Bedömning i Idrott och Hälsa ­ En studie om vilka kvalitéer bedömningen grundas på i skolans tidigare år.

2096 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Problem, Syfte och Frågeställningar Vi har under pågående utbildning saknat genomgång av bedömningsfrågan i ämnet idrott och hälsa då det upplevs som ett komplext och svåröverskådligt ämne. Bedömning inom idrott och hälsa baseras till största del på praktiska istället för teoretiska moment och det är i hög grad upp till den enskilda pedagogen att utforma ett bedömningsunderlag utifrån de rådande styrdokumenten. Det övergripande syftet med vårt arbete var att undersöka vilka kvalitéer som idag premieras vid bedömning av elever i ämnet idrott och hälsa i slutet av det 5:e skolåret. Vidare att se vilka kvalitéer eleverna själva anser vara viktiga att bli bedömda på, samt att få en klarare bild av begreppen "hälsa" och "idrott" ur ett elev/lärarperspektiv. Frågeställningar för undersökningen: Vilka bedömningsgrundande kvalitéer anser lärarna har störst respektive minst betydelse vid bedömning i ämnet Idrott och hälsa? Vilka av kvalitéerna anser eleverna har störst respektive minst betydelse när de blir bedömda i Idrott och hälsa? Hur resonerar elever och lärare kring begreppet idrott? Hur resonerar elever och lärare kring begreppet hälsa? Vilka moment i ämnet Idrott och hälsa anser elever och pedagoger vara viktigast? Metod Vår metod bestod av en enkät till elever och en enkät samt intervjufrågor till idrottspedagoger. Elev och pedagogenkäten var utformad med samma grundfrågor vilka utformades efter vårt syfte och frågeställningar samt utifrån nuvarande kursplan inom idrott och hälsa. Intervjufrågorna var personliga och till viss del även berörda i enkäten. Svaren vi fick under intervjuerna blev en fördjupning med förklaring till varför pedagogerna hade tagit den egna ståndpunkten i bedömningsfrågan. Resultat Utifrån resultaten kan vi se att simningen samt elevernas beteende av lärarna värderats högst ur bedömningssynpunkt. Detta trots att inga beteenderelaterade kvalitéer nämns i samband med bedömning i kursplanen för idrott och hälsa. De helt klart lägst prioriterade kvalitéerna var de som innefattas i idrottsaktiviteter, med undantag för simningen. Även eleverna värderade de beteenderelaterade kvalitéerna som v...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Bedömning i Idrott och Hälsa ­ En studie om vilka kvalitéer bedömningen grundas på i skolans tidigare år.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Bedömning i Idrott och Hälsa ­ En studie om vilka kvalitéer bedömningen grundas på i skolans tidigare år.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=12130 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×