Sociolekter

11 röster
31255 visningar
uppladdat: 2006-05-21
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Vi valde att arbeta om sociolekter dels eftersom vi tyckte det verkade intressant men främst för att det var sociolekter som vi visste minst om av de val vi hade att välja mellan.

Sociolekter är språkskillnader mellan olika sociala grupper, där bakgrunden spelar stor roll för talspråket. För att få en liten uppfattning om sociolekter i Sverige bestämde vi oss för att jämföra hur olika ungdomar samtalade på olika skolor i Örebro. Detta gjorde vi genom att lyssna på konversationer mellan olika elever på Karolinska skolan, Tullängsskolan och Rudbecksskolan. De uppgifter vi slutligen fått fram är tagna ur konversationerna och övrig information är hämtad från Internet.

Först var vi på Tullängen där vi med våra lömska och uppseendeväckande metoder infiltrerade vistelsernas centra för denna skola, cafeterian. Men under våra mystiska planers initiering blev vi avslöjade av fiendeamiral Enis, som överrumplade oss med sitt intellektuella framförande av afrikanska bananer och underbara snygga kollegor som dansar ballett. Vi hade såklart inte förväntat oss detta bemötande på en skola så avlägset beläget från något man kan kalla civilisation. Vi blev tvungna att avbryta operation tjuvlyssning och dra oss tillbaka, men bara för denna gång, var beredda att se oss i operation glömda palestinasjalar härnäst.
Åren hade gått och vi hade blivit lite äldre. Ännu hade vi inte vågat närma oss fiende bas nr2 där någon som hette Karoline en gång för länge sedan sprungit runt med palestinasjalar och sprayat hår. Vi kände att det var dags. Vi gick i stridsformation 5K mot brandingången, där vi tidigare på dagen sätt några inhemska bybor sitta och ryka, med tankar hur vi som ninjor mitt på dan skulle kunna smyga in osedda. Överste fänrik bröt upp formationen, han hade sett vad han trodde var hotande livsformer från denna än oupptäckta plats. Men vad han hade sett visade sig vara något essentiellt för våran fortsatta framgång, palestinasjalar. Under ledning av Kaptenen klädde vi ut oss till muslimer med sjalarna runt huvud och ansikte, sen sprang vi in genom huvudentrén skrikandes ”Han kommer”! ”Vem”? Undrade alla och vi hann gömma oss bakom närmaste växande organism medan våran spionfluga med osynlighetsmantel flög runt och satte upp mikro-mikrofoner i varje skarv på stol, bänk och nitbälte.

De skillnader vi kom fram till var inte så många eller stora. Det vi kunde notera var att samtalsämnena på skolorna var relaterade till elevernas utbildning. Så just vad man samtalar om är det som skiljer. Annars är ungdomar idag ett ganska homogent släkte och vi tror att det mer är åldern som påverkar och att de flesta unga pratar ungefär lika oberoende av vilken gymnasieskola de går på.

Vi anser att skolornas inriktningar inverkar en del på språket, men främst i form av samtalsämnen. Vi...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Sociolekter

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-05-21]   Sociolekter
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=6273 [2024-04-26]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×