. Därefter tas 5 g bort igen för att behålla en lagom viktnedgång. Där finns något som heter övergångs fas det betyder att du övergår från viktnedgång till viktkontroll genom att öka kolhydraterna med 10 g/vecka. Skillnaden från många andra dieter är att Atkins är en metod och en filosofi för livet som förespråkar näringstäta oprocessade livsmedel och vitamin-/mineraltillskott. Raffinerade kolhydrater så som bröd, pasta, sötade livsmedel, grönsaker med mycket stärkelse och spannmålsprodukter skall begränsas. Atkins metod kan sammanfattas med att färska oprocessade födoämnen, nyttiga proteinkällor, regelbunden motion och kosttillskott ger dig viktkontroll, höjer energinivån, förbättrar hälsa och välmående samt motverkar sjukdomar som diabetes, hjärtsjukdomar, allergier och hormonell obalans.

Fettsnål diet

Att utesluta eller minimera fett i sin kosthållning är en metod som använts länge runt om i hela världen, inte enbart för att minska i vikt eller för att bli av med överflödigt kroppsfett. Många människor väljer att äta "rätt" fett i lagom mängd för att minska risken för sjukdomar. Kosten ska högst bestå av ca 30 energiprocent fett, dvs. 30 % av kcal får komma från fett i kosten. I genomsnitt får en person idag i sig ca 37-38 % av kcal från fett alltså alldeles för högt enligt vad som av läkare och experter är rekommenderat för att kropp och knopp ska må bra. Nyttigt fett, så kallad omega 3 eller fiskfett är att föredra och finns i förutom lax och annan fisk även i nötter, oljor, frön, kött och mejeriprodukter. Fettfördelning är också viktigt att tänka på och bör se ut så här:

<10 % mättat fett
10 % enkelomättat fett
10 % fleromättat fett

Mättat fett är en bidragande orsak till höga blodfetter och hjärt- och kärlsjukdomar. Att utesluta fett ska man dock undvika. För de flesta är 60-90 gram per dag alldeles lagom.

South beach

Denna diet utvecklades av en amerikansk hjärtspecialist från Miami, Florida. I huvudsak består dieten av kyckling, magert kött, kalkon, fisk, bra fetter och kolhydrater med lågt GI. South Beach dieten är en efterföljare till Atkins men det som skiljer dem åt är att South Beach tillåter en något högre andel kolhydrater samt att man får äta omättade fetter som finns i nötter, frön och olja. Dieten delas in i följande tre faser. 1. De två första veckorna är de mest strikta och under denna fas ska man äta tre normala måltider samt tre mellanmål per dag. Man ska äta mycket grönsaker, magra proteiner och hälsosamma fetter. Frukt, bröd, potatis, ris, pasta, godis och kakor ska uteslutas. Vatten, te och kaffe är tillåtet. Detta ska kombineras med en promenad varje dag. Beroende på startvikten brukar man gå ner ca 4-6 kg under denna första fas. 2. Under denna fas får man gradvis börja äta utvalda långsamma kolhydrater igen, men meningen är att man fortfarande ska minska i vikt. Gör man inte det äter man fel eller för mycket kolhydrater. Nu går viktminskningen långsammare och denna fas ska man hålla tills man når sin idealvikt. Under denna fas ska man börja dagen med en frukt följt av någon fullkornsprodukt. En promenad om dagen ska man fortsätta med. 3. Meningen är att du nu har nått din idealvikt som ska bibehållas resten av livet. Man ska kunna äta de kolhydrater man vill men inte hela tiden. Skulle det vara så att du ökar i vikt kan du återgå till fas ett under en period för att sedan återgå till denna fas.

Montignac

Montignac-metoden tillåter mer kolhydrater än Atkins och kan beskrivas med två faser. 1. Tre ordentliga mål mat om dagen som vardera har ett GI<35. Detta ska man sedan hålla tills man har nått sin idealvikt. 2. Bibehålla vikten genom att låta varje måltid ha ett GI<50. Det är tillåtet att kompensera mat som har för högt GI genom att under samma måltid äta annan mat med lågt GI. Denna metod handlar inte om att räkna kalorier utan förespråkar att man regelbundet ska äta tre mål mat om dagen och inte småäta däremellan. Man ska äta kolhydrater med lågt GI för att på så vis minska socker suget och få längre mättnadskänsla. Kroppen tar då inte upp fett lika lätt och löper mindre risk för typ 2 diabetes. Man ska undvika vitt mjöl, vitt ris, potatis och socker. En och samma måltid ska inte bestå av både fett och kolhydrater. Äter man kolhydrater ska man vänta 3 timmar tills man äter fett och omvänt ska man vänta 4 timmar. Man ska tänka på att äta mycket fibrer och dricka ca 1,5-2 liter vatten/dag. Montignac ogillar artificiella sötningsmedel och tycker man ska undvika koffein. Färsk eller torkad frukt bör ätas på fastande mage. Ett par glas rödvin och en bit >70% choklad accepteras i fas 2. Man ska bara äta nyttigt fett som t ex fisk, solrosolja och olivolja och försöka undvika smör, grädde och fet mjölk. Denna kosthållning ska kombineras med motion för bästa resultat!

Egna tankar

Jag själv har inte provat på alla dieter, jag har aldrig lyckats ha viljan förens nu att prova på GI metoden och jag har tyckt att den metoden har varit bra. Visst har man saknat pastan, och potatis men någon gång kan man ta lite grann på sin tallrik och njuta med glädje. Jag har ju inte provat alla så jag kan inte döma någon metod. GI metoden är en fantastisk diet, man känner sig piggare och blodsockret håller sig på en jämn nivå. Jag tycker att det är bra att det finns metoder som dem här. Man lär sig mycket om nyttiga fetter, kolhydrater m.m. Diet metoder ger jag mycket poäng för. Utan dem skulle vi inte vetat vad nyttig mat är.

Sammanfattning och avslutning

Mitt arbete har handlat om olika diet m...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Tema - Mat & Hälsa

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-05-11]   Tema - Mat & Hälsa
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=8136 [2022-08-10]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×