Döda poeters sällskap - en film om ledarskap.

5 röster
19424 visningar
uppladdat: 2008-05-12
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Denna film visar olika ledarskaps bra och dåliga sidor, kärleken till poesin, stark vänskap och drömmar om något bättre, om en framtid. Jag har insett att man måste våga för att lyckas.
Varför följa en utstakad väg när man kan hitta sin egen, med återvändsgränder och spännande stigar?
Fånga dagen!


1. a) Vilket ledarskap tycker du att Keating utövar?
Keating utövar både auktoritärt och demokratiskt ledarskap, men den demokratiska sidan väger tyngre. Han är ett typiskt exempel på en människa med Y-syn på människor. Eleverna i hans klass VILL lära sig, men de behöver viss vägledning på vägen för att utvecklas. Eleverna är ute efter sociala belöningar, de kommer varandra närmare. Samtidigt som han är demokratisk är han auktoritär då han säger åt klassen att lämna in uppgifterna i tid, han särbehandlar ingen, alla måste göra samma saker och han är bestämd.
Något som skiljer honom från de andra lärarna är att han vill få klassen att slappna av, de vet inte riktigt vad de ska tro när de har honom första lektionen. Han inger säkerhet och auktoritet. Han är så olik deras andra lärare. De behöver inte sitta i bänken, de står på dem istället ibland, de marscherar på gården, han uppmuntrar dem till närhet och intimitet mellan lärare och elev. Han ser en som en individ, en person med känslor. Inte bara en elev som går i skolan, han vet att det finns någon annan bakom. Ibland inser man att han behöver distans till eleverna, när han börjar komma dem nära. Citatet ”Var kompis med eleverna men kom ihåg att ni inte är deras kompis” stämmer mycket bra in på hans situation i klassen. Han möter gruppen där den är och börjar från grunden.
Den här filmen är mycket verklighetstrogen, eftersom Keating inte fick med sig alla själar i klassen, men han lyckades kanske med det han ville uppnå i klassen, sina egna mål.
Han är den ende på skolan som förstår dem, och han känner sig själv. Han inspirerar dem till andra drömmar, andra mål, får dem att inse att skolan inte är allt!
Han är till största del personlighetsinriktad, och till viss del handlingsinriktad. Att han är så pass personlighetsinriktad som han är, gör att han vinner många i klassens förtroende, han bryr sig om dem.


b) Vilket ledarskap tycker du att de övriga i lärarkåren utövar?
De andra lärarna på skolan är auktoritära ledare, de har X-syn på eleverna. Eleverna är lata, de måste ledas för att lyckas och det enda de är ute efter är pengar. Skolans och lärarnas ledord är utmärkthet, ära, disciplin och tradition, vilket visar att de är strängare än tillexempel en vanlig skola. Internatskolor sätter oftast högre mål och har större förväntningar på eleverna. Eleverna måste vara strängt disciplinerade för att göra några som helst framsteg.
Här finns inga drömmar eller personliga mål, det är bara de respektabla yrkena som räknas. Man ska följa sina bröders och fäders fotspår, de leder till lyckan, målet och meningen med livet= arbetet. De är mycket handlingsinriktade, eleverna kan bara lyckas genom att få höga resultat i skolan, och lärarna tar på sig rollen som de enda som kan få eleverna att klara av det.

2. Vad tycker du är Keatings viktigaste budskap?
Keatings, enligt mig, viktigaste budskap är att man ska fånga dagen och suga märgen ur livet. Det är två starka meningar har yttrar under filmen, som verkligen fångar deras intresse. Man ska göra allt man hinner med, ta för sig, ta vara på varje tillfälle som ges. Under filmen undrade jag om han har sugit märgen ur livet, gjort allt det han velat göra. För det låter så lätt och fint, men det är inte så lätt, när vi har så mycket vi måste genomföra för att få vara en del av samhället och accepteras. Det är ändå upplyftande att se dem riva ut sidorna ur boken, stå på bänkarna – ett slags mot de andra osynligt uppror.
Genom poesin visar han dem, och låter dem uppleva andra saker.
”Poetry, love and beauty keeps us alive.”


3. Nämn några fördelar o. nackdelar med den traditionella lärarkårens undervisning.

Fördelar: de håller sig till undervisning, det är tyst på lektionerna och de koncentrerar sig. De får fina resultat om de hänger med i undervisningen. Den traditionella lärarkårens ledarstil är bra på sitt sätt, då eleverna presterar så gott de kan.

Nackdelar: det blir inte samma närhet mellan eleverna och läraren. De visar ingen som helst respekt för eleverna. Det är alltid eleverna som har fel och läraren som har rätt. Jag anser att en lärare och en elev ska dela en viss närhet eller förståelse för varandra för att man ska kunna respektera läraren utan att vara rädd. Lärarna tillåter inte att någon elev säger emot dem, då de är mindre, inte vet lika mycket, och ska respektera och anse att allt det som läraren säger är sant och riktigt.


4. Nämn några fördelar och nackdelar med Keatings undervisning.

Fördelar: Lärare och elever beblandar sig. Ibland tror man nästan att eleverna ska få ta över, som till exempel när de marscherar så utövar han rätten att inte gå, och går på så sätt mot strömmen och denna uppgift illustrerar anpassning, då de flesta eleverna går i takt. Det som är bra med en demokratisk ledare är att gruppen ofta vill visa sig bra, och prestera bra för att gå bekräftelse av ledaren. Den demokratiske ledaren kan också ofta säga att de är duktiga, att de är bra och att de har lyckats. Keating uppmuntrar dem och leder dem till högre nivåer.

Nackdelar: Han har ingen distans till eleverna. Han kan inte skilja på privatliv och skola ibland. Det är inte hans uppgift att stå mellan Neil och hans far. När hans undervisning sågs som ”okonventionell” borde han ha passat sig, istället för att ha fortsatt som vanligt.
Hans undervisning svävar ibland iväg till andra planeter. Han ska undervisa dem i engelska, men för det mesta handlar det om poesi, författare och lyrik.


Jämförelsen mellan de olika lärarnas sätt att undervisa på har visat att man kan få och förtjäna respekt på många olika sätt. Den visar att disciplin är bra till en viss gräns, men disciplin passar bättre inom andra organisationer än skolan. Den traditionella lärarkårens undervisning ses idag som mycket gammalmodig. Nu strävar skolorna, eleverna och lärarna efter förståelse för att undervisning ska passa alla. Nu är man mer inriktad på personlighet än handlingar.
Det finns nackdelar även med Keatings undervisning, vilket är viktigt att komma ihåg!



5. Kan man se något samband mellan undervisningsmetod och det samhälle som finns utanför skolan?

Ja, definitivt. Lärarna och föräldrarna har samma höga krav. Man säger inte emot någon av dem, varken lärarna eller föräldrarna. Det finns inget viktigare än studier, det ser man då Neil har studerat kemi på sommarlovet för att ligga före. Men ändå tycker inte jag att det finns några bevis på att man tävlar om vem som är bäst i klassen på olika ämnen, vilket gör att situationen och läget mellan eleverna är ganska avslappnad. Förväntningarna är höga, därmed också prestationskraven. Pojkarna måste vara smarta, vara bäst och leva upp till föräldrarnas föreställningar, leva efter deras drömmar. När Neil i hemlighet börjar med teater och får huvudrollen i ”En midsommarnattsdröm”, och pappa till slut får reda på det, blir pappan jättearg. Teater är bara något barnsligt, dumt påhitt, det är inget man kan leva på. Neils dröm var att bli skådespelare, men pappan hade andra framtidsutsikter för honom. Neil verkligen insåg meningen med sitt liv, men pappan sätter stopp för det. Neil var den informelle låt-gå-ledaren som har gått sitt ledarskap på grund av sina brister. Han är svag och vågar inte säga emot, men samtidigt är han modig och för samman gruppen, bjuder in alla och får dem att känna sig välkomna. Han är en av dem som kan säga emot Keating och vinner på så sätt respekt bland de andra eleverna.
Pojkarna ska vara högpresterande, inget annat tillåts. I början av filmen säger en lärare att om de inte svarar på de 20 frågorna tills dagen efter dras ett poäng av i betyget! Vilka oerhörda krav de har på eleverna!


6. Verkade det finnas någon skillnad i elevernas sätt att se på skolan i början och slutet av filmen?

Keatings närvaro på skolan ändrade nog elevernas syn på Welton totalt. Keating öppnade nya, spännande dörrar för dem, till exempel ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Döda poeters sällskap - en film om ledarskap.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2011-11-08

    Bra arbete! Fick mycket hjälp av det du skrev!

  • Inactive member 2011-11-08

    Bra arbete! Fick mycket hjälp av det du skrev!

  • Inactive member 2011-11-08

    Bra arbete! Fick mycket hjälp av det du skrev!

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-05-12]   Döda poeters sällskap - en film om ledarskap.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=9863 [2024-04-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×