Dagens kroppsideal

8 röster
76210 visningar
uppladdat: 2008-05-11
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
1. Inledning
Vad är ett ideal, och varför ser idealen ut som dom gör? Denna uppsats kommer att behandla områden kring dagens kvinnoideal och hur media och reklam påverkar dessa, även om det kan finnas andra faktorer som påverkar idealen.
Jag valde att skriva och forska inom detta ämne för att jag är intresserad över hur ungdomar ser på idealen och om de påverkas utav de. Jag känner själv att jag påverkas utav dagens ideal och tycker därför att det är ett viktigt och intressant ämne att ta upp eftersom det påverkar fler människor än vad vi egentligen kanske är medvetna om. Konsekvenserna av detta kan även vara skadliga och ibland till och med dödliga, därför tycker jag att något måste göras för att förhindra att detta onormala kroppsideal fortsätter att sprida sig till fler unga flickor.  

2. Frågeställning & Syfte
Syftet med detta arbete var att få reda på hur idealen ser ut i samhället idag och hur ungdomar påverkas utav det. Även om massmedia och reklam har någon påverkan på ungdomars sett att se på idealen och vilka andra faktorer som också kan påverka.
Hur ser idealen ut idag?
Vad är det som påverkar ungdomarnas syn på dagens ideal?
Vad ger dessa ideal för konsekvenser? 

3. Metod & källor
Jag har främst använt mig utav källor från Internet, men jag har även gjort en undersökning där elever på högbergsskolan har besvarat en enkät med frågor angående ideal. Jag kommer att använda faktan jag hittar i mina källor i min uppsats men nämner självklart alltid varifrån faktan kommer ifrån. Enkäten har jag sammanställt i tabeller och dragit slutsater utifrån de svar jag fått.

4. Teori
Ge dagens unga sunda kroppsideal
Göteborgs-Posten 2003-12-27
Peterson Andrea
Sida: 2


Reklam bidrar till att allt fler ungdomar i dagens samhälle drabbas av anorexi eller bulimi. Reklamen framställer främst kvinnor men även män felaktigt. De ger barn och ungdomar ideal om hur en kropp "bör" se ut.

Även filmer, Barbie-dockor och mycket annat bidrar till detta.
De som insjuknar i bulimi eller anorexi lider ofta av dramatiska
viktminskningar. De får komplex, de tycker de är för tjocka, när de istället
bara krymper ner till närapå bara benen. De drabbade stöter ofta bort sin familj
och sina vänner, isolerar sig själva från omvärlden.
Krafterna minskar då många spyr upp maten och med den många viktiga
näringsämnen. Menstruationen uteblir, de blir trötta, syra-bas-balansen rubbas,
kaliumnivån sjunker, musklerna blir svagare och även hjärtat kan försämras av
sjukdomen.
Anorexi och bulimi har blivit en folksjukdom i västvärlden. Sjukdomarna bör tas
på allvar, tio procent av de drabbade avlider!
När folk verkligen förstår att anorexi och bulimi är folksjukdomar är det dags
att göra en förändring. Inte minst i reklamvärlden! All sexistisk reklam måste
bort, den som bara visar pinnsmala modeller.
Man behöver visa framgångsrika kvinnor och män, som ser normala ut, människor
som kommit dit de är idag tack vare att de kan det de gör istället för att de
ser bra ut! Ge dagens barn och ungdomar lite ideal som är värda att ta efter!
Personen som skriver denna artikel tycker att idealen som gör att ungdomar får ätstörningar och anorexi beror på den bild reklamen sänder ut på kvinnor och män. Reklamen framställer kvinnor och män felaktiga, de kroppar reklambilderna visar är manipulerade och inte äkta. Detta får ungdomar att må dåligt över deras egna kroppar och gör allt för att försöka få den ”perfekta reklamkroppen” vilket leder till sjukdomar som Anorexi och Bulimi. Hon tror att idealen kan förändras om man slutar ge en felaktig bild på kvinnor och istället visar bilder på framgångsrika personer som har kommit någonvart på grund utav vad dom är och inte hur dom ser ut. I min uppsats ska jag undersöka om den teori skribenten har stämmer.

5. Empiri
Ideal är en idé om hur det perfekta tillståndet kan se ut.(Wikepedia) Att ha funderingar på hur man ser ut är mycket vanligt bland ungdomar. När man är ung är man fortfarande osäker på vem man är och hur man ska vara för att passa in. När man via reklam och Tv ständigt blir påmind om hur en ”normal” människa kan se ut är det lätt att man får negativa tankar om sin egen kropp. I TV program, musikvideor och reklambilder får man ofta se en vacker, smal och självsäker kvinna som många tjejer jämför sig själva med, vilket gör att man ofta hittar fel på sig själv.
En av dagens nya ideal och trend är Size zero modellen. Size zero innebär storlek 32 eller XXS, det är ett midjemått på 58 centimeter, bystmåttet är 80 centimeter och höftmåttet 86 centimeter, vilket motsvarar ungefär en åttaårings kropp.
Idealet Size Zero har uppkommit genom våra kändisar och modeller, och har funnits under en lång tid men har inte först under förra året börjat uppmärksammats ordentligt. Många läkare har varnat för detta ideal som kan leda till hjärtproblem.

Förra året, den 2 augusti 2006 dog modellen Luisel Ramos på en modevisning i Montevideo, Uruguay på grund utav hjärtfel relaterat till extrem bantning och anorexi neuros. Hon var 22 år, 1.75 cm lång och vägde 44 kilo. Veckorna innan hennes död hade Luisel endast ätit salladsblad och druckit Cola Light för att gå ner i vikt. Efter hennes död fick man reda på att en modell agentur hade tidigare sagt till henne att hon kunde ”göra det stort” om hon gick ner en ”betydelsefull” massa vikt. Hennes BMI låg omkring 14.5 och enligt World Health Organisation klassas ett BMI under 18.5 som undernäring och ett BMI under 16 som svält.
Ungefär ett halvår senare dog även modellen Eliana Ramos, Luisel Ramos yngre syster utav hjärtattack även den misstänks vara relaterad till undernäring.

Många kvinnor idag känner ett krav på sig själva att de måste efterlikna fotomodellerna som reklamen använder sig av i sina kampanjer. Och idealen letar sig bara längre och längre ner i åldrarna. Många är inte mer än 7-8 år när det för första gången får för sig att de inte duger som de är. I leksaksaffärerna säljs barbiedockor, som är avsedda för flickor från 3-7 år. Dockorna är långa och smala och deras ögon är sminkade. På tv sänds program som Top Model, Big Brother och Desperate Housewives och i reklamavbrotten får vi se avklädda tjejer som gör reklam för underkläder, parfymer, smink, etc. Att detta påverkar ungdomar har Marika Tiggemann klarställt i en undersökning gjord för amerikanska Health Day där cirka 1500 ungdomar mellan 14 och 17 år deltog. I undersökningen framstod att de som tittade på såpor för att plocka upp trender påverkades mer av kroppsidealen än de som kollade bara för underhållningen.
För att uppnå dessa mål som modellerna och samhället har skapat tvingas vi att banta och träna vilket tillslut kan leda till ätstörningar, anorexi och att många unga tjejer skadar sig själva. Enligt Sjukvårdsrådgivningen finns det idag 100 000 personer mellan 13-30 år med ätstörningar, bara i Sverige.
För att må bra behöver kroppen regelbunden motion, det minskar risken för sjukdomar och skapar bättre hälsa. För att hälsan ska bli bra behöver man inte träna hårt, det räcker med att ta en promenad på 30 minuter ungefär fem dagar i veckan. Men att träna tillsammans med onyttig kost är inte hälsosamt. Varje dag behöver kroppen en viss mängd protein, kolhydrater och fett. Maten fungerar som bränsle åt kroppen och behövs för att man ska klara av de vardagliga sysslorna. Om man är aktiv och tränar behöver man ett större energibehov än vanligt, vissa forskare säger att en idrottare behöver 1.0-1.7 gram protein per kilo kroppsvikt och dag. För att klara av dagen och inte behöva använda kroppens reservlager måste man äta den mängd näringsämnen som är rekommenderat per dag. Om kroppen inte får i sig det tvingas den att använda sina reserver vilket leder till att man går ner i vikt.


Idealen har inte alltid sett ut som dom gör idag. Vi har i alla tider haft olika ideal att se upp till. Den första riktiga modellen och ideal skaparen kom under 1960-talet, Twiggy Lawson. När hon var 16 år upptäcktes hon och vägde då bara 41 kilo. Twiggy betyder Pinnig och det var på grund av hennes pinnsmala kropp hon fick sitt smeknamn. När Twiggy kom in i modevärlden skapade hon ett nytt kroppsmode och en stor bantningshysteri runt om i världen. Det ideal Twiggy skapade under 60-talet lever till stor del fortfarande kvar idag.

5.1 Enkät


Enkäten delades ut till 32 stycken gymnasie elever, 29 stycken utav dom 32 tyckte att dom påverkades utav dagens ideal. De flesta tyckte att de påverkades genom TV därefter kom reklam sedan tidningar och kompisar. En elev svarar att den påverkas av ”Media i allmänhet”. I undersökningen framgår det tydligt att man påverkas mest utav det som sänds på TV och all den reklam som finns överallt, bland annat i tidningar och internet.
De flesta av dessa 29 svarade att de påverkades som mest inom kläder/mode, utseende och kropp. 18 stycken utav dessa 29 personer var det utseendet som påverkade dem mest strax därefter kom kroppen med 17 stycken, sedan kläder och sist smink och personlighet.



25 stycken svarade ja på frågan om de trodde att det ställdes högre krav på tjejer än killar när det gäller utseende.
”Alla kvinnliga modeller är väldigt smala medans manliga modeller är mer normalbyggda.”
”De är oftast de som objektifieras i media.”
Här ovan är två svar från två olika personer som svarade ja på frågan om det ställs högre krav på tjejer än killar. Det fanns även fler som svarade som dessa två att reklamerna riktar sig mer mot tjejer än killar och även att tjejer är mer lättpåverkade än killar. Många säger också att det är viktigare för tjejer att de ser bra ut och att de lägger mer press på sig själva när det gäller sitt utseende och sin kropp.
”Vissa tjejer sminkar och klär sig snyggt för killarnas skull. Jag tror killar ser ner mer på en osnygg tjej än vad tjejer gör om dom får se en kille dom tycker är ful”
Detta citat är ett svar från en elev som även den svarade ja på frågan om tjejer har större krav på sig än killar. Detta visar även de att tjejer har större krav på sig för att göra ett bra intryck hos killar.

Mer än hälften av alla i undersökningen ville ändra på något i sitt utseende. Även om många var nöjda med sitt utseende och sin kropp var det 18 stycken som ville förändra något. Varav de flesta ville ändra på sin kropp, de ville ha mer muskler, vara längre och förändra sin kroppsbyggnad. Fyra stycken svarade att de ville förändra sitt utseende och många ville bli av med orenheter.
Sex stycken av de som svarade att de var nöjda med sin kropp ville trots detta förändra något i sitt utseende. Denna dubbelmoral kan bero på att man inte vill lyfta fram för mycket positiva saker om sig själv och därför skriver man även ner de negativa.

Tio stycken svarade ja på frågan om det någon gång hade försökt att gå ner i vikt. De flesta som svarat ja hade försökt att gå ner i vikt på grund utav att de ville bli smalare för att de kände sig tjocka och inte var nöjda med sig själva och sin vikt. På frågan om hur de gick till väga svarade två stycken att de”Lät bli att äta” och ”Slutade äta”. De flesta svarade att de åt mindre mat och onyttigheter och att de började röra på sig och träna mer.

6. Resultat
Hur ser idealen ut idag?
De flesta bilderna på kvinnor idag visar en smal, vältränad, sexig kvinna med bra självförtroende. En annan idealbild som kommit under det senaste åren är Size Zero modellen som går ut på att din kroppsstorlek ska vara storlek 0 eller 00, vilket motsvarar en åttaårings kropp.

Vad är det som påverkar ungdomarnas syn på dagens ideal?
Media & Reklam är i stort dett den största faktorn till att idealen ser ut som dom gör idag. Media visar bilder av ”perfekta” kvinnor i Tv-såpor och musikvideor och i reklambilder ser vi ofta lättklädda kvinnor med smala och vältränade kroppar. I undersökningen jag gjorde svarade de flesta att Tv och reklam påverkade dom som mest.
Men en annan orsak till att idealet ser ut dom det gör är mode världen och de designers som visar sina kläder på trådsmala modeller med Size Zero storlekar. Klädesbutiker har även börjat sålt allt mindre storlekar bland damkläderna vilka inte passar en normalbyggd kvinnas kropp.

Vad ger dessa ideal för konsekvenser?
Konsekvenserna av idealen är oftast ett dåligt självförtroende och en negativ syn på sig själv som tillslut kan leda till sjukdomar som Anorexi och Bulimi. I endel fall har det även slutat ännu värre, dödsfallen relaterade till undernäring är alldeles för många.

7. Slutsats & sammanfattning
Hur kommer det sig att detta ideal har uppkommit och varför utsätter man sin kropp för fara bara för att uppnå detta onormala kroppsideal? Det är här reklamen och media har sin påverkan. Media sänder dagligen ut bilder och texter som uppmanar en att se ut på ett speciellt sätt och modellerna bantar tills dom inte har mer än skinn och ben på kroppen. Genom att visa dessa kroppar och bilder skapar man ett ideal och det är på så vis idealet har uppkommit. Att säga att man vägrar låta sig påverkas av media och reklam är i stort sett omöjligt i dagens samhälle. Reklamen finns överallt omkring oss utan att vi själva lägger märke till det och vi påverkas utav det både medvetet och omedvetet
I Dags och veckotidningarna får vi ständigt se nya bantningsknep och hur man på snabbast tid går ner i vikt. Många ungdomar läser modetidningar som innehåller mängder av retuscherade bilder på trådsmala modeller och perfekta kändisar.
Ena veckan kan de vara ett reportage där du uppmanas att inte låta dig påverkas av bantningshysterin och att du är bra som du är medans det i andra veckans reportage står hur du gör för att du på snabbast tid ska få din drömkropp. Det är inte konstigt att man börjar tvivla på sig själv med dessa dubbelmoraler som tidningarna sänder ut.

Men varför sprider media och reklam ut detta ideal när de vet att de skapar ett lidande för många människor? Den största anledningen är den ekonomiska. De tjänar pengar på det, genom att ge folk dåligt självförtroende skapar man också en efterfrågan av de produkter som ska få oss att se bättre och snyggare ut. Det finns allt ifrån kläder och mirakelmedel som ska ge dig den perfekta figuren och den släta, felfria hyn. Dessa övertalningsknep använder sig reklamen utav bara för att få sina produkter sålda, de vet att de funkar eftersom väldigt många vill ha det såkallade ”perfekta” utseendet. Och så länge dessa koncept säljer och samlar in stora summor pengar bryr man sig inte om att det får människor att må dåligt.

7.1 Konsekvenser
Många ungdomar idag tror att man måste följa de normer samhället har skapat för att samhället också ska acceptera en. Och när dessa bilder på de perfekta kropparna ständigt cirkulerar runt omkring en påverkas man också utav det, både medvetet och omedvetet. Det är just detta som får allt fler unga tjejer att stoppa sina fingrar långt ner i halsen efter att de ätit middag och känna skuldkänslor över att man åt den där chokladkakan som man egentligen inte borde ha gjort.
Problemet är att de flesta prioriterar skönheten framför hälsan. När man väl har börjat banta för att få den där kroppen alla tycker är snygg är det lätt att man fastnar i en ond cirkel. Hur mycket man än går ner tycker man inte att det syns eller duger, vilket i värsta fall kan leda till bulimi eller ännu värre - anorexi. De som har anorexi tycker att man är tjock och är rädd för att gå upp i vikt, man bantar därför kraftigt och detta leder till att man svälter sig själv. Anorexi är mycket vanligare bland unga tjejer än killar, ungefär 10 stycken av 100 tjejer mellan 13-30 år är drabbade, i Sverige. Bulimi är också en typ utav ätstörning som är vanligare än anorexi, ungefär 2 av 100 kvinnor i Sverige har Bulimi men mörkertalet är betydligt många fler. Eftersom denna sjukdom inte syns lika tydligt som anorexi är det många som döljer den. Bulimi kännetecknas utav att man hets äter och sedan försöker göra sig av med maten genom olika metoder, t.ex. kräkning eller laxeringsmedel.
Bulimi och Anorexi börjar oftast med bantning och är vanligast i slutet av tonåren och bland ungdomar då man är som mest lättpåverkad av vad andra tycker och av samhällets syn på en. När man är ung är det vanligt att man är osäker i sig själv, man har ännu inte kommit på vem man är och man har lättast att ta in information under denna tid. Genom kroppsidealen som samhället sänder ut skapar man ett krav på sig själv att efterlikna dessa vilket är en stor avgörande faktor till varför så många unga får ätstörningar.
För att nå de ideal som samhället skapat finns det en mängd olika metoder att använda sig utav. Samhället tjänar dessutom en massa pengar på detta. Ett exempel är alla klädbutiker & kosmetika företag som da...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Dagens kroppsideal

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-05-11]   Dagens kroppsideal
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=9847 [2024-04-25]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×