Hur blir naturvetenskap ämnet naturkunskap? Olika perspektiv på relationen dem emellan

5531 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund: Naturvetenskapligt kunnande, framför allt på allmänbildningsnivå har blivit allt viktigare i samhället. Detta har flera orsaker, en är teknikens allt snabbare utveckling och en annan de ökande miljöproblemen som kräver ett kollektivt ställningstagande och gemensamma insatser för att om inte lösas, så åtminstone bromsas. Vi ville undersöka om de intervjuade lärarnas förhållningssätt till naturvetenskap har betydelse för deras didaktiska perspektiv i undervisningen, och vad de ansåg vara naturvetenskaplig allmänbildning. Syfte och Frågeställningar: Vårt syfte var att: Undersöka hur fem lärare tolkar begreppet naturvetenskap som allmänbildning, och deras uppfattning om vilket arbetssätt som ger eleverna denna allmänbildning. · Vad innebär begreppet naturvetenskap för lärarna och hur ser de på naturvetenskaplig allmänbildning? · Vad är integration enligt lärarna, och hur anser de att integration kan påverka elevernas lärande? · Vilka exempel ger lärarna på vardagsföreställningar och hur anser de att man kan utgå från dem i sin undervisning? · Vilka exempel ger lärarna på strategier för att uppnå naturvetenskaplig allmänbildning? Metod och material: Undersökningen byggde på kvalitativa intervjuer med fem olika lärare. Vi valde denna metod framför till exempel enkätundersökning eftersom vi ville få en djupare och mer nyanserad bild av lärarnas uppfattningar i våra frågor. Resultaten av intervjuerna kom sedan att ställas i relation till litteraturen. Resultat: Undersökningen visade att lärarnas förhållningssätt till begreppet naturvetenskap och vad som är naturvetenskaplig allmänbildning varierade. Lärarna ansåg att integration är viktigt, liksom kännedom om elevernas vardagsföreställningar. Att använda ny kunskap i olika sammanhang gav enligt lärarna en djupare förståelse, och en mer bestående kunskap. Lärarna ansåg att den naturvetenskapliga allmänbildningen beror på och följer samhällsutvecklingen. De uttryckte även en uppfattning om att naturvetenskap och samhällsvetenskap bör sättas i relation till varandra för att ge en helhetsförståelse av hållbar utveckling. Betydelse för läraryrket: Man bör som lärare i naturvetenskapliga ämnen reflektera över och analysera begreppet naturvetenskap för att klargöra sitt förhåll...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hur blir naturvetenskap ämnet naturkunskap? Olika perspektiv på relationen dem emellan

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Hur blir naturvetenskap ämnet naturkunskap? Olika perspektiv på relationen dem emellan
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=30880 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×