"Att räkna och läsa och skriva och sånt" - en studie om elevers uppfattningar om skolans uppdrag och roll

1385 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
SyfteSyftet med undersökningen är att ta reda på hur elever uppfattar skolans uppdrag och skolans vidare roll. Ur åtta elevers beskrivningar av skolan och sin skolvardag ges en bild av hur de uppfattar skolans uppdrag. Undersökningen syftar till att dels belysa elevernas uttalade tankar om skolans uppdrag och vidare roll och dels undersöka om det finns en outtalad roll som skolan har för eleverna och i så fall vad den innebär. MetodVi har genomfört kvalitativa intervjuer med elever från fyra olika skolor i olika delar av Göteborg. Två elever i år 3-5 på varje skola intervjuades, en som når målen och en som inte når målen för att få en variation av elever. Därefter analyserades intervjuerna och det som var relevant för syftet sammanfattades i resultatdelen. Resultat Resultatet visar inte oväntat att eleverna främst ser att skolan är till för att de skall utveckla kunskaper och särskilt då kunskaper som ryms inom de teoretiska skolämnena som matematik, svenska, geografi, historia m.fl. Dessa kunskaper anser de sig behöva för att kunna klara sig i framtiden och omvärlden. Resultatet visar även att en social fostran sker i skolan, då eleverna bland annat lär sig att sitta still, vara tysta, samarbeta och lär sig vara en god kamrat. Eleverna ger även en bild av andra funktioner av skolan som inte är lika tydligt uttalade. De uppfattar bl.a. att skolan genom betyg och bedömning har en sorterande funktion och en förvarande funktion, då skolan är en plats för dem att vara på dagarna när ingen annan är hemma. Eleverna lär sig även andra förhållningssätt som exempelvis tidens betydelse, att underordna sig det som läraren bestämmer, och att teoretiska kunskaper är viktigare än praktiska. Betydelse för läraryrket Genom att ta reda på elevernas syn på skolans uppdrag kan lärare bättre bemöta och förstå eleverna. Resultatet från denna undersökning gör oss som lärare mer medvetna om att vi måste medvetandegöra alla de funktioner skolan har för el...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: "Att räkna och läsa och skriva och sånt" - en studie om elevers uppfattningar om skolans uppdrag och roll

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   "Att räkna och läsa och skriva och sånt" - en studie om elevers uppfattningar om skolans uppdrag och roll
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=15055 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×