Den fysiska inomhusmiljön ­ En arena för barns lärande

1060 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte: Syftet med vår studie var att undersöka pedagogernas syn på den fysiska inomhusmiljöns betydelse för barns lärande inom Reggio Emilia förskolan, montessoriförskolan samt den traditionella förskolan. Frågeställning: De frågeställningar vi använde oss av var: Hur ser pedagogerna inom de olika verksamheterna på den fysiska inomhusmiljöns betydelse för barns lärande? Hur ser den fysiska inomhusmiljön ut i de olika verksamheterna? Finns det några likheter/skillnader? Hur tolkar pedagogerna Läroplanen angående den fysiska inomhusmiljön? Metod/material: Vår undersökningsgrupp bestod av nio pedagoger, tre inom varje verksamhet. Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer samt observerat den fysiska inomhusmiljön vid de tre olika verksamheterna. Resultat: Resultatet av vår studie är att alla pedagoger anser att den fysiska inomhusmiljön har en stor betydelse för barns lärande. Det finns dock skillnader på hur man ser på den fysiska inomhusmiljön där den traditionella förskolan mer står för en hemlik miljö där lek och utrymme står i fokus. Reggio Emilia- och montessoriförskolan står mer för en inomhusmiljö där process och lärande har sin fokus. De tre verksamheterna har olika förutsättningar när det gäller arbetet med den fysiska inomhusmiljön. Reggio Emilia- samt montessoriförskolan har klara normer för hur den fysiska inomhusmiljön ska vara, något som den traditionella förskolan inte har och på så sätt är det pedagogernas förhållningssätt som avgör hur synen på inomhusmiljöns...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Den fysiska inomhusmiljön ­ En arena för barns lärande

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Den fysiska inomhusmiljön ­ En arena för barns lärande
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=14279 [2024-05-15]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×