Rättigheter som konsument

2 röster
12342 visningar
uppladdat: 2008-02-26
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
RÄTTIGHETER:
Det finns lagar som du kan ta hjälp av om du ångrar ett köp, råkar köpa trasiga saker eller tycker att du har blivit lurad i affären. Konsumentköplagen, distans- och hemförsäljningslagen och marknadsföringslagen är några av dem.

Bytesrätt:


En del affärer, de som inte kan erbjuda dig öppet köp brukar oftast ha bytesrätt. Bytesrätt betyder att du kan byta ut varan som du köpt mot något annat i affären. Ibland kan man få ett tillgodokvitto om man ångrar köpet. Med tillgodokvittot så behöver du inte byta varan mot någon annan på en gång utan man får ett kvitto där det står hur mycket pengar som man kan handla för på just den affären, dessa gäller ofta i ett år eller så. Det är nästan som ett presentkort. Innan du betalar så ska du fråga när du senast måste lämna tillbaka varan, därför ska man alltid spara kvittot.


Borgen:

Det innebär att man ger ett löfte om att betala en skuld för någon annan om personen som lånar inte betalar. Borgensförbindelser gäller oftast lån, men ibland också telefonabonnemang och leveransavtal på t.ex. el och gas.


Öppet köp:

Om man handlar på öppet köp så betyder det att man får pengarna tillbaka om man behöver lämna tillbaka varan i fråga. Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppetköp när du handlar i butiker. Men det finns ändå i många affärer och varuhus som tillämpar öppetköp. Det betyder att det inte är självklart att man får pengarna tillbaka.



Telefon och Internet:
När man köper saker via Internet, telefon eller dörrförsäljning, så har man alltid 14 dagar på sig att avbeställa varan.

Affär:
När man köper saker i affär så finns det oftast öppet köp eller bytesrätt på varan. Det betyder att du antingen kan få dina pengar tillbaka eller byta ut varan mot något annat i affären. Man har olika lång tid på sig att lämna tillbaka varan som man köpt, det kan var 7 dagar, 14 eller 30 dagar.



Sammanfattning:

När man köper över Internet och telefon så har man alltid 14 dagar att lämna tillbaka varan. I affär så har man mellan 7 och 30 dagar på sig.

Internet: Men när man köper via saker via Internet så vet man aldrig hur varan är, hur den fungerar eller om det är rätt för just dig. Man kan få fel uppfattning om hur den ser ut eller dess storlek om man köper via Internet. Det som är bra med att beställa på Internet är att man får större valmöjligheter, man måste inte heller gå utanför huset, utan få den att bli hemskickad.
Affär: Om man köper i affär så vet man oftast om varan är just den man vill ha, men det som kan var dåligt kan vara att man inte alltid kan få pengarna tillbaka utan måste byta det mot något annat i den affären.
Telefon: När man köper saker via telefon så är det oftast telefon abonnemang eller något liknande. Även vid telefonförsäljning så kan man ångra sig inom loppet av 14 dagar.


Lagarna och varför de finns:
Lagarna är till för oss konsumenter så att vi ska kunna lämna tillbaka varorna ifall att det är något fel på dem, om man t ex har köpt någon ny mobil. Sen så märker man att det var något fel på mobilen, som fanns där redan när man fick den. Det kan vara allt från en repa i glaset till att den stänger av sig själv helt plötsligt. Utan lagarna som vi konsument har så skulle vi inte få en ny mobil av försäljaren eller kräva att repan blev lagad, utan man får leva med den skada som finns på mobilen eller köpa en ny.



Konsumenträtt:

Om man köper en tv via Internet, och sen bestämmer sig för att man inte vill ha tv: n när den kommer fram. Så har man 14 dagars ångerrätt, men när man skickar tillbaka varan(som den här gången är en tv), så måste man själv betala för frakten tillbaka till försäljaren som kan bli ungefär 200 kronor när man köper en tv.

Köplagen:

Om jag däremot köper tv: n av en privatperson på t ex blocket så har man inte samma rättigheter. När du har köpt en vara av en privatperson kan du inte ångra dig efter det att ni har gjort upp affären om ni inte har skrivit in i avtalet att du har ångerrätt.


Reklamera:
Ibland när man köpt något så kan det vara något fel på varan, om felet fanns där när du köpte de, så kan du reklamera den. Det betyder att man går till affären och berättar vad som är som är fel och be att det blir fixat. Butiken kan då antingen reparera det som var fel, ge tillbaka pengarna eller byta ut den mot en annan. Det som de oftast gör är att reparera varan, denna reparation ska inte kosta dig något. Att laga felet ska inte ta så lång tid att den person som köpt den inte har någon användning för den.
Man kan reklamera en varan i 3 års tid efter man köpt den. Den garantin gäller även om det som man köpt har en garanti som gäller kortare än 3 år. Men när m...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Rättigheter som konsument

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-02-26]   Rättigheter som konsument
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=9320 [2024-04-25]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×