Filmkunskap

6918 visningar
uppladdat: 2001-12-14
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Amelie från Montmartre startar i ett otroligt tempo med en berättare som snabbt berättar hur värden såg ut när Amelie blev till, med många smålustiga kommentarer och nog sitter man och ler hela inledningen. Vi får en snabb beskrivning av Amelies uppväxt om hur denna söta flicka inte får gå i skola på grund av hennes dåliga hjärta, det är dålig stämning i familjen och det beskrivs på ett mycket förtjusande sätt med scenen hur Amelies enda vän, en guldfisk, försöker ta livet av sig. Amelie växer upp och blir en trevlig flicka, hon jobbar på ett fik och har flyttat in i en egen lägenhet, hon trivs med sitt liv men det är något ensamt. Tills den dagen hon hittar en leksakslåda från 50-talet gömd i sin lägenhet. Amelie beslutar att finna ägaren och ge tillbaka lådan om denne man blir glad ska hon fortsätta göra goda gärningar.

Amelie börjar så efter det lyckade försöket att göra en annan person glad, göra goda gärningar för hennes grannar och människor i hennes närhet. Amelie gör små planer och hon genomför sina goda gärningar, hon ser alltid mycket lycklig ut och har ett ganska finurligt leende som gör henne busig. Filmen är mycket vacker med starka färger och hela stan är som ett stort leksakshus, mycket oranges och gult, alla människor och alla rum och hus är klädda i harmoniska färger det är en mycket pittoresk stad och jag har svårt att se att den utspelas i nutid, flickorna kunde vara tagna ur en film från 60-talet, med långa kjolar, koftor och långa kappor. Hela stan är en idyll och skiner av välbehag, människorna pratar och skrattar med varandra och jag blev faktiskt något konfunderad när jag insåg att det var nu tid, när nyheten om att prinsessan Diana hade omkommigt. Det uppkommer en mycket stark kontrast från den söta lilla staden när Amelie går in i en porraffär, jag tyckte det var ett ganska häftigt hopp bort från idyllen, men ändå kändes det äkta och en viss känsla av välbehag fanns även i porraffären, jag tänker då på den trevliga expediten och det var heller ingen pinsam stämning.

Filmen är mycket fint gjord och man skulle lätt kunna luta sig tillbaka i stolen oh bara glida med i handlingen, men om man som jag måste skriva en sån här uppsatts kan jag inte sluta försöka lista ut en vettig frågeställning, och man kan gå djupt ner i filmen, men det jag först och mest tänkte på var hur Amelie genom sina goda gärningar också blev en lyckligare människa, så finns det helt osjälviska gärningar? Jag skulle vilja säga ja, men jag har länge tänkt på vad det skulle vara, de människor som hjälper andra eller djur eller skänker pengar alla dessa människor känner ett tillfredställs lugn inom sig. Det finns alltså inga osjälviska gärningar, men va gör de? De som bara gör en godgärning och på det sättet förbättrar värden ska få den goda självkänslan helt utan kritik.

I Amelie från Montmartre är det mycket svårt att se om det är ödet, slumpen eller kreativiteten som för Amelie ihop med drömmaren Nino. Först var jag övertygad om att allt var Amelies förtjänst men sannolikheten att man ska kunna fånga en killes uppmärksamhet på det sättet är

något märkligt och var det då ödet som gjort att de träffades och fattade tycke om varann? Eller var det slumpen? Denna fråga kan man alltid ställa sig även i värkliga livet, men just den här filmen tycker jag tyder på att man måste ta tag i sitt liv om man vill att det ska hända något.

Filmen är trevlig och lätt men också ganska seg mot slutet, det händer inte mycket och man kan tycka att berättelsen stannar upp, det är samma tempo, några små kvicka lustigheter kommer då och då men historien har stannat upp i ett oförändligt tempo och en halvtimme kortar...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Filmkunskap

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2001-12-14]   Filmkunskap
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=945 [2024-03-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×