Hjälp i Samhälle B


  • 22:11 06 Jun 2007

    Inactive member

    Jag verkligen fattar ingenting om politik och har min sista uppgift i samhälle B kvar att göra - om nån tycker om sånt, så snälllllaaa hjälp mig!!!! Ska vara inne IMORGON KVÄLL!!!!! Här kommer Uppdraget(Ska vara minst 2 sidor, men behöver inte ha lösningen på alla konflikter): - Året är 2014, det är måndagen efter den tredje söndagen i september och det har precis varit val till Sveriges riksdag, kommuner och landsting. SD, som kom in i riksdagen redan vid valet 2010 på grund av ett stort stöd enskilda valkretsar i Skåne, har fått över 25% av rösterna i Sveriges riksdag. De har fått absolut majoritet i ett flertal av de sydligaste kommunerna och även ett par landsting. Resultatet har medfört att mörkröda krafter, inte bara från Sverige, har börjat röra sig och kraftiga sammandrabbningar har skett runt om i Sverige. Det har inte bara varit stenkastning utan också en del ganska avancerade bomber som briserat, samt ett flertal överlagda mord på såväl höger- som vänsteraktivister. SD säger att deras medlemmar inte är trygga utan kommer att beväpna sig för att bemöta motståndet. - Ryssland, som tröttnade på Estlands "avrysslandisering" och styrs av en av förre presidenten Putins närmaste man(Putin blev mördad av Tjetjener 2012 då han förlängt sin presidentstid för andra gången), gick under sommaren in i Tallin med väpnade styrkor för att trygga ryska medborgares intressen och trygghet. EU står lamslaget. - Ett större antal bomber briserade år 2010 i Tel Aviv och sedan dess har Jerusalem helt stängt ute alla Palestiner från området och Israel har förklarat krig mot Iran som tros ligga bakom dådet där över 10000 personer dog. Västbanken och Gazaremsan är helt isolerade. Detta krig har ännu inte tagit så många människoliv då USA, som fortfarande har fullt upp med inbördeskriget i Irak och Talibangerillan i Afghanistan, inte har råd att starta ett nytt krig. Iran har genomfört känsvapensprovsprängningar vid gränsen till de sunnidominerade delarna i Irak. - På Afrikas horn har alla gränser suddats ut och s.k. warlords plundrar för fullt med sina milisgrupper. Även centralafrikanska stater blir indraget i kriget och laglösheten sprider sig. Kidnappningar av journalister hör till vardagen vilket gör att vi nästan hlet saknar rapportering därifrån. FN står utan chans då det mer är inbördeskrig än krig mellan stater. - Utsläppen av växthusgaser har sedan ett par år minskat, men detta vars om vetenskapspersonerna berättat för oss långt tidigare försent. Världen står under hotet av den största flyktingkatastrofen någonsin. Hur ska klimatfrågan lösas och vad händer med alla miljöflyktingar? Du har precis blivit vald till Sveriges president(!!) och sitter samtidigt som ordförande i FN:s säkerhetsråd. Nu brinner det i knutarna både på hemma- och bortplan. Kraftiga aktioner måste genomföras och det är snabbt.

  • 15:12 02 Jan 2008

    Inactive member

    asså, jag tycker att samhällskunskap e det värsta jag vet, så tyvärr kan jag inte hjälpa dig, men om du frågar mig om vad jag skulle ha gjort om jag var sveriges president skulle jag säga att jag skulle ha avgått. :D

  • 15:17 02 Jan 2008

    Inactive member

    mmm. klurigt, man måste sätta sig in och låtsas vara intresserad och säga till sig själv att det är är skitkul fastän det är ens värsta ämne, vet att det är svårt om man verkligen hatar det, men försök :) om du är sveriges president kan du automatiskt ge mer resurser till polisen som kan hålla koll på SD och kan man inte bestämma vem som får sitta i sveriges riksdag? tänk på att du bestämmer, du har huvudordet och därmed massa makt, de valde ju dig till president, sen får man inte bli odemokratisk angående FN kan du se till att skänka mat, rent vatten o.s.v. till Afrika, och själv fråga om råd om Sveriges sitution ha det litet och kortfattat, koncentrera dig på inrikespolitiken eller utrikes om tiden är knapp.. ha det bra

  • 15:13 02 Jan 2008

    Inactive member

    kul de där i slutet med sveriges president |)


Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.
Inlägget är rapporterat! ×
Du måste vara inloggad! ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen ×