Att skapa uppmärksamhet - En studie om färger och motivs betydelse för mindre kända varumärkens förpackningar

1381 visningar
uppladdat: 2005-05-31
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Då trenden går mot en minskad annonsering via massmedia samt att köpbeslut allt oftare tas vid hyllan i butiken, har förpackningens betydelse ökat. Förpackningen ses helt enkelt inte längre som ett skyddande hölje som omger en vara under distribution, utan som en möjlig plats för marknadsföring. För att mindre kända varumärken ska uppmärksammas av konsumenten, så att denne kan skapa sig en uppfattning om produkten och varumärket är förpackningens funktion som ett marknadsföringsmedel av än större vikt. Denna uppmärksamhet kan mindre kända varumärkens förpackningar skapa med sina färger och motiv. Vi har inte kunnat identifiera studier som uppmärksammat färg, motiv och dess betydelse för mindre kända varumärken. Denna information borde för nya etablerare vara av stor importans, så att de på ett konkurrenskraftigt sätt ska kunna konkurrera mot mer välkända varumärken. Vi har därför frågat oss: Vilka signaler förmedlar förpackningen med sina färger och motiv? Hur kan dessa möjligen uppfattas av konsumenten? Vilka problem kan förebyggas för att mindre kända varumärken fördelaktigt ska uppmärksammas av konsumenten? Hur kan varumärken förstärkas genom färger? Vårt syfte med undersökningen var att utreda vilka tänkbara signaler mindre kända varumärkens förpackningar med färger och motiv, möjligen kan förmedla, för att få konsumenten att uppmärksamma förpackningen, produkten och varumärket. Genom att ha utfört en kvalitativ studie, där 16 respondenter utfrågats kring deras åsikter om utvalda produkter samt genom intervjuer med 4 grafiker i Sverige, har vi identifierat fem olika perspektiv: signalperspektiv, prisbildsperspektiv, manligt och kvinnligt perspektiv, kulturellt perspektiv samt varumärkesperspektiv. Med dessa...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Att skapa uppmärksamhet - En studie om färger och motivs betydelse för mindre kända varumärkens förpackningar

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-05-31]   Att skapa uppmärksamhet - En studie om färger och motivs betydelse för mindre kända varumärkens förpackningar
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=15800 [2024-05-06]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×