Luftskepp och ballonger

4 röster
8220 visningar
uppladdat: 2009-02-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete

Historia

Embryot till det som kom att bli luftskepp, iden var kläckt av italienaren Francesco Lana Terzi, föddes år 1609. Hans idè var att man skulle göra klot av koppar som man sedan skulle tömma dem på luft så att de skulle lyfta, han visste dock inte hur han skulle tömma kloten på luft och att, om han lyckades med detta, så skulle de krossas av lufttrycket.

Den första ballongflygnongen skedde år 1783 i den franska staden Annonay, det var de franska bröderna Joseph och Ètienne Montgolfiers som lyckades med detta, det var Joseph som löste problemet. Ballongen var gjord av linne och pergament och den hölls flygande i ca. 10 min.

De första människorna som flög ballong var François Pilâtre de Rozier och markisen av Arlandes, uppstigningen skedde den 21/11 1783.

Samma år som Montgolfiers varmluftsballong lyfte så flög en vätgasballong, det var professor Jaques Charles som flög balongen i nästan 4 timmar.

En nackdel med ballonger är att de flyger dit vinden för dem, så man undrade hur man skulle kunna göra en ballong som man kan styra, man provade med åror, skovelhjul, segel och den udda iden att spänna fast fåglar framför ballongen, men ingen av dessa ideèr funkade särkilt bra. Det var Henry Giffard som löste det, han satte en ångmaskin som drev en proppeller i ballongen, han brydde sig dock inte om att maskinen sprutade ut gnistor som kunde antända ballongen.

Hundra år efter Montgolfiers ballong så skapade man den första ballongen som kunde styras, det var två franska ingengörer, Charles Renard och Artur Crebs. som löste det problemet, de satte en eldrivan motor i ballongen.

Greve von Zepelin uppfan det stela luftskeppet, zepelinaren, hans första konstruktioner gick sönder, antingen redan på marken eller så krashlandade de, men den 2/7 1900 så flög den första zepelinaren.

Det största luftskepp som byggts var det tyska LZ 129 Hidenburg, det var 245 m långt, det är tre gånger så långt som en jumbojett. Luftskeppet var fyllt med väte, och vid en landning i Jersey så fattade skeppet eld och 35 omkom.

Användning

Luftballonger har använvänts till mycket genom tiden, de användes till spaningsuppdrag i Napoleonkriget, till resor, som nöje, ballongföreställningar och nöjesresor, och inom forskning, fysiker skickades upp i ballonger med olika instrument, några djur, fåglar, frön och insekter för att utföra olika tester. De första flygfotona är tagna från en luftballong.

Luftskepp användes av många länder under första världskriget, de användes till spaning och till bombräder, t.ex. så gjorde tyskarna över 700 bombräder med luftskepp till England. Luftskepp användes även vid Nordpolenexpeditioner, man ville se Nordpolen från ovan, det skedde några misslyckade försök till detta, men den första överflygningen över Nordpolen gick bra, den skedde kring midnatt den 24/5 1928.

Hur ballonger fungerar

Varmuftballonger funkar eftersom dess lyftkraft är större än dess tyngd, det betyder att den är lättare än luft. Luft består av molekyler som delas när det blir varmt, och då blir luften mindre kompakt och lättare än den omgivande luften som är kallare, när luften svalnar igen så blir luften tyngre och ballongen sjunker.

I gasballonger så använder man en gas som är lättare än luft, vanligast är helium, men väte har också använts. I gasballonger så finns det en ventil högst upp som används för att släppa ut gasen när man vill landa, eller helt enkelt bara flyga lägre.

Hur luftskepp fungerar

Till en början så användes väte i luftskeppen, men år 1923 så användes helium i ett luftskepp, detta har många fördelar, då väte är väldigt lättantändligt, det är inte helium, dock så har helium en sämmre lyftkraft, och det är 50 gånger så dyrt som väte.

För att kunna flyga ett luftskepp så är man utnytja skeppets lyftkraft, denna är väldigt beroende av bl.a. gasens temperatur, luftens temperatur, hur mycket last det finns, lufttryck och flyghöjd. För att styra skeppet så har piloten hjälp av många olika motorer och propelrar.

Olika typer av luftskepp

Det finn...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

http://www.sfhm.se/upload/Flyg/Barn%20och%20skola/Lärarhandledning/Med%20skepp%20genom%20lufthavet.pdf http://www.sfhm.se/upload/Flyg/Barn%20och%20skola/Lärarhandledning/Upp%20i%20det%20blå%20med%20luftballong.pdf

Kommentera arbetet: Luftskepp och ballonger

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2009-02-01]   Luftskepp och ballonger
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=57980 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×