Balett vs modern dans - ett språk utan ord

15 röster
18825 visningar
uppladdat: 2008-04-24
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
1. Inledning
Jag har alltid tyckt om dans i alla dess former. När jag var barn var det framför allt balett som gällde. Som liten brukade jag titta på balettföreställningar på tv och blev gång på gång fascinerad över de graciösa dansarna och deras smidiga och fina rörelser. Nuförtiden gillar jag mest modern dans, och återigen blir förtjust i häftiga rörelser och olika sätt att visa sina känslor på. Man kan säga mycket mer med rörelse än med ord, och jag tycker att dans är ett fantastiskt sätt att uttrycka sig med, precis som musik. Det är anledningen till att jag valde att skriva ett arbete om balett och modern dans.

1.1 Frågeställningar
Jag vill titta lite närmare på uppkomsten av balett och modern dans, vilka stilar det finns i varje genre, samt olika tekniker och metoder. Här är frågeställningar som jag ska ta upp i mitt arbete:
Vad är balett och vad är modern dans?

Hur uppkom balett/modern dans?

Vad finns det för stilar inom balett/modern dans?

Vilka tekniker och metoder använder man i balett/modern dans?


1.2 Metod
För att ta reda på fakta kommer jag för det mesta att använda Internet och böckerna från biblioteket. Jag har lånat några bra böcker som kan hjälpa mig att leta reda på information som jag vill ha med i mitt arbete och som kommer att ge svar på mina frågeställningar. Jag hade också tänkt intervjua en av danslärarna här på skolan men vet inte om jag kommer att få möjlighet att göra det.

2. Redovisning
Här har jag samlat ihop all fakta och information som jag har fått tag i och först ska jag försöka definiera balett och modern dans.

2.1 Vad är balett och vad är modern dans?
”Balett betyder dans, ett särskilt slag av dans, inte dans för nöjes skull, som vid folkdans eller discodans, utan balett är teaterdans. Dess noggrant sammanställda steg berättar en historia, tolkar en stämning eller beskriver en känsla. Det sker i hjälp av musik, dekor och dräkter. Den kräver också åskådare.” ”Balett (av italienska balletto, diminutiv av ballo, alltså ’liten dans’) är en dansform uppbyggd på formaliserade positioner och rörelser som är mycket krävande i fråga om styrka och vighet.” ”Klassisk balett är grunden till nästan alla konstnärliga dansformer.”

”Modern dans eller fridans är en samlingsbeteckning på en rad dansstilar som under 1900-talet legat i fokus för den sceniska konstnärliga dansens utveckling.” ”Modern dans är förknippad med golvkontakt, "tyngd" i dansrörelserna, och med experiment med kropp, rum och musik.”

2.2 Hur uppkom balett/modern dans?
Baletten börjar i Italien för ca femhundra år sedan. Då var det ett slags hovdans som den italienska adeln brukade underhålla framstående gäster med. Förutom dansen framförde de också dikter, musik och mim.

Till stor del var den balett som dansades fram till 1600-talet relativt improviserad, men i mitten av seklet började man skapa ordning i dansandet. 1661 instiftades den franska Dansakademien och man fastställde bl.a. fem elementära positioner (kroppens och fötternas ställning) som än idag ligger till grund för all balettundervisning, se bilaga.
Baletten har genomgått en enorm förändring och utveckling. Precis som språk förändras hela tiden så förändrades också baletten. Den har sina rötter i den folkliga dansen men har också tagit intryck av andra dansformer. Rörelserna följde moderiktningarna och förändrades med tiden, men de grundläggande positionerna är oförändrade än idag.

”En epokgörande nyhet ägde rum på 1830-talet, då tåspetsdansen introducerades. Till en början användes tåspetsdansen för att karaktärisera flickor som föreställde överjordiska varelser som älvor och feer.” ”Tåspetstekniken gjorde att dansöserna såg ut att dansa utan att nudda golvet. Dansöserna kläddes enbart i vitt, med halvt genomskinliga kjolar av tyll, s.k. tutuer. Dessa ”vita scener” blev omåttligt populära och stående inslag i många baletter.”

Den moderna dansen eller s.k. fridans uppstod i slutet av 1800-talet i protest mot baletten, som har fasta regler och rörelsemönster. Kvinnorna, som inte fick uppträda tidigare började göra uppror, tills de också fick rätt att dansa och så småningom blev det kvinnor som fick stå i rampljuset.

En av de första moderna dansarna var Isadora Duncan (se bilaga). Hon föddes i San Fransisco 1877. Hon tog balettlektioner som liten, men efter en kort tid kände hon att baletten inte passar henne och slutade träna. Isadora strävade inte efter en brilliant teknik, för henne var dans en konstform, ett sätt att uttrycka sig. ”Hon beaktade kroppen som ett instrument för att uttrycka känslor.” Det var anledningen till att hon utvecklade en ny dansgenre. Duncan införde en dansrevolution. Hon gick inte efter reglerna vad som gällde balettskor, korsetter, kjolar osv. Istället dansade hon barfota. Hennes dans bestod av naturliga rörelser, och innehöll massor av hopp, fall och springande. Ofta brukade Duncan improvisera på scenen.

Isadora Duncans idéer gav stor inspiration till många dansare och koreografer, bl.a. Martha Graham, som också var från USA. Hon utvecklade ett nytt danssystem på 1930- och 1940-talen, som var grundade på Duncans idéer. Hennes teknik var en rak motsats till den klassiska balettens teknik. Kantiga, vridna rörelser, fall, rörelser på golvet – ungefär så såg det ut. ”Dans är själens dolda sång”, sade hon en gång. Hon väckte intresse för fridans i hela världen genom att bilda ett danskompani och starta en skola. De flesta av stora fridans-koreograferna har influerats av hennes system.

Här kommer ett av hennes citat: ”Allt som betyder något är det här ögonblicket i rörelsen. Gör ögonblicket viktigt, avgörande, och värt att leva. Låt det inte glida iväg omärkbart och oanvänt.”

2.3 Vad finns det för stilar inom balett/modern dans?
”Det finns många olika slag av baletter, lyriska, abstrakta, dramatiska, symfoniska, och gränserna mellan dem är ofta svävande.” Det finns dock två typer av balett: den med handling och den utan handling. Lyriska och abstrakta baletter tillhör till de utan handling, medan dramatiska och symfoniska tillhör till de med handling.

Det finns också neoklassiska och moderna baletter, där grunden är den traditionella klassiska tekniken, men som är mer omfattande än den klassiska balettens struktur tillåter. Man dansar ofta i snabbare tempon och har mer tekniska utmaningar. De här stilarna lutar sig mer åt modern dans, och fast tjejerna fortfarande har tåspetsskorna på, håller man inte fast vid strikta rörelser lika mycket.

Det finns också många olika stilar i modern dans, man kan nästan säga att nuförtiden finns det lika många stilar som koreografer. Fridans kan även blandas med andra stilar, influenser från cirkus, jazz eller annat.



2.4 Vilka tekniker och metoder använder man i balett/modern dans?
”Att dansa balett innebär hård fysisk träning - träning, träning och åter träning. Få sporter är så fysiskt krävande som balett.”

Det finns sammanlagt sju olika tekniker eller träningsstilar inom klassisk balett. De mest kända är Vaganova, Cecchetti och Balanchine metoder. Vaganova metod har fått sitt namn efter Agrippina Vaganova, känd rysk balettdansös och lärare. Hon utvecklade teknik som bygger på flexibilitet och uthållighet för balett. Hon fokuserade mest på en dansares skicklighet i pas de deux (när man dansar duett med en partner).

Cecchetti metod, nämnd efter Enrico Cecchetti, är en form av balettundervisning som är mycket hård. Den inkluderar också anatomi och sträng träningsregim. Han lärde sina elever att dansa självständigt, istället för att imitera lärarens rörelser.

Balanchine metod kräver till skillnad från andra tekniker mycket hög fart, djupa plie (böjning av knäna), okonventionella armpositioner, med betoning på strikta linjer. Hans system användes mycket i USA. Här kommer ett av hans citat: ”Någon sa en gång att dansare jobbar lika hårt som poliser: alltid uppmärksamma, alltid spända. Men, förstår du, poliser behöver inte se vackra ut samtidigt.”

En sorts teknik som man använder i modern dans heter ”releaseteknik”. Det är egentligen en form av modern dans som går ut på att släppa spänningar i kroppen. Men man kan dock inte jämföra det med avslappning. Man använder kroppens tyngd för att hitta balans och rörlighet, utan att motarbeta den. Man binder samman alla rörelser istället för att skilja dem åt. Andningen och rörelser som man utför på golvet spelar också stor roll.

En annan teknik heter Laban teknik, som fick sitt namn efter Rudolf Laban (1879-1958), ungersk dansare, dansteoretiker och koreograf. I London finns det en skola uppkallad efter honom. I sin dansteori och teknik använde han naturliga rörelser, som vi använder oss av varje dag. Han trodde på att ”vanliga” människor också kunde dansa. ”Laban ville förstå människans beteende genom att studera rörelsen som konstform. Labans teori bygger på att rörelsen är uppdelad i två kategorier: utåtgående och inkommande från en medelpunkt. Dynamik och rytm är viktiga ord i hans teori.” Han har även uppfunnit ett sätt att skriva ner dans, man kan säga att det är en sorts noter för dans, som kallas Laban notation, som är mest känd och används i hela världen.



3. Slutdiskussion
Här ska jag presentera några tankar och funderingar kring det jag har skrivit och vad jag har kommit fram till. Balett är alltså en form av konstnärlig dans, som uppkom redan på 1600-talet. Baletten förändrades mycket under tidens gång och fortsätter genomgå ständig utveckling. Man behöver vara vig och stark för att kunna dansa balett, och det är många som gör det, men det är däremot inte många som når riktiga framgångar. Man måste ha uthållighet, vara tuff och stark, för att den här konstformen är mycket krävande helt fysiskt.

Jag tycker att i dagens samhälle ger man för lite plats åt baletten, nu tittar vi hellre på MTV-dans och liknande, speciellt ungdomar. Det borde finnas fler som går och tittar på balettföreställningar för att denna form av konst har funnits i flera hundra år och vi får inte glömma den.

Den moderna dansen uppstod som protest mot baletten på 1800-talet och har inte så bestämda rörelsemönster som balett, fast den traditionella klassiska tekniken ändå ligger i grunden för modern dans som för många fler dansformer. Personligen anser jag att man har fler möjligheter att visa sina känslor genom kroppsrörelser i modern dans än i balett. Självklart tycker jag att balett är en fantastisk konstform, men i fridans har man ett större rörelseurval, man har tillgång till improvisation och använder massor av naturliga och enkla rörelser, som att hoppa, falla och springa. Det är det som gör modern dans så jordnära och känslofyllt.

Dessutom tycker jag att just improvisationen är en viktig faktor i den moderna dansen, man är fri att använda sin fantasi i stunden man dansar och det finns stort utrymme för spontana idéer. En annan sak med improvisation som är så häftig är att man aldrig kan upprepa den exakt två gånger.

Jag avslutar med ett citat av Martha Graham, som hade oerhört stort inflytande på den moderna dansens utveckling: ”Allt som betyder något är det här ögonblicket i rörelsen. Gör ögonblicket viktigt, avgörande, och värt att leva. Låt det inte glida iväg omärkbart och oanvänt.”


4. Sammanfattning
Dans har alltid varit viktig för mänskligheten ända sedan stenåldern. Det här arbetet går lite djupare in på två stora genrer inom dans: balett och modern dans. Det beskriver uppkomsten, olika tekniker och metoder samt stilarna inom dessa genrer. Man kan följa de här två konstformerna från allra första början fram till våra dagar.

Det finns också några bilder med i bilagan som kan vara intressanta och som ger en uppfattning om balettens positioner mm.



http://www.dansverkstan.se/index.asp?page=30, 2008-04-02
http://www.dvm.nu/hierarchy/periodical/dmt/1958/01/?show=data/periodical/dmt/1958/1/periodical-dmt1958_...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Balett vs modern dans - ett språk utan ord

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-04-24]   Balett vs modern dans - ett språk utan ord
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=9700 [2024-04-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×