Flow i undervisningen - en studie om lärares uppfattning om begreppet flow

1 röster
1595 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Det här arbetet handlar om flow och hur begreppet samverkar med olika aktiviteter i våra liv. Bakgrunden till flow förklaras inledningsvis i kapitlet om teoretisk bakgrund och sätts senare i relation till inre förändring, socialt samspel, fysisk aktivitet, kommunikation, samt pedagogik. Syftet med arbetet är att ge svar på hur flow kan användas i undervisning. Som metod för datainsamling har jag gjort en gruppintervju med fyra lärare aktiva vid Musikhögskolan i Malmö. Gruppintervjun fungerade som ett vardagligt samtal mellan fyra personer och resultatkapitlet är sammanställt i sex rubriker: Introduktion; Personernas uppfattning om flow; Vägar till flow och hinder på vägen; Gruppflow; Flow, kvalitet och kommunikation; samt flow och undervisning. Här diskuterar personerna innehållet i det som kom att bli rubrikerna. I diskussionen bryts intressanta fakta ur resultatkapitlet av mot innehållet i litteraturkapitlet. Slutsatsen av arbetet har utmynnat i tillvägagångssätt för hur pedagogen kan använda sig av flow i sin undervisning. Genom att själv omfatta flow, vara närvarande med engagemang, samt att finna elevens nivå för utmaning i förhållande till dennes kunskap är en väg till flow i undervisningen. Title: Flow in teaching ? An essay on teacher?s opinion about the concept of flow. This piece of work concerns flow, and how the concept of flow interacts with different activi-ties in our lives. The background of this concept is explained by way of introduction in the theoretical background chapter, and is later related to inner personal change, social interplay, physical activity, communication and pedagogy. The aim of the task is to find out a way to use flow when you are teaching. As a way of collecting data I have interviewed a group con-sisting of four teachers that are working members of the Malmö Academy of Music. This interview was organized as an ordinary conversation between four persons, and the results chapter is compiled under six headings: Introduction; The interviewees? interpretation and understanding of flow; Ways to achieve flow and obstacles to overcome; Group flow; Flow, quality and communication; and Flow and teaching. In these parts, the interviewees discuss the content of what came to be the actual headings. In the discussion chapter contrasts between interesting facts from the result chapter and the contents of the theoretical background chapter is shown. The co...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Flow i undervisningen - en studie om lärares uppfattning om begreppet flow

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Flow i undervisningen - en studie om lärares uppfattning om begreppet flow
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=13457 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×