Bokrecension: Andarnas Hus av Isabel Allende

15372 visningar
uppladdat: 2006-11-13
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Inledning

För er som inte känner till Latinamerikas historia vill jag ta detta tillfälle i akt och minnas en man, en läkare som genom demokratiska val blev Chiles president 1970. Han hette Salvador Allende Gossens och var ledare för UP . Salvador ledde den kollisionen under tre år och förstatligade Chiles egna koppargruvor samt telelinjer från amerikanska företag. Detta kunde USA inte acceptera och startade en rad olika kampanjer tillsammans med högern i Chile för att få bort den här Socialistiske ledaren.

Latinamerika drabbades år efter år under 70-80 talet, av en rad olika statskupper och Chile var inte ett undantag. Genom ekonomiska gåvor lyckades CIA tillsammans med militären i Chile störta denne president. Alla i Sverige minns hur man bombade Moneda Palatset och hur många tusentals människor torterades, tvingades i exil och mördades.

Under hela 30 talet fram till slutet av 80 talet bildades olika folk organisationer via fackföreningar, kulturella möten och så vidare. Detta vart grunden till den massmobilisering som blev militärjuntas fall. Stora författare som Pablo Neruda hade redan banat vägen för poeter och författare, Violeta Parra i sin tur för sångare och trubadurer som Victor Jara och Intillimani .

Jag läser mycket, egentligen struntar jag i om folk tror på det eller inte. Men jag läser både för mig själv och för mina barn. Jag har aldrig läst struntböcker och barnböcker om fantasi figurer för mina barn jag har respekt för Astrid Lindgren men har aldrig läst en enda bok av henne, utan jag har läst metaforer, Neruda, Hemingway för mina barn. Detta beror nog på att min egen mor läste Allende, Victor Jaras dikter, och mer dikter från kända Chilenska diktare och lyriker, jag ser nämligen en stor skillnad mellan diktare och lyriker..

Denna bok recension avhandlar en historia som förändrade livet för en hel familj. Detta är bara ett exempel på hur maktstrukturen var uppbyggd i Chile och vilken längtan det fanns för förändringar och framtid. Chile har drabbats av ca fyra blodiga statskupper, boken markerar en av dem.

Jag brukar säga många gånger att Sverige skulle behöva riktiga problem som krig, förföljelse eller en rejäl torka. Detta för att inte ta allt för givet, för att sluta vara så jävla egocentriska och försöka indoktrinera rutiner och en levnads sett som är kall och tråkig, där du knappas känner dina egna grannar. Jag tror att poeter och författare födds ur misär, lever i ständig flykt och står ständigt i verkligheten.
Jag vill inte vara anti i det här fallet men i mina ögon så är svenska författare tråkiga, rädda i jämförelse med denna kvinna som skrivit många böcker, som levt i exil, som sett döden på nära håll. Jag pratar om Isabell Allende. Trots motstånd från många i de politiska korridorerna så har hon med sina texter påvisat Chiles historia, känslor, kärlek, sex, hat, makt och inte minst lojalitet för sina tankar.

Rojas 06-11-13 12:07

Recensionen
”Maktstrukturen”

När jag stänger boken, blir jag tagen av dess historia, ”hur kunde världen låta allt detta hända?”. Boken utspelar sig innan andra världskrigets början. Vid en början inser jag att det finns mer en ett budskap i boken. Det handlar om en fattig man som söker lycka och efter många misslyckade försök att starta olika företag drar han sig till sin barndomsdröm, där skulle han få gödsla sin egen produktion, sitt eget vin och för sig själv, han köpte en Hacienda ”Las Tres Marias”. Hans starka vilja och drivkraft visar sig vare en bra metod, efter bara ett par månader lyckas han med sina investeringar göra stora vinster på sin produktion. Han var ”El Patron” och under sig hade han ett 50 tals arbetare ”Los Peones”. Han skäms inte för hans tyranniska sätt mot arbetarna. I ett tidigt skede ser man hur Trueba våldtar och misshandlar en av hans sköterskor i skogen. Detta glöms bort i många år tills historien hinner ikapp han.

Till sin stora förvåning badar han i pengar och träffar samtidigt sin stora kärlek Clara som hade förmågan att se och höra saker som andra inte kunde. Hon gav honom Blanca som har en stor betydelse i boken, den här personen har stark inflytande i Truebas liv hennes far. Claras tro på det övernaturliga är inget problem, tvärtom varnar hon sin man under hela boken och är ett rågivande organ hela tiden.
Esteban Trueba är en man som är ”El Patron” han är herre över sina marker och låter ingen trampa över hans territorium. Trotts hans manliga sida, får Clara honom att leka, skratta, drömma sig bort hans personlighet. En kväll får Clara en uppenbarelse, efter många kvällar gående i sömnen säger hon till Esteban Trueba :

-Jorden kommer att skälva!
-Den skälver ju alltid, Clara, för Guds skull! Svarade Esteban
-Den här gången blir det annorlunda. Tiotusen kommer att dö.
-Så mycket folk finns det inte i hela landet, skämtade han.

Livet verkade vara problemfri, trots små detaljer som gjorde hans existens lite irriterande bådar livet gott för honom. Plötsligt så finner de sig mitt i en av historiens största jordbävningar. Las Tres Marias knakar omkull och Esteban Trueba såg döden i ögat. Han överlevde och tvingar sig upp. Redan nästa morgon står arbetarna på plats för att bygga upp Las Tres Marias, men innan skulle man begrava alla som dött och ta upp alla som låg under all bråte som jordbävningen hade orsakat. Trueba vart räddad av sina egna arbetare och såg sig själv liggandes en lång tid på sjukhuset.
Arbetarnas hopp om att ”El Patron” skulle bli mer humanist var fel. När Trueba kom tillbaks tog det inte långt tid innan hans rutiner kom i kraft.

Förändringen
Landet stod inför stora förändringar och hans kontaktnät, med politiker, adel, militärer och banker börjar skakas av landets processer. Alla visste att arbetarna runt om i Chile hade börjat mobilisera sig och hans herrgård var inget undantag. Där stod dessa ”Peones” och en ung man Pedro Tercero som plädera för att arbetarna skulle fria sig från tyranni och slaveri. Konsekvenserna blir förödande, Esteban visar sig vara en stark och disciplinär man som inte förlåter eller tar hänsyn alls. Pedro Tercero straffas och efter många kamper och hot tvingas han bort från haciendan. Det Esteban inte räknat med var att hans Blanca sin enda dotter som han älskade mest av allt hade blivit kär i den man som pratade och uppmanade strejk mot honom.
Fortsättningsvis får man se hur Esteban sakta men säkert börjar gå igenom sitt livs svåraste utmaning. Hans namn och rykte står på spel då han banar in i den politiska sfären. Hans familj kontra hans rykte och pengar tvingar han att ta svåra beslut, där människor liv står på spel.

Boken är lätt skriven och är inte alls svår att förstå, många gånger använder sig Isabell Parra sig av bildspråk och metaforer som gör att man lever in sig i boken.
Claras roll är i mina ögon den starkaste karaktären i boken. Hon är stark och en känslomänniska som inte accepterar den Chilenska machismen på något sett. Vid ett av kapitlen ser man hur hon markerar Estebans dumheter genom att aldrig mer prata med honom. Det gick många, många år innan Clara pratade direkt till han, annars stod ”La Nana” som översatte samma språk till Esteban..
Blanca i sin tur var lika envis som hennes far och gick sin egen väg för sin kärlek och för sina ideal. Isabell har lyckats visa hur den gamla och moderna kärleken går hand i hand än idag. Det är inte mycket som har förändrats på 100 år.
Författaren har lyckats genom drama och humor väcka mitt intresse för boken och författaren. Jag rekommenderar boken och hoppas att fler läser den, det är en stark och förbryllande historia.

Jag ger denna bok fem stjärnor av fem. Den är inspirerande och rolig att läsa. Jag läste den på en kväll då jag inte kunde sluta.

Författaren

Isabel Allende, föddes den 2 augusti 1942 i Lima, Peru, hon kom till Chile som tre årig då hennes mamma skilt sig från sin man. Hennes båda föräldrar var Chilenare.
Enligt många är hon en av de mest framstående nu levande spanskspråkiga författarna.
En av hennes mest kända verk är den litterära romanen Andarnas hus (La casa de los espíritus) från 1982. Det började som ett brev till hennes morfar som var döende då 99 år och slutade som en av hennes bästa romaner.
Hon är en stark kvinna som kan skratta åt sitt lands egna fel och hon gör det med stil. Jag har fått tillfället att träffa denna författarinna och man ser i hennes ögon att det finns en stark historia bakom hennes hängivenhet. Hon är journalist och har arbetat för en rad olika tidskrifter i Chile, inom FN Venezuela och i Europa. När hennes dotter dog 1992 började hon skriva en roman som heter Paula den har filmatiserats med Antonio Banderas i en av huvudrollerna.

Isabell Allende är en av Latinamerikas mest lästa författare och respekten för hennes överlevnad och karriär är ett föredöme för Chilenska kvinnor.
Allende har fått många fina priser en av dem är ett hedersdoktorat, hon har också blivit hedersmedborgare av Austin, USA, och ledamot av Ordre des Arts et des Letters.

Isabell är också känd f...