Intäktsdrivare

1828 visningar
uppladdat: 2007-02-06
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund och problemdiskussion: Det har inom ekonomistyrningen sedan länge varit ett stort fokus mot ett företags kostnader och vad som driver kostnader inom ett företag. Under senare år har det dock propagerats för att kunden ska en starkare inverkan på ett företags ekonomistyrning. Det hävdas även att ekonomistyrning med ett tydligt kostnadsfokus har kommit skuggan av ett företags förmåga att skapa värde för kunden. Under årens lopp har det utvecklats modeller såsom ABC-kalkylering och aktivitetsbaserad styrning vilka syftar till att skapa värde för kunden. Dessa modeller betonar dock kostnader framför intäkter och förklarar inte till fullo vad som skapar och driver såväl intäkter som vinst inom företag. Att intäktssidan har hamnat i skymundan är förundransvärt då det är kunderna som skapar intäkterna åt företaget. Uppsatsen är intressant att genomföra dels då kunden har fått en ökad betydelse inom ekonomistyrningen samtidigt som tidigare undersökningar kring intäktsdrivare är breddundersökningar och utgår inte från det individuella företagets särart. De tidigare undersökningarna utgår även från enstaka intäktsdrivare. Då denna uppsats är en intervjuundersökning ämnas flertalet intäktsdrivare identifieras inom den utvalda branschen vilken är kläddetaljhandelsbranschen. Detta har lett fram till följande problemformulering: Vilka intäktsdrivare finns inom kläddetaljhandelsbranschen och vilken relation har dessa intäktsdrivare till företagets intäkter? Syfte: Syftet med uppsatsen är att såväl identifiera som kartlägga intäktsdrivare och dess relation till företagets intäkter inom kläddetaljshandelsbranschen. Metod: Då uppsatsen syftar till att kartlägga intäktsdrivare och dess relation till intäkter har uppsatsen ett beskrivande syfte. Då uppsatsen även behandlar ett relativt okänt område inom ekonomistyrningen har uppsatsen även ett explorativt syfte. Då intäktsdrivare är branschberoende har en bransch valts ut vilken är kläddetaljhandelsbranschen. Utvalda företag inom branschen är AB Lindex, JC AB och KappAhl AB. Resultat och slutsats: Utifrån tidigare forskning har det för uppsatsen valts ut sex intäktsdrivare vilka är; kundlojalitet, kundtillfredsställelse, medarbetartillfredsställelse, pris, produktkvalitet och varumärke. Undersökningens resultat visar att dessa har en betydande roll som intäktsdrivare inom kläddetaljhandelsbranschen. Under insamlingen av det empiriska materialet har ytterligare fem betydelsefulla intäktsdriva...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Intäktsdrivare

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-02-06]   Intäktsdrivare
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=13083 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×