Massmedia bygger upp idealet
6366 visningar
uppladdat: 2008-03-04
uppladdat: 2008-03-04
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
Den bilden av människan vi dagligen ser i media är hela tiden densamma. Reklamfilmer, modetidningar och tv- serier, all massmedia påminner ständigt kvinnor och män om hur de bör se ut. Detta leder hos vissa människor till missnöje med den egna kroppen.
Så varför tar människan åt sig så mycket av det massmedia visar? Jo, signalerna som media skickar ut visar att så här skall man se ut för att bli attraktiv och framgångsrik. Bilderna föreställer ofta vältränade, slanka och sexuellt utmanande kroppar. Kändisar, filmstjärnor, popstjärnor och modeller, det är så man skall se ut om man vill lyckas. Genomsnittsvikten av kvinnors vikt har ökat de senaste åren, medan medias bild av idealet blir allt smalare. Detta leder till att allt fler kvinnor blir onöjda med sina kroppar, och de får dåligt självförtroende. Det man inte riktigt kanske tror är att det även finns en tydlig bild på hur mannen skall se ut. Män tar åt sig mer än vad man tror. Mansidealet börjar redan i uppväxtåren, idéerna sprids redan på dagis där man kan höra: ”Du är en stor pojke nu, och stora pojkar gråter inte.” Bara den meningen får barnet att tänka till. Här kan man även spekulera i någonting som den senare tiden har blivit vanligare inom ungdomskulturen. Om en man inte är manlig nog är han inte längre en man, utan bög. Med detta menar man att en man som är mer åt det feminina hållet skulle ha en annan sexuell läggning. Män skall vara starka, muskulösa och skydda sina kvinnor. De ska leva efter en speciell livsstil.
Jag oroar mig för de barn som växer upp i denna tid. Kroppsidealet blir allt mer synligt i media. Barn börjar allt tidigare att bry sig om sitt utseende, det har jag själv noterat när jag ser barn som allt tidigare börjar sminka sig och liknande. Om man bara ser på barbiedockorna kan man tydligt notera att det redan finns en klar syn på hur man skall se ut. Barnen börjar tidigt i uppväxtåren oroa sig för saker som vikt och utseende. Om man då tar upp barbiedockan som ett exempel, det är inte realistiskt att se ut så, men det tror barnen. Att barnen tidigare börjar bry sig om sitt utseende leder i sin tur till att barnen tvingas växa upp snabbare. De får helt enkelt inte tid att njuta av sin tid som barn. Det hela med dagens ideal enligt mina åsikter är att man skall skilja kvinnor och män så mycket åt som möjligt. Kvinnor skall vara kvinnliga och ha kvinnliga former, medan män skall vara manliga och muskulösa. Idealet börjar redan när barnen är nyfödda, föräldrarna pratar annorlunda med sina barn beroende på om det är en pojke eller flicka. Bara att man till ett flickspädbarn talar med en mjukare röst och kanske säger saker som ”Lilla söta flicka” etc. När man däremot tilltalar en pojke använder föräldrarna ofta en mer barsk röst och säger saker som ”Stora, starka pojken, vilka rejäla lår du har”. Redan där börjar man skilja på pojkar och flickor. Sedan har jag tänkt en annan tanke; flickor leker med dockor medan pojkar leker med bilar. Egentligen skulle det kunna vara tvärtom, man skall inte överdriva det hela. Men allt vi säger till barnen redan när de är små kan påverka hur de ser på livet. Dock är det främst medias bild av människan som jag är mest irriterad på. Det är sällan man ser en kraftigare kvinna eller man i en reklam för till exempel kläder. Det får vissa kraftigare ungdomar att tro att det är fel att se ut så, eftersom ingen i de populära tv serierna är tjocka.
En till sak som jag har tänkt på är hur mycket mer sexuellt utmanande modet blir. Många ungdomar strävar efter att alltid ha det senaste modet och det är ofta väldigt lättklätt. Om man bara tar musikvideor som ett exempel. Det är ofta lättklädda tjejer som dansar utmanande och männen som äger tjejerna och bara ser på dem. Flickmodet har också blivit mer utmanande. Att dammodet ibland är lite mer feminint för att visa en kvinnas former ibland kan jag förstå, men att små flickor skall ta på sig sexuellt utmanande kläder tycker jag är oacceptabelt. Eftersom det är de kläderna som säljs köper barnen självklart dem, de vill se äldre ut och klär sig som vuxna. Om jag ser tillbaka på min barndom är jag glad att jag lekte och var ett barn så länge jag kunde. Man vill inte se tillbaka på sin barndom och tänka att man missade så mycket. Detta ideal som alla strävar efter tycker jag är rentav löjligt. Man skall inte försöka vara någon man inte är. Jag tycker det är hemskt att unga flickor nuförtiden är så måna om sitt utseende. Jag tycker man skall försöka vara nöjd med sig själv och vara sig själv trots att medias bilder kan vara förvirrande. Media skulle lika gärna egentligen kunna skriva ”var smal och snygg, så blir du uppskattad och framgångsrik!”. De signalerar ändå ut det budskapet med alla sina bilder. Det är klart att en vacker människa blir uppskattad, men det är ändå insidan som räknas och jag önskar att fler, speciellt unga kvinnor skulle förstå att alla är ...
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
-
Inactive member
Källhänvisning
Inactive member [2008-03-04] Massmedia bygger upp idealetMimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=9389 [2024-04-24]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera