Pedagogisk lek: En kvalitativ undersökning av relationer mellan lek och lärande

1721 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte och frågeställning Syftet med det här arbetet är att få en bild av hur leken används som ett pedagogiskt verktyg inom förskola, förskoleklass och lågstadiet. Vi ville undersöka hur leken används inom pedagogiken i de olika verksamheterna. Metod Undersökningen genomfördes genom att observera barns lek i förskolan, förskoleklassen och skolan där kritiska händelser dokumenterades med hjälp av observationsscheman. Observationerna tillsammans med djupintervjuer av tre pedagoger som samtliga arbetar med barn i de åldrarna som vi observerade utgör materialet för arbetet. Resultat Leken som pedagogiskt verktyg förekom i väsentligt högre utsträckning i förskolan och förskoleklassen än i skolklassen. Den pedagogiska leken är ständigt närvarande i förskolan. I förskoleklassen är den i huvudsak begränsad till lektionstid medan rasterna är ämnade för fri lek. Den lek vi observerat i skolan bedrevs i huvudsak på rasten och i regel utan ett medvetet riktat lärandesyfte. Samtliga pedagoger ansåg att lärande var möjligt genom leken, dock var de exempel som gavs förknippade med sociala kompetenser och fysisk utveckling snarare än teoretiskt kunskapande. De intervjuade pedagogerna var av den åsikten att förutfattade meningar i hög grad styr hur närvarande leken är i de olika verksamheterna. Den pe...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Pedagogisk lek: En kvalitativ undersökning av relationer mellan lek och lärande

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Pedagogisk lek: En kvalitativ undersökning av relationer mellan lek och lärande
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=14251 [2024-05-10]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×